Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

 

ΧΥΤΑ ΛΑΜΙΑΣ ΜΙΑ ΠΟΝΕΜΕΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ : Το ψέμα & η αλήθεια !

 

 

Επίμονα και επιτακτικά ερωτήματα προς το Δήμαρχο Λαμιέων Θύμιο Καραίσκο για τη ματαίωση του διαγωνισμού του ΧΥΤΑ , θέτει με τη σημερινή του παρέμβαση ο πρώην Δήμαρχος και επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας του Δημοτικού συμβουλίου Λαμίας Νίκος Σταυρογιάννης .

Ο κ. Σταυρογιάννης λίγες ημέρες μετά την κρίσιμη ψηφοφορία στο δημοτικό συμβούλιο που αποφάσισε την ματαίωση ενός διαγωνισμού 10 εκατομμυρίων ευρώ και με αφορμή τον εορτασμό της παγκόσμιας ημέρας του περιβάλλοντος , επιχειρεί μέσα απο ενα κείμενο δώδεκα σελίδων μια αναδρομή στο ιστορικό του εργου , παρουσιάζει αναλυτικά και με κάθε λεπτομέρεια ολα τα στάδια και τις φάσεις της διαχείρισης των απορριμμάτων στο Δήμο Λαμιέων , καθώς και τις πολιτικές που ακολουθήθηκαν απο το 1990 μέχρι σήμερα και καταλήγει στην παρεμβασή του με μια προειδοποίηση προς τη Δημοτική Αρχή και ολους τους δημοτικούς συμβούλους που ψήφισαν την ματαίωση του διαγωνισμού .

''Δεν πιστεύουμε να σκεφτεί κανείς να προτείνει αναθέσεις με διαδικασίες διαπραγμάτευσης, και άλλες τέτοιες φαεινές ιδέες, επικαλούμενος το «κατεπείγον» ενός έργου που για μήνες κρυβόταν στη ντουλάπα. Ξεκαθαρίζουμε τη θέση μας από τώρα και δεν ξεχνάμε τη δέσμευση και του κ. Δημάρχου, και των συμβούλων που υπερψήφισαν την πρότασή του, και κυρίως των συμβούλων της παράταξης που συνεργάζεται με την παράταξη του κ. Δημάρχου, ότι θα διενεργηθεί ένας νέος, πιο διαφανής, πιο αποτελεσματικός διαγωνισμός''.

 

Το κείμενο -παρέμβαση του Νίκου Σταυρογιάννη :

''Επειδή τις τελευταίες μέρες πολλά ακούστηκαν για την υπόθεση του ΧΥΤΑ (Χώρος Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων) Λαμίας από πολλούς, όχι όλα τόσο αθώα, όχι από τόσο άδολους, ας ξεκαθαρίσουμε λιγάκι το τοπίο.

Ο ΧΥΤΑ Λαμίας ολοκληρώθηκε και άρχισε να λειτουργεί το 1990. Κατασκευασμένος με τις προδιαγραφές της εποχής, δεν πληρούσε τις προϋποθέσεις που σήμερα είναι απαραίτητες για τη λειτουργία ενός ΧΥΤΑ. Για παράδειγμα, δεν διέθετε σύστημα συλλογής του μεθανίου και διαχείρισης στραγγισμάτων.

Το 2000 ο ΧΥΤΑ Λαμίας είχε ήδη κορεστεί, αλλά συνεχιζόταν η εναπόθεση απορριμμάτων έξω από το κύτταρο, στο χώμα. Δηλαδή, ήδη από το 2000 η Λαμία δεν είχε ΧΥΤΑ. Είχε ένα ΧΑΔΑ (Χώρος Ανεξέλεγκτης Διάθεσης Απορριμμάτων), αλλά κανείς δεν τολμούσε να το πει.

Από το 2000 μέχρι το 2010 οι Δημοτικές Αρχές της Λαμίας προσπαθούσαν να εξασφαλίσουν χώρο κοντά στο ΧΥΤΑ, για να κατασκευάσουν νέα κύτταρα και άλλες εγκαταστάσεις, αλλά η ύπαρξη της λατομικής ζώνης, που γειτνιάζει με τον ΧΥΤΑ, ήταν αξεπέραστο εμπόδιο. Καμία Δημοτική Αρχή δεν κατάφερε να εξασφαλίσει από τις αρμόδιες Υπηρεσίες την άδεια κατασκευής νέου κυττάρου κατά παρέκκλιση των δεσμευτικών όρων που επέβαλλε η ύπαρξη της λατομικής ζώνης.

