Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

Δρ. Θεόδωρος Γ. Κουτρούμπας: “Το φιλότιμο των Ελλήνων Επιστημόνων κάνει θαύματα”! (Ολόκληρη η συνέντευξη στον Λ.Τ.)

• Ο Υπαταίος καθηγητής του Πανεπιστημίου της Λουβαίνης (UC Louvain) Βελγίου Δρ. Θεόδωρος Γ. Κουτρούμπας μιλά αποκλειστικά στον “Λ.Τ.” 

 

Το φιλότιμο των Ελλήνων Επιστημόνων κάνει θαύματα και αυτό φαίνεται από την πολύ καλή επιδημιολογική εικόνα που παρουσιάζει η Ελλάδα στην αντιμετώπιση της πανδημίας, υποστηρίζει με σημερινή του συνέντευξη στον “Λ.Τ.” ο Υπαταίος καθηγητής της Σχολής Οικονομικών, Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών και Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου της Λουβαίνης (UC Louvain) Βελγίου Δρ. Θεόδωρος Γ. Κουτρουμπας. 

Η Ελλάδα, σημειώνει ο καθηγητής, είναι μαζί με τη Νορβηγία και τη Φινλανδία στις πράσινες ζώνες αναφορικά με την εξέλιξη της πανδημίας. Δεν είναι κακό να αισθανόμαστε και μερικές φορές υπερήφανοι, τονίζει ο κ. Κουτρούμπας, επισημαίνοντας ότι ο λαός μας στη μεγάλη του πλειοψηφία έχει εμπιστοσύνη στους επιστήμονες και στις αρχές και πειθαρχεί στα μέτρα, ίσως περισσότερο από άλλους.

Ο κ. Κουτρούμπας, που ζει και εργάζεται στο εξωτερικό, στη συνέντευξή του στον “Λ.Τ.” μιλά για την πανδημία, την τουρκική προκλητικότητα, την επανάσταση του ‘21 και τα 200 χρόνια που συμπληρώνονται φέτος, την Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία, τη σχέση της με το κράτος, ενώ ιδιαίτερη αναφορά κάνει στον Μητροπολίτη Φθιώτιδας κ. Συμεών, εκφράζοντας τον θαυμασμό του για τις προτάσεις του Σεβασμιώτατου και την ποιότητα του προγράμματος ιστορικής μνήμης της Μητρόπολης.

Ο Θεόδωρος Κουτρούμπας είναι καθηγητής του Πανεπιστημίου της Λουβαίνης και παράλληλα υπηρετεί ως Γενικός Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου των Ελεύθερων Επαγγελμάτων (CEPLIS). Σπούδασε Φιλολογία στα πανεπιστήμια των Αθηνών και του Μπορντώ (Γαλλία) και Πολιτικές Επιστήμες - Διεθνείς Σχέσεις στην Αθήνα (Πάντειο Πανεπιστήμιο), στην Οξφόρδη και στην Λουβαίνη όπου έλαβε τον τίτλο του διδάκτορα. Από το 2017 διδάσκει ως επισκέπτης καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Μόντρεαλ (UdeM) Καναδά.

Έχει δημοσιεύσει εκτενώς για θέματα όπως το lobbying και η εκπροσώπηση συμφερόντων, το πολιτικό management, τις σχέσεις ανάμεσα στο κράτος και την οργανωμένη θρησκεία, τις μορφές πολιτεύματος και τη συμμετοχική Δημοκρατία.