Έτσι, δρομολογήθηκε η κατασκευή των νέων εγκαταστάσεων (ΜΕΑ & ΧΥΤΥ) στο Τρίλοφο της Μακρακώμης, μια ιστορία που κατέληξε άδοξα μετά από την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, που δικαίωσε τους κατοίκους. Και δεν μπορούσε να γίνει αλλιώς, αφού ο φάκελος που έστειλε ο Δήμος Λαμίας στο ΣτΕ για τη συζήτηση της υπόθεσης, ήταν κενός.

Τώρα πως είναι δυνατόν ο Δήμος Λαμιέων με 75.000 κατοίκους να μεταφέρει τα απορρίμματα εκτός των ορίων του σε έναν μικρό Δήμο, δεκάδες χιλιόμετρα μακριά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε ασφάλεια και κόστος, μόνο αυτοί που το εμπνεύσθηκαν μπορούν να το απαντήσουν.

Παράλληλα με το εξ αρχής καταδικασμένο σχέδιο για κατασκευή ΜΕΑ στο Τρίλοφο, ο Δήμος Λαμιέων δρομολόγησε την κατασκευή 2 νέων κυττάρων, σε έκταση εντός του υφιστάμενου ΧΥΤΑ, ως «ενδιάμεση λύση», μέχρι την κατασκευή της ΜΕΑ.

Ήδη, σύμφωνα με τη νομοθεσία της εποχής, η αρμοδιότητα για την κατασκευή και λειτουργία εγκαταστάσεων διαχείρισης απορριμμάτων είχε αφαιρεθεί από τους Δήμους και είχε περιέλθει στους Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ). Μόνο που ο Δήμος Λαμιέων ούτε ένα ΦοΔΣΑ της προκοπής δεν μπόρεσε να συστήσει. Έφτιαξε μια σφραγίδα, με κανένα εργαζόμενο και λειτουργούσε στα όρια της νομιμότητας και κάποιες φορές και έξω από αυτά. Έτσι, για να κατασκευαστούν τα δύο νέα κύτταρα, χρειάστηκε να υπογραφεί μια προγραμματική σύμβαση μεταξύ του ΦοΔΣΑ Κεντρικής Φθιώτιδας Α.Ε. που ήταν ο Κύριος του έργου, και του Δήμου Λαμιέων που είχε το απαιτούμενο προσωπικό και ανέλαβε το ρόλο του Φορέα Υλοποίησης του έργου. Αφού βρέθηκε Φορέας Υλοποίησης, στις 30/10/2013 το έργο εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ και εξασφαλίστηκε η χρηματοδότησή του.

Η ένταξη του έργου έγινε στο τέλος του 2013, 2 μήνες πριν λήξει το ΕΣΠΑ 2007 – 2013 και όχι στην αρχή του, δηλαδή το 2007 ή το 2008 άντε και το 2009. Ακόμη και με την παράταση του προγράμματος για άλλα δύο χρόνια (το λεγόμενο «ν+2»), το έργο θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί ή έστω συμβασιοποιηθεί μέχρι την 31-12-2015, ώστε να μεταφερθεί ως έργο «γέφυρα» στο νέο ΕΣΠΑ 2014 – 2020. Με άλλα λόγια, η τότε Δημοτική Αρχή γνώριζε - ή δεν το ήξερε; - από την αρχή ότι ο χρόνος δεν αρκούσε όχι για να κατασκευαστούν τα κύτταρα, αλλά ούτε καν για να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός.

Σε όλη αυτή την περίοδο, και ενώ είχε συσταθεί ο ΦοΔΣΑ Κεντρικής Φθιώτιδας Α.Ε., στον οποίο συμμετείχαν αρχικά οι Καποδιστριακοί Δήμοι Λαμιέων, Αγίου Γεωργίου Τυμφρηστού, Σπερχειάδας, Γοργοποτάμου, Εχιναίων, Λιανοκλαδίου, Μακρακώμης, Μώλου, Πελασγίας, Στυλίδας, Υπάτης, και οι Κοινότητες Παύλιανης & Τυμφρηστού και στη συνέχεια οι Καλλικρατικοί Δήμοι Λαμιέων, Μακρακώμης, Στυλίδας & Μώλου – Αγίου Κωνσταντίνου, την διαχείριση του ΧΥΤΑ, τελείως παράνομα, διατηρούσε ο Δήμος Λαμιέων και όχι ο ΦοΔΣΑ Κεντρικής Φθιώτιδας όπως θα έπρεπε. Κανείς δεν θεώρησε απαραίτητο να υπογραφεί έστω μια προγραμματική σύμβαση μεταξύ του ΦοΔΣΑ Κεντρικής Φθιώτιδας Α.Ε. και του Δήμου Λαμιέων, που να του δίνει το δικαίωμα να λειτουργεί τον ΧΥΤΑ. Ο Δήμος Λαμιέων το λειτουργούσε όπως το λειτουργούσε, και μονομερώς, με την απόφαση 461/2013 του Δημοτικού Συμβουλίου (ΑΔΑ ΒΛΓΞΩΛΚ-99Ξ), καθόρισε το τέλος ταφής σε 30 ευρώ/τόνο για τους υπόλοιπους Δήμους μετόχους και 15 ευρώ/τόνο για τους ιδιώτες!

Αλλά και πρακτικά, καμία εργασία διαχείρισης των απορριμμάτων δεν γινόταν, ούτε καν η κάλυψη των απορριμμάτων με χώμα, με αποτέλεσμα μέχρι και το 2014 ο ΧΥΤΑ να πιάνει φωτιά και η Λαμία να γεμίζει καπνούς και διοξίνες. Χαρακτηριστικές περιπτώσεις οι μεγάλες φωτιές το 2012 και το 2013.

Αυτήν την κατάσταση παρέλαβε η Δημοτική Αρχή τον Σεπτέμβριο του 2014. Ήταν αναγκαία η άμεση αποκατάσταση της νομιμότητας.

Μετά την συγχώνευση του τοπικού ΦοΔΣΑ Κεντρικής Φθιώτιδας Α.Ε. στον Περιφερειακό ΦοΔΣΑ Στερεάς Ελλάδας, όπως προέβλεπε η νομοθεσία, ο Περιφερειακός ΦοΔΣΑ έγινε καθολικός διάδοχος του τοπικού ΦοΔΣΑ, ανέλαβε τη λειτουργία του ΧΥΤΑ Λαμίας, και προχώρησε ταχύτατα σε στελέχωση με το απαιτούμενο προσωπικό, απόκτηση εξοπλισμού, προμήθεια χώματος κ.α., προκειμένου να γίνεται πραγματικά υγειονομική ταφή των απορριμμάτων για να μην πιάνει φωτιά, εκτροπή των όμβριων κλπ. Η τιμή ανά τόνο καθορίσθηκε τώρα σωστά, δηλαδή 25 ευρώ/τόνος με το ΦΠΑ για τους Δήμους και 43,05 ευρώ/τόνος με το ΦΠΑ για τους ιδιώτες.

Όμως, σύμφωνα με τη νομοθεσία, οι εισφορές που πληρώνουν οι Δήμοι στο ΦοΔΣΑ, δεν καλύπτουν μόνο την τρέχουσα λειτουργία των ΧΥΤΑ, αλλά συμπεριλαμβάνουν ένα ποσό για την εξασφάλιση των κονδυλίων που θα χρειαστούν για το επενδυτικό πρόγραμμα του ΦοΔΣΑ σε μελέτες, έργα και εξοπλισμό τα επόμενα χρόνια, καθώς και το κλείσιμο, την αποκατάσταση και τη μεταφροντίδα του ΧΥΤΑ. Τα κονδύλια αυτά είναι απολύτως απαραίτητα, καθώς η αποκατάσταση του ΧΥΤΑ απαιτεί ένα πολύ μεγάλο ποσό (σκέπασμα με ειδικές μεμβράνες, χωματοκάλυψη & δενδροφύτευση), δεδομένου ότι για τουλάχιστον 25 χρόνια μετά το κλείσιμό του, ο ΧΥΤΑ θα έχει ακόμα στραγγίσματα και θα εκλύει μεθάνιο. Τα ποσά αυτά δεν προέρχονται από επιχορηγήσεις, αλλά βαρύνουν τον κύριο του έργου.