Συνέντευξη στον Χρήστο Αλεξανδρή 


Ερώτηση “Λ.Τ.”: Κύριε καθηγητά βιώνουμε μια παγκόσμια κρίση που εκδηλώθηκε με το ξέσπασμα της πανδημίας. Μένοντας στην Ελλάδα αισθάνεστε περισσότερο ασφαλής λαμβάνοντας υπόψιν τις στατιστικές που λένε οτι η δική μας χώρα τα κατάφερε καλύτερα σε σύγκριση με άλλα πιο προηγμένα ευρωπαϊκά κράτη, με καλύτερα συστήματα υγειονομικής περίθαλψης;

Απάντηση: Κατ´αρχήν επιτρέψτε μου να σας ευχαριστήσω θερμά για την ευκαιρία αυτή της ανταλλαγής απόψεων με τους πολίτες της αγαπημένης μου Φθιωτικής πατρώας γης μέσω της εγκρίτου εφημερίδας σας και να ευχηθώ μια χρονιά καλλίτερη απ’ την προηγούμενη σ’ όλους τους αναγνώστες σας και
σε εσάς προσωπικά. 

Το ότι η Ελλάδα είναι σε πολύ καλλίτερη κατάσταση αυτή τη στιγμή επιδημιολογικά σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη είναι γεγονός και δεν είναι κακό να αισθανόμαστε και μερικές φορές υπερήφανοι για τη χώρα μας.

Σύμφωνα με τους χάρτες που συνεχώς δημοσιεύει αναθεωρώντας τους το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου Νόσων σχετικά με την επιδημιολογική εικόνα στα κράτη μέλη της ΕΕ και στην Ευρώπη γενικότερα, η χώρα μας είναι μαζί με τη Νορβηγία και τη Φινλανδία οι μόνες «πράσινες ζώνες».

Αναμφίβολα αυτό οφείλεται και στην άριστη ποιότητα και το φιλότιμο των Ελλήνων επιστημόνων, που με λιγότερα ίσως μέσα από τους Ευρωπαίους συναδέλφους τους, επιτυγχάνουν θαύματα δίνοντας τον καλλίτερο εαυτό τους και στο γεγονός ότι ο λαός μας, στη μεγάλη του πλειοψηφία έχει εμπιστοσύνη στους επιστήμονες και στις αρχές και πειθαρχεί στα μέτρα ίσως περισσότερο από άλλους.

Ερώτηση “Λ.Τ.”: Συμπληρώνονται φέτος 200 χρόνια από την επανάσταση του 1821. Είναι μια επέτειος που μας δίνει την ευκαιρία για αναστοχασμό. Να ξαναδούμε την πορεία μας και τη θέση μας στον κόσμο. Τελικά ποιοί είμαστε εμείς οι Ελληνες; Η εικόνα που έχουν οι ξένοι για μας, ταυτίζεται με την εικόνα που έχουμε εμείς για τον εαυτό μας ;

Απάντηση: Ζώντας εδώ και πάνω από είκοσι χρόνια στο εξωτερικό, έχω την εντύπωση ότι έστω κι αν υπάρχουν όντως κάποιοι από τους ευρωπαίους και βορειοαμερικανούς συνανθρώπους μας που εμφορουνται από φιλελληνικές ή ανθελληνικές απόψεις, οι περισσότεροι δεν έχουν κάποια προκατασκευασμένη ιδέα για μας. Έτσι, όταν μας γνωρίζουν σαν πρόσωπα κατ’ιδίαν, διαμορφώνουν τη γνώμη τους με βάση τις δικές μας συμπεριφορές απέναντι τους. 

Δυστυχώς, η διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής στα σχολεία της Δύσης έχει πολύ περιοριστεί στις ημέρες μας και η χώρα μας δεν έχει επενδύσει αρκετά στην προβολή και διάδοση του πολιτισμού μας. Η κρίση της πρώτης δεκαετίας του 21ου αιώνα δημιούργησε ένα στερεότυπο του Έλληνα «τζίτζικα» που προσπαθεί να εκμεταλλευθεί τον Ευρωπαίο μέρμηγκα. Πολλοί από εμάς αντιμετωπίσαμε ρατσιστικές και ξενοφοβικές συμπεριφορές τότε.

Χρειάζεται μεγαλύτερη προσπάθεια προβολής του Ελληνικού πολιτισμού σ’ όλες του τις εκφάνσεις με έμφαση όχι μόνο στην αρχαιότητα αλλά και στους δυο τελευταίους αιώνες. Η γνώση του άλλου φέρνει φως και μπορεί να σκορπίσει τα σκοτάδια της προκαταληψης.