Οι προηγούμενες Δημοτικές Αρχές και η διοίκηση του ΦοΔΣΑ Κεντρικής Φθιώτιδας Α.Ε., δεν είχαν προβλέψει ούτε ένα ευρώ για το σκοπό αυτό. Έτσι, σήμερα κάποιοι περηφανεύονται επειδή παλιά ο Δήμος πλήρωνε λιγότερο για τη λειτουργία του ΧΥΤΑ. Πρόκειται για αδαείς, επικίνδυνες, εγκληματικές λογικές που αδιαφορούν για τις συνέπειες της αμέλειας, τις οποίες θα μπορούσε να υποστεί η πόλη τα επόμενα χρόνια.

Προκειμένου να εξασφαλιστούν και αυτά τα κεφάλαια, το συνολικό κόστος για τους Δήμους σήμερα έχει ανέλθει στο ποσό των 38,50 ευρώ/τόνος με το ΦΠΑ και αναλύεται σε α) 24,76 ευρώ/τόνο με το ΦΠΑ για την υγειονομική ταφή και β) 13,74 ευρώ/τόνο με το ΦΠΑ για το επενδυτικό πρόγραμμα του ΦοΔΣΑ καθώς και το κόστος αποκατάστασης & μεταφροντίδας του ΧΥΤΑ για περισσότερα από 25 χρόνια.

Στη συνέχεια, αμέσως μόλις διαπιστώσαμε το αδιέξοδο με την πρόταση για το Τρίλοφο Μακρακώμης, δρομολογήσαμε την δημιουργία των νέων μόνιμων εγκαταστάσεων στην περιοχή που λειτουργεί σήμερα ο ΧΥΤΑ. Με σκληρές και συνεχείς πιέσεις προς κάθε κατεύθυνση, με την απόφαση ΔΛΜΑΥ/Γ/Φ 46.1/179042/2621/26-7-2017 (ΑΔΑ Ψ1ΜΠ4653Π8-ΜΔΞ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εξασφαλίσαμε την άδεια παρέκκλισης από την λατομική ζώνη, που δεν μπορούσε να πάρει επί 15 χρόνια καμία προηγούμενη δημοτική αρχή. Έχοντας εξασφαλίσει το χώρο, στις 29/11/2017 εντάξαμε σε συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα την μελέτη ωρίμανσης ΜΕΑ & ΧΥΤΥ Λαμίας, με κωδικό πράξης MIS (ΟΠΣ) 5010186, προϋπολογισμού 841.857,82 ευρώ με ΦΠΑ (ΑΔΑ ΨΥΓΑ465ΧΙ8-ΧΧΝ).

Παράλληλα, βρισκόταν σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την κατασκευή των 2 νέων κυττάρων, που ήταν απαραίτητα για να εξασφαλιστεί χώρος ταφής των απορριμμάτων του Δήμου Λαμίας, και των όμορων Δήμων, μέχρι την ολοκλήρωση της κατασκευής της ΜΕΑ και του ΧΥΤΥ.

Ο Δήμος Λαμιέων, ως Φορέας Υλοποίησης, χειρίσθηκε αυτή την υπόθεση ενημερώνοντας τον Περιφερειακό ΦοΔΣΑ, που ήταν ο κύριος του έργου ως καθολικός διάδοχος του ΦοΔΣΑ Κεντρικής Φθιώτιδας Α.Ε., αλλά δεν παρενέβη με κανένα τρόπο στη διαγωνιστική διαδικασία, γιατί αυτό έπρεπε να κάνει με βάση το νομοθετικό πλαίσιο.

Την ευθύνη για το διαγωνισμό είχε η Επιτροπή Διαγωνισμού που είχε συσταθεί από την προηγούμενη Δημοτική Αρχή, και η οποία εισηγείτο προς την Οικονομική Επιτροπή του Δήμου. Από το 2015 μέχρι το 2018, οι συμμετέχοντες στο διαγωνισμό, όπως είχαν δικαίωμα, προσέφυγαν τρεις φορές στο Διοικητικό Εφετείο Πειραιά, διαφωνώντας με εισηγήσεις της Επιτροπής Διαγωνισμού και αποφάσεις της Οικονομικής Επιτροπής.

Όλο αυτό το διάστημα, τόσο ο Δήμος όσο και ο ΦοΔΣΑ, αλλά και η Επιτροπή Διαγωνισμού, δεν μπορούσαν να προβούν σε καμία ενέργεια, αναμένοντας τις δικαστικές αποφάσεις. Όμως, ήδη, όπως ήταν αναμενόμενο, λόγω του ελάχιστου χρόνου από την ένταξη στο ΕΣΠΑ αλλά και των καθυστερήσεων, με την υπ’ αρ. 1546/17-2-2017 απόφαση του Περιφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας, το έργο απεντάχθηκε από το ΕΣΠΑ 2007-2013.

Οι επιλογές της Δημοτικής Αρχής και του ΦοΔΣΑ ήταν 2 :

Ι. Να ακυρωθεί ο διαγωνισμός και να αναζητηθεί νέα χρηματοδότηση.

Η περίπτωση αυτή αποκλείσθηκε δεδομένου ότι θα απαιτείτο νέα μελέτη (οριστική) ή επαναπροκήρυξη του έργου, δηλαδή διαδικασίες που θα υπερέβαιναν το χρόνο ολοκλήρωσης της ΜΕΑ και του ΧΥΤΥ, άρα θα επρόκειτο για ένα άχρηστο έργο.

Ο κύριος όμως λόγος ήταν ότι η κατασκευή των 2 κυττάρων, η λεγόμενη «ενδιάμεση λύση», ήταν άρρηκτα συνδεδεμένη με την ΑΕΠΟ του έργου (ΑΔΑ ΒΟΝΧΟΡ10-ΟΣΜ). Η περιβαλλοντική αδειοδότηση (ΑΕΠΟ) και η λειτουργία του υφιστάμενου ΧΥΤΑ, εξαρτώνται άμεσα από την προϋπόθεση ότι θα κατασκευαστούν γρήγορα τα 2 νέα κύτταρα. Αν δεν διασφαλίζεται η κατασκευή των δύο κυττάρων, η παύση λειτουργίας του ΧΥΤΑ Λαμίας είναι πιθανή ανά πάσα στιγμή.

ΙΙ. Να συνεχιστεί η διαγωνιστική διαδικασία και να αναζητηθεί νέα πηγή χρηματοδότησης. Σύμφωνα με τη νομοθεσία τους όρους 2.1. στ’ και 2.2.ια’ της προγραμματικής σύμβασης που είχε συνάψει ο κύριος του έργου, Φο.Δ.Σ.Α. Κεντρικής Φθιώτιδας Α.Ε, με το φορέα υλοποίησης, Δήμο Λαμιέων, η οποία συνέχιζε να ισχύει μεταξύ του Δήμου Λαμιέων και του Περιφερειακού ΦοΔΣΑ, η χρηματοδότηση του έργου αποτελεί ευθύνη του κυρίου του έργου, δηλαδή σήμερα του Περιφερειακού ΦοΔΣΑ.

Από αυτό το σημείο και έπειτα ο Περιφερειακός ΦοΔΣΑ ασχολήθηκε με την υπόθεση. Το Δ. Σ. του ΦοΔΣΑ, υιοθετώντας την άποψη της υπηρεσίας, ομόφωνα αποφάσισε την συνέχιση του διαγωνισμού και την αναζήτηση χρηματοδότησης αρχικά μέσω ΕΣΠΑ (ΑΔΑ Ω6ΚΤ4653Σ5-Χ66) το 2016. Επειδή όμως την ίδια προγραμματική περίοδο 2014 – 2020, δεν μπορούν να συγχρηματοδοτηθούν 2 ίδια έργα, η ΜΕΑ & ΧΥΤΥ και παράλληλα ΧΥΤΑ, για το λόγο αυτό, στράφηκε προς την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας.