Ερώτηση “Λ.Τ.”: Ο Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών μιλώντας σε εκδήλωση για την αξία των Προεπαναστατικών Κινημάτων, τόνισε ότι αυτό που πρέπει να καταλάβουμε σήμερα είναι ότι ο αγώνας του ‘21, δεν ήταν ο αγώνας μίας ελίτ, δεν ήταν ο αγώνας των λίγων, αλλά ήταν ο αγώνας όλων, ήταν ο αγώνας και των ανώνυμων και των επώνυμων, ήταν ο αγώνας όλου του λαού. Συμφωνείτε με αυτή τη θεώρηση ;

Απάντηση: Η άποψή μου ταυτίζεται μ’ αυτή του Σεβασμιωτάτου. Χωρίς τη μαζική συμμετοχή του λαού μας που προτίμησε το θάνατο από τις συνθήκες ταπεινωτικής δουλείας υπό τις οποίες επιβίωνε κάτω από τον Οθωμανό δυνάστη, η επανάσταση θα ήταν αδύνατη. Χωρίς την πρωτοβουλία των ελίτ που από το χώρο των γραμμάτων, της Εκκληςίας, των νησιωτών καραβοκύρηδων και των αρχόντων που ήδη είχαν καταφέρει με το σπαθί την απόκτηση μιας σχετικής αυτονομίας, πως θα ξεσηκωνόταν ο λαός; Αμφότεροι έβαλαν στοίχημα τις ζωές τους και το κέρδισαν μαζί.

Επιτρέψτε μου εδώ να εκφράσω το θαυμασμό μου για την ποιότητα του προγράμματος εκδηλώσεων ιστορικής μνήμης της Ιεράς μας Μητροπόλεως. Για μια ακόμη φορά ο Δεσπότης δίνει δείγμα γραφής άψογο και μας κάνει περήφανους, όπως μας έκανε με τις προτάσεις του για τον αγώνα ενάντια στην πανδημία. Ο Κύριος Συμεών τιμά τη Φθιώτιδα και μας δίνει λόγο να σεμνυνόμαστε για την Ορθόδοξη ταυτότητά μας.

Ερώτηση “Λ.Τ.”: Λέγεται συχνά ότι αυτό που διδάσκει η ιστορία είναι ότι δεν διδάσκει τελικά τίποτα, αφού σε όλες τις φάσεις της ιστορικής μας διαδρομής μας ακολουθεί ως κατάρα το σαράκι του εθνικού διχασμού. Οι διαιρετικές τομές και οι εμφυλιοπολεμικές διαμάχες μας ακολουθούσαν σε κάθε φάση της ιστορίας μας. Ποιά είναι η δική σας άποψη ;

Απάντηση: «Είπαν στους Ρωμιούς να διαλέξουν βασιλιά κι αυτοί παρήγγειλαν όλοι κορώνες». Δυστυχώς πρόκειται για τον καρκίνο του έθνους που μας βασανίζει απ’τον Πελοποννησιακό πόλεμο. Μας οδήγησε στη θύρα του θανάτου το 1204 και το 1453, παραλίγο να γίνει αιτία άδοξου τέλους της επανάστασης του 1821, μας μαύρισε τη νίκη κατά των Ιταλών και των Γερμανών το 1945.

Είμαστε συχνά οι χειρότεροι εχθροί μας. Είθε η επέτειος που γιορτάζουμε φέτος να γίνει αφορμή για σκέψη και να βοηθήσει στο δρόμο της ενότητας.

Ερώτηση “Λ.Τ.”: Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος σε τηλεοπτική του συνέντευξη για τα 200 χρόνια από την επανάσταση του ‘21 δήλωσε ότι το Ισλάμ, δεν είναι θρησκεία, είναι πολιτικό κόμμα. Είναι οι άνθρωποι του πολέμου, οι άνθρωποι της εξαπλώσεως, όπως είπε χαρακτηριστικά.  