Το Περιφερειακό Συμβούλιο της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, ενέκρινε τη διάθεση ποσού 6.800.000 ευρώ για το ίδιο έργο, με τον ίδιο τίτλο και για τον ίδιο σκοπό. Το ποσό αυτό, με τίτλο «Επιχορήγηση ΦοΔΣΑ Στερεάς Ελλάδας ΑΕ για την Υλοποίηση του Έργου «Διευθέτηση του Υφιστάμενου Χ.Υ.Τ.Α. και Επέκταση Κυττάρου στη Θέση «Νευρόπολη» Δήμου Λαμιέων» εγγράφηκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων στις 17/04/2019, με την συλλογική απόφαση έργων ΕΠ066.

Μάλιστα, προκειμένου να διασφαλιστεί η επάρκεια των πόρων, το Δ.Σ. του ΦοΔΣΑ, με την υπ’ αρ. 83/2019 (ΑΔΑ ΨΨΗΧ4653Σ5-ΖΙΞ) απόφασή του, αποφάσισε να διαθέσει ο ΦοΔΣΑ από δικούς του πόρους επιπλέον ποσό 679.674,80 ευρώ σε περίπτωση που αυτό καταστεί αναγκαίο.

Το ποσό αυτό υπολογίστηκε, προκειμένου να συμπληρωθεί ακριβώς το ποσό των 7.479.674,80 ευρώ, δηλαδή το αρχικό ποσό που είχε προβλεφθεί για τη χρηματοδότηση του έργου, το οποίο, μαζί με τον αναλογούντα ΦΠΑ 23%, έφτανε στα 9.200.000 ευρώ.

Με βάση το άρθρο 1 παρ. 10 του ν.4281/2014 και την εγκύκλιο 41159/ΕΥΘΥ1045/25-9-2014 (ΑΔΑ:ΩΛ0ΓΦ-0ΒΞ) του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, λόγω της νομικής μορφής του ΦοΔΣΑ (Α.Ε. των Ο.Τ.Α.) αυτός δεν θα επιβαρύνεται με ΦΠΑ, άρα δεν υπάρχει η ανάγκη χρηματοδότησης του ΦΠΑ του έργου από το ΦοΔΣΑ. Έτσι, το συνολικό ποσό των 7.479.674,80 ευρώ, που προκύπτει από τις παραπάνω πηγές χρηματοδότησης, είναι απολύτως επαρκές για την κατασκευή του έργου.

Με την απόφαση αυτή της Περιφέρειας, το έργο εγγράφηκε για πρώτη φορά στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) της Περιφέρειας, και για αυτό το λόγο χαρακτηρίστηκε από την Περιφέρεια «νέο» έργο. Είναι όμως φανερό ότι είναι «νέο» μόνο ως προς την Περιφέρεια, όχι και ως προς το Δήμο ή το ΦοΔΣΑ. Κι όμως, ο Δήμαρχος, στην πρόσφατη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, σκόπιμα επέμεινε ότι ο χαρακτηρισμός «νέο» που περιλαμβάνεται σε έγγραφα της Περιφέρειας, χαρακτηρίζει το έργο και ως προς το ΦοΔΣΑ και ως προς το Δήμο, για να δικαιολογήσει την πρόθεσή του να ματαιώσει το διαγωνισμό.

Κάποιοι ρωτούν γιατί η επιχορήγηση δόθηκε στο ΦοΔΣΑ και όχι στο Δήμο Λαμιέων. Η απάντηση είναι απλή. Όπως έχουμε ήδη πει, η κατασκευή και λειτουργία των ΧΥΤΑ, όπως και των άλλων εγκαταστάσεων διαχείρισης απορριμμάτων, είναι αρμοδιότητα των ΦοΔΣΑ και όχι των Δήμων

Ο ΦοΔΣΑ είναι ο εργοδότης και κύριος του έργου. Με απόφαση του ΦοΔΣΑ Κεντρικής Φθιώτιδας το 2011, επειδή τότε αυτός δεν είχε το απαιτούμενο προσωπικό – στην ουσία δεν λειτουργούσε - , κατέστη Φορέας Υλοποίησης ο Δήμος Λαμιέων.

Το επιχείρημα ότι η αλλαγή της πηγής χρηματοδότησης καθιστά το έργο «νέο» και διαφορετικό από το προηγούμενο, δεν ευσταθεί. Η ταυτότητα του έργου αποδεικνύεται και από το αίτημα του ΦοΔΣΑ για χρηματοδότηση, και από την απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, αλλά κυρίως από το υπ’ αρ. πρωτ. 131715/1285/12-6-2019 έγγραφο της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας (Δ/νση Αναπτυξιακού Προγραμματισμού, Τμήμα Εφαρμογής Προγραμμάτων και Έργων) που αποτελεί και τον χρηματοδότη του έργου. Με το έγγραφο αυτό, η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας αναλαμβάνει τη χρηματοδότηση για την υλοποίηση του ίδιου έργου, θέτει μόνο θέμα ασάφειας του περιεχομένου της από 30-11-2011 προγραμματικής σύμβασης, και θεωρεί αναγκαία τη σύναψη νέας τριμερούς προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας ως χρηματοδότη, του Περιφερειακού Φο.Δ.Σ.Α. Στερεάς Ελλάδας Α.Ε. ως κυρίου του έργου, και του Δήμου Λαμιέων ως φορέα υλοποίησης του ίδιου έργου, η οποία θα μπορούσε να συναφθεί μετά την έγκριση του εκκρεμούντος πρακτικού της Επιτροπής Διαγωνισμού από την προϊσταμένη αρχή.

Κάποιοι αναρωτιούνται γιατί δεν προχώρησε η προηγούμενη Δημοτική Αρχή τον διαγωνισμό. Η απάντηση και πάλι είναι απλή. Το έργο εξασφάλισε τη νέα χρηματοδότηση από τη ΣΑΕ στις 17/04/2019. Όμως, είχε ξεκινήσει η προεκλογική περίοδος. Το Υπουργείο Εσωτερικών με εγκύκλιό του προς τους Δήμους, στις 27/04/2019 ζητούσε να μην λαμβάνονται αποφάσεις ενόψει των δημοτικών εκλογών του Μαΐου του 2019, εκτός από τις απολύτως αναγκαίες για τη λειτουργία των Δήμων. Αλλά και η αυτονόητη και στοιχειώδης δεοντολογία λέει ότι ενόψει εκλογών δεν λαμβάνονται αποφάσεις που να δεσμεύουν τις δημοτικές αρχές που θα προκύψουν από τις επερχόμενες εκλογές.

Αυτό είναι και μια απάντηση στους καλοθελητές και τα παπαγαλάκια που διασπείρουν την είδηση ότι η θέση μας είναι υπέρ συγκεκριμένων συμφερόντων. Αν θέλαμε να εξυπηρετήσουμε συμφέροντα, θα είχαμε κλείσει άρον άρον το διαγωνισμό. Η ακριβώς αντίθετη επιλογή μας, δείχνει την κρυστάλλινη διαφάνεια των επιλογών μας.

Κάποιοι άλλοι ρωτούν για ποιο λόγο ο ΦοΔΣΑ επέτρεψε τη μεταφορά απορριμμάτων και από άλλους Δήμους, σε ένα ΧΥΤΑ προβληματικό και κορεσμένο. Και εδώ, η απάντηση είναι απλή. Με την ΚΥΑ 54658/4266 (ΦΕΚ 3242/03.12.2014) επιβλήθηκε από την Κυβέρνηση η μεταφορά των απορριμμάτων των Δήμων Καρπενησίου, Αγράφων, Μώλου – Αγίου Κωνσταντίνου, Αμφίκλειας – Ελάτειας & Δελφών στο ΧΥΤΑ Λαμίας.

Η νέα Δημοτική Αρχή που ανέλαβε τα καθήκοντά της την 1-9-2019, χρειάστηκε 9 μήνες, με συνεχείς αναβολές και καθυστερήσεις, μέχρι να «πετύχει» την ακύρωση του διαγωνισμού, επικαλούμενη μια γνωμοδότηση ενός δικηγόρου και όχι της νομικής υπηρεσίας του Δήμου. Αλλά ας μην κρυβόμαστε. Όταν η εντολή που ανατίθεται σε ένα δικηγόρο, δεν είναι «Πες μας αν πρέπει να συνεχίσουμε ή να ματαιώσουμε το διαγωνισμό» αλλά «Πες μας πώς να ματαιώσουμε το διαγωνισμό», οι προθέσεις της Δημοτικής Αρχής είναι ξεκάθαρες.