Πολλοί είπαν ότι η δήλωση του Αρχιεπισκόπου είναι έκφραση μισαλλοδοξίας και προκαλεί την κοινωνία. Αν σκεφθούμε ότι η επανάσταση του ‘21 ήταν και ένας πόλεμος Χριστιανών εναντίον Μουσουλμάνων, ποιό ήταν το λάθος του Αρχιεπισκόπου ;

Απάντηση: Βεβαίως επιθυμία και στόχος μας, όπως είπε και ο Αρχιεπίσκοπος, είναι να ζούμε ειρηνικά και συνεργαζόμενοι επί τω αγαθώ με τους Μουσουλμάνους συμπολίτες μας στο εσωτερικό της Ελλάδας και τους πιστούς του Ισλάμ γενικότερα στον κόσμο. Έχω άποψη επί του θέματος γιατί έχω μελετήσει τη συμβίωση ανάμεσα σε μουσουλμανικούς και μη μουσουλμανικούς πληθυσμούς στην Ασία και το Δυτικό κόσμο.

Πιστεύω πως η πλειοψηφία των Μουσουλμάνων είναι άνθρωποι φιλήσυχοι που νοιάζονται όπως και εμείς για τις οικογένειές τους και το μέλλον τους και επιθυμούν Ειρήνη και ευημερία.

Δεν μπορούμε όμως να αρνηθούμε ότι αυτή τη στιγμή ο Ισλαμικός κόσμος περνά μια κρίση που γεννά, μεταξύ άλλων, κύματα θρησκευτικού φανατισμού και προωθεί μισαλλόδοξες ερμηνείες των ιερών κειμένων του Ισλάμ. Δεν μπορούμε να αρνηθούμε ότι ιστορικά οι συνθήκες που επέβαλαν οι ταγοί του Ισλάμ ως κατακτητές - να μην ξεχνούμε ότι οι Οθωμανοί Σουλτάνοι έφεραν τον τίτλο του Χαλίφη, δηλαδή του ανώτατου θρησκευτικού ηγέτη του σουνιτικού Ισλάμ - ήταν εξευτελιστικές για τους κατακτηθέντες χριστιανούς.

Οι πρόγονοι μας δεν είχαν το δικαίωμα να κτίζουν σπίτια ή εκκλησίες υψηλότερες από τον χαμηλότερο μιναρέ της πόλης ή του χωριού τους, δεν τους επιτρέπονταν να φορούν συγκεκριμένα χρώματα ρούχων, δεν είχαν το δικαίωμα να κυκλοφορούν έφιπποι μπροστά σε πεζούς μουσουλμάνους. Και τι να πει κανείς για το παιδομάζωμα και τους γενίτσαρους...ποτέ οι Ορθόδοξοι ηγεμόνες δεν έπραξαν το ίδιο.

Σήμερα η επιθυμία μας είναι να ζούμε ειρηνικά και χαιρόμαστε που οι μουσουλμάνοι συμπολίτες μας μπορούν να επωφελούνται από τις ελευθερίες που έφερε σε όλους μας η πρόοδος της δυτικής σκέψης σχετικά με τα ανθρώπινα δικαιώματα και τη συμμετοχική δημοκρατία, ελευθερίες που δυστυχώς δεν είναι παρούσες στις περισσότερες χώρες όπου οι ομόθρησκοι τους πλειοψηφούν.

Η μνήμη του παρελθόντος χρειάζεται να μένει ζωντανή γιατί δεν επιτρέπει την επανάληψη !

Ερώτηση “Λ.Τ.”: Ως προς το κομμάτι της παράδοσης, αυτό που τυχαίνει ευρείας αναγνώρισης από τους ιστορικούς είναι ότι η Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία έχει ιστορικά ταυτιστεί με το Έθνος. Τα τελευταία χρόνια πάντως δεν προβάλλεται ιδιαίτερα αυτή η σχέση. Μάλλον, θα έλεγα, έχουν κυριαρχήσει οι αναθεωρητικοί της ιστορίας.