Εν πάση περιπτώσει, ήρθε μια γνωμοδότηση, που προκαλεί απορίες και ερωτήματα. Ζητήσαμε να παραστεί ο συντάκτης της γνωμοδότησης και να μας λύσει απορίες. Δεν κρίθηκε σκόπιμο. Ζητήσαμε να παραστούν οι υπηρεσιακοί παράγοντες του ΦοΔΣΑ και να εκφράσουν την άποψή τους. Δεν κρίθηκε σκόπιμο.

Τα ερωτήματα όμως που τέθηκαν, δεν απαντήθηκαν, παραμένουν, και είναι επίμονα.

Το βέβαιο είναι ότι οι δημοτικοί σύμβουλοι που ψήφισαν υπέρ της ματαίωσης του διαγωνισμού, τα προσπέρασαν πολύ βιαστικά.

Είναι όμως πολύ πιθανό να ακολουθήσουν και άλλα ερωτήματα, ίσως ακόμα δυσκολότερα. Για παράδειγμα:

Ο Δήμαρχος δήλωσε ότι θα πραγματοποιήσει έναν νέο διαγωνισμό με πλήρη διαφάνεια.

Θα συνταχθεί νέα μελέτη ; Με ποια δεδομένα ;

Θα είναι οριστική μελέτη ;

Ποιος θα την συντάξει ;

Ποιος θα την εγκρίνει ;

Ποιος θα την πληρώσει ; ή θα γίνει δώρο, από ποιόν και για ποιόν λόγο;

Όποια ενέργεια κι εάν δρομολογηθεί, θα πρέπει να γίνει μέσω του ΦοΔΣΑ.

Θα επιδιώξει ο Δήμος να πάρει την αρμοδιότητα διενέργειας του διαγωνισμού από τον ΦοΔΣΑ, και με ποια δικαιολογία ;

Έχει επιφυλάξεις η Δημοτική Αρχή έναντι του ΦοΔΣΑ, και για ποιόν λόγο ;

Θα ανανεωθεί η ΑΕΠΟ του ΧΥΤΑ Λαμίας, τώρα που ακυρώθηκε ο διαγωνισμός ; Αν όχι, τι θα γίνει με τα απορρίμματα και του Δήμου Λαμιέων, και των άλλων Δήμων που σήμερα κατευθύνονται στο ΧΥΤΑ Λαμίας ;

Η παράταξή μας απέδειξε ότι όχι μόνο συγκρούσθηκε με τα κάθε λογής κατεστημένα και συμφέροντα, αλλά δρομολόγησε λύσεις για την διαχείριση των απορριμμάτων και του Δήμου Λαμιέων και των όμορων Δήμων.

Και δεν ξεχνάμε τη δέσμευση και του Δημάρχου, και των συμβούλων που υπερψήφισαν την πρότασή του, και κυρίως των συμβούλων της παράταξης που συνεργάζεται με την παράταξη του Δημάρχου, ότι θα διενεργηθεί ένας νέος, πιο διαφανής, πιο αποτελεσματικός διαγωνισμός.

Μετά από αυτό, δεν πιστεύουμε να σκεφτεί κανείς να προτείνει αναθέσεις με διαδικασίες διαπραγμάτευσης, και άλλες τέτοιες φαεινές ιδέες, επικαλούμενος το «κατεπείγον» ενός έργου που για μήνες κρυβόταν στη ντουλάπα. Ξεκαθαρίζουμε τη θέση μας από τώρα''.

   

Απόψεις

Το Παζάρι, ανήκει στο ανατολίτικο παρελθόν. Οι σύγχρονες Πόλεις δεν χαρακτηρίζονται από εμπορικές δραστηριότητες τούρκικης και ανατολίτικης αισθητικής με τσαντίρια,...
randomness