Στο όνομα της πολυπολιτισμικότητας και της διεθνούς ειρήνης, μήπως έχουν δίκιο οι αναθεωρητικοί και θα πρέπει να εγκαταλείψουμε κάποια στοιχεία της εθνικής μας ταυτότητας;

Απάντηση: Αλίμονο αν το τίμημα της διεθνούς ειρήνης ήταν να χάσουν οι λαοί τις ιδιοπροσωπείες τους!

Η Ορθοδοξία είναι ο δικός μας Χριστιανισμός, αυτός που διέσωσε τα έθιμα και τον υψηλό πολιτισμό των αρχαίων προγόνων μας ενδυοντας τα με το χριστιανικό μανδύα. Είναι η πίστη που κράτησε ζωντανή τη δημοκρατία σαν ιδέα, χάρη στο συνοδικό σύστημα και στους νόμους που έβαζαν πάνω απ’τον αυτοκράτορα τη θέληση του λαού, πράγματα άγνωστα στο Δυτικό χριστιανισμό. Είναι η πίστη που ξανά δημιούργησε Παρθενωνες, σκέφτομαι την Αγία Σοφία, και μοναδικές εκφράσεις τέχνης, μεταξύ αυτών την αγιογραφία. Είναι η πίστη που στήριξε απλούς ανθρώπους και τους ανέδειξε μεγάλους βασιλείς και λαμπρούς λογίους γιατί ποτέ δεν δέχθηκε την αυτόματη κληρονομική διαδοχή επιτρέποντας έτσι την κοινωνική κινητικότητα, αντίθετα με το Ρωμαιοκαθολικισμό.

Είναι η πίστη που βάζει την «οικονομία «πάνω από την τιμωρία, την πρόθεση πάνω από το κακό αποτέλεσμα.

Μας δίδαξε να πονάμε τον άλλο, να σεβόμαστε του γηραιότερους, να βοηθάμε τους νεότερους. Δημιούργησε τη μουσική μας που τόση χαρά μας δίνει και κατάφερε να μη σπάσει η συνέχειά μας. Είναι η πίστη που φώτισε τους αδελφούς μας τους Ρώσους, τους Ρουμανους, τους Βουλγαρους, τους Σέρβους, τους Γεωργιανους και που έγινε ο ακρογωνιαίος λίθος των πολιτισμών τους. Είναι η πίστη του Ελύτη, του Σεφέρη, των μεγάλων διανοουμένων μας σχεδόν όλων. Η Ορθοδοξία είναι αδιαπραγμάτευτη.

Ερώτηση “Λ.Τ.”: Ζείτε και εργάζεστε για πολλά χρόνια στο εξωτερικό και γι’ αυτό θα ήθελα να σας ρωτήσω αν σας φοβίζει ο θρησκευτικός φονταμενταλισμός, έτσι όπως έχει εκδηλωθεί τα τελευταία χρόνια, μέσα από πολλές τρομοκρατικές ενέργειες φανατικών ισλαμιστών σε ευρωπαϊκές πρωτεύουσες.

Απάντηση: Ζω στις Βρυξέλλες που θρήνησαν πάνω από 30 θύματα του ισλαμικού φονταμενταλισμού πριν από λίγα χρόνια. Ταξιδεύω πολύ συχνά με την ιδιότητά μου του Γενικού Διευθυντού του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για τα ελεύθερα επαγγέλματα (CEPLIS) και συχνά σκέφτομαι ότι θα μπορούσα να ήμουν εγώ εκείνη την ημέρα στο αεροδρόμιο, όταν οι ισλαμιστές ανατινάχτηκαν σκορπώντας γύρω τους άδικο θάνατο.

Έμαθα να ζω μ’αυτό, όπως όλοι οι συμπολίτες μου και να ελπίζω ακόμη, ίσως ρομαντικά κι ανεδαφικά, ότι η γνώση θα θριαμβεύσει του νεοβαρβαρισμού.

Ερώτηση “Λ.Τ.”: Κύριε καθηγητά ποιά είναι η άποψή σας για την Τουρκική προκλητικότητα, τις επεκτατικές βλέψεις της γείτονας χώρας σε βάρος της Ελλάδας; Δεν είναι λίγοι αυτοί που μιλούν για τον “νεοθωμανισμό” του Ερντογάν. Και με την ευκαιρία θα ήθελα να σας ζητήσω να σχολιάσετε την μετατροπή της Αγιάς Σοφιάς σε τζαμί, με απόφαση του Τούρκου ηγέτη.

Απάντηση: Οι επεκτατικές τάσεις της Τουρκίας δεν είναι σημερινές. Δεν κυβερνούσε ο Έρντογαν όταν είμασταν έτοιμοι για πόλεμο εξ αιτιας του «χώρα» ή του «σισμίκ». Τίποτε απ’ότι συμβαίνει σήμερα δεν είναι πρωτόγνωρο. Ισλαμιστική, Κεμαλο-εθνικιστική ή (νέο)Οθωμανική, η Τουρκία είναι επεκτατική. 

Κάνουμε εμείς το σωστό για να αντιμετωπίσουμε αυτή την πραγματικότητα στο βάθος του χρόνου; Εδώ βρίσκεται το ερώτημα. Χτίσαμε τις σωστές συμμαχίες; Εκμεταλλευθήκαμε αρκετά τα προνόμια των υπαρχόντων συμμαχιών μας; Ο Ερντογαν είναι ο μόνος που έχασε από τη μετατροπή του μουσείου της Αγίας Σοφίας σε τέμενος.

Θλιβερό για τους Τούρκους φίλους μας να μην έχουν καταφέρει μετά από τόσα χρόνια παρουσίας στο χώρο να χτίσουν ένα μεγαλοπρεπές τέμενος που να έχει τη σφραγίδα του δικού τους πολιτισμού, της δικής τους ιδιοπροσωπείας, και να αναγκάζονται να λατρεύουν σε ένα χώρο που μαρτυρά τη δόξα του πολιτισμού που η κατάκτησή τους κατελησε. Άσχημο να’σαι σπουργίτι.

Αρνητική εικόνα για τη χώρα και την ηγεσία της. Εμείς ας σκεφθούμε το μέλλον των τεμενών που βρίσκονται στην Ελληνική επικράτεια χωρίς πια πιστούς. Πολλά από αυτά χτίστηκαν πάνω σε Ορθόδοξους ναούς και έχουν μικρό αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον...

Ερώτηση “Λ.Τ.”: 200 χρόνια ιστορικής διαδρομής ως ανεξάρτητο έθνος - κράτος, ο απολογισμός είναι αναμφίβολα θετικός. Μια εντελώς φτωχή επαρχία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας εξελίχθηκε σε ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος. Ποιό πιστεύεται ότι πρέπει να είναι το επόμενο βήμα στην έφοδο προς το μελλον;

Απάντηση: Πρέπει να λάβουμε σωστή γνώση των επιτευγμάτων μας και να μελετήσουμε σε βάθος τις αιτίες των αποτυχιών μας. Πρέπει να πιστέψουμε στις δυνατοτητές μας και να να αποβάλουμε τη νοοτροπία της ψωροκώσταινας, της ξένο λαγνείας, της κριτικής για την κριτική. Πρέπει να δουλέψουμε μαζί με τους άλλους λαούς, χωρίς να υποτιμούμε ούτε να υπερτιμούμε τους ξένους εταίρους μας, χωρίς να ξεχνάμε ποιοι είμαστε αλλά και χωρίς στείρα έπαρση.

Είμαι πεπεισμένος ότι ο Ελληνισμός θα ξανανθίσει στο μέλλον γιατί έχουμε τη μαγιά. «Η Ρωμιοσύνη εν φυλή συνότζαιρη του κόσμου».`

 
 

    

randomness