Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας μιλά αποκλειστικά στο ''ΛΤ '' : ''Χρέος μου να στηρίξω τα μεσαία και χαμηλά στρώματα''

 Την αισιοδοξία του οτι το 2020 η ελληνική οικονομία θα τρέξει με διπλάσιους ρυθμούς ανάπτυξης ωστε να καταστεί μια πλήρως κανονική ευρωπαϊκή, δυτικού τύπου οικονομία , εκφράζει με αποκλειστική του συνέντευξη στο ''Λαμιακό Τύπο '' , ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταικούρας .

''Ο ρυθμός μεγέθυνσης το 2020, όπως όλοι οι διεθνείς και εγχώριοι θεσμοί αλλά και εμείς προβλέπουμε, θα είναι υψηλότερος από του 2019, σχεδόν διπλάσιος του μέσου ευρωπαϊκού όρου'' τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Σταικούρας , ενω υποστηρίζει οτι η κυβερνησή του υλοποιεί ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό οικονομικό σχέδιο που υπηρετεί συνολικά την αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας και την κοινωνική δικαιοσύνη.  Ο υπουργός δεν συμφωνεί με απόψεις περί ατολμίας και διστακτικότητας της Κυβέρνησης , και αντικρούει την οποια κριτική υποστηρίζοντας οτι  το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης έχει υλοποιήσει όλες τις προγραμματικές δεσμεύσεις της Νέας Δημοκρατίας. Στη σημερινή συνέντευξη ο κ. Σταικούρας μιλά ακόμη για το μεταναστευτικό , τις υποδομές του Πανεπιστημίου , το μέλλον της Πανελλήνιας Εκθεσης Λαμίας ,ενω δηλώνει οτι δεν φοβάται την αξιολόγηση  και είναι ετοιμος ως υπουργός να κριθεί για  τις πράξεις του, τα πιθανά λάθη και τις παραλείψεις του . 

 

Συνέντευξη στον  Χρήστο Αλεξανδρή

 

Η Κυβέρνησή σας στους λίγους μήνες της θητεία σας, απολαμβάνει υψηλά ποσοστά δημοτικότητας. Και αυτό φαίνεται σε όλες τις δημοσκοπήσεις. Διακρίνω όμως μια διστακτικότητα και μια ατολμία στο να προωθήσετε δυναμικές οικονομικές μεταρρυθμίσεις. Πιστεύετε ότι είναι αρκετή μια μικρή μείωση φόρων για να πάρει και πάλι μπροστά η οικονομία;

Καταρχάς δεν συμμερίζομαι την άποψη περί ατολμίας και διστακτικότητας της Κυβέρνησης. Διότι μέσα σε 5 μήνες το οικονομικό επιτελείο έχει υλοποιήσει όλες τις προγραμματικές δεσμεύσεις της Νέας Δημοκρατίας. Συνολικά δε ως Κυβέρνηση, 32 νομοσχέδια και το νέο Σύνταγμα.

Αυτό έχει ήδη δώσει μία θετική δυναμική στην οικονομία, που αναγνωρίζεται από τους εταίρους, τους επενδυτές, τις αγορές, τους οίκους αξιολόγησης, και πρωτίστως τους Έλληνες πολίτες, όπως σωστά αναφέρετε.

Σε κάθε περίπτωση γνωρίζουμε ότι η αναπτυξιακή διαδικασία είναι φαινόμενο πολυπαραγοντικό, γι’ αυτό υλοποιούμε ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό οικονομικό σχέδιο που υπηρετεί συνολικά την αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας και την κοινωνική δικαιοσύνη.

Επιδιώκουμε, μέσω της μείωσης των φορολογικών βαρών, της διεύρυνσης της φορολογικής βάσης με την ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, της ενίσχυσης του εξωστρεφούς προσανατολισμού της ελληνικής οικονομίας, της κάλυψης του επενδυτικού χάσματος, της προώθησης αποκρατικοποιήσεων και εμβληματικών επενδύσεων, της μείωσης των οφειλών του Δημοσίου, της εκτέλεσης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, της στήριξης της υγιούς επιχειρηματικότητας και της στροφής στην ποιοτική εκπαίδευση, την έρευνα και την καινοτομία, να δώσουμε επιπλέον ώθηση στην ελληνική οικονομία.

Στόχος του οικονομικού επιτελείου είναι η ανάπτυξη να διαρκέσει και να είναι υψηλού ρυθμού.

 

Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά της εποχής μας είναι η πιο αργή ανάπτυξη σε κάθε περιοχή του κόσμου. Ανησυχείτε μήπως τελικά η διεθνής συγκυρία επηρεάσει αρνητικά το δικό σας αφήγημα περί ισχυρής ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια;

Είναι γεγονός ότι το στενό και ευρύ εξωτερικό περιβάλλον χαρακτηρίζεται από αυξανόμενη αβεβαιότητα. Ειδικότερα στη γειτονιά μας, ο εξ ανατολών γείτονας συμπεριφέρεται ως απρόβλεπτος ταραξίας. Επίσης, η διαχείριση του Brexit, η κλιμάκωση των εμπορικών εντάσεων μεταξύ των μεγάλων οικονομιών και οι προβλέψεις για ασθενέστερη οικονομική μεγέθυνση, δημιουργούν συνθήκες που δυσχεραίνουν την πορεία της ελληνικής οικονομίας, η οποία λειτουργεί ακόμη υπό καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας.

Παρόλα αυτά, η οικονομία, επί των ημερών μας, κάνει ιεραρχημένα, σταθερά και γρήγορα βήματα ώστε σύντομα να καταστεί μια πλήρως κανονική ευρωπαϊκή, δυτικού τύπου οικονομία.

Ο ρυθμός μεγέθυνσης το 2020, όπως όλοι οι διεθνείς και εγχώριοι θεσμοί αλλά και εμείς προβλέπουμε, θα είναι υψηλότερος από του 2019, σχεδόν διπλάσιος του μέσου ευρωπαϊκού όρου.

 

Γιατί θα πρέπει οι Έλληνες φορολογούμενοι, ακόμη και σήμερα, μετά από δέκα χρόνια κρίσης να πληρώνουν με τους φόρους τους ζημιογόνες κρατικές επιχειρήσεις, όταν ακόμη και η Ρουμανία σήμερα τολμά να πουλήσει πλειοψηφικά πακέτα κρατικών επιχειρήσεων;

Η Ελλάδα δεν είχε την ίδια διαδρομή με τη Ρουμανία. Η Ελλάδα μεταρρυθμίζει το οικονομικό σύστημά της, χωρίς να αλλάζει την εσωτερική λογική του και δομικά να το χτίζει εξ αρχής, όπως η Ρουμανία.

Οι ενισχύσεις προς επιχειρήσεις για την παροχή δημοσίων ή ημι-δημόσιων αγαθών και υπηρεσιών, χωρίς σπατάλη πόρων, είναι μέρος της πολιτικής μας.

Όμως είναι απαραίτητο να διασφαλιστεί ότι οι επιχειρήσεις αυτές θα εξυγιανθούν και θα λειτουργούν εφεξής με πιο αποδοτικό τρόπο.

Αναφέρω ενδεικτικά τα παραδείγματα της ΛΑΡΚΟ, της ΕΑΒ, της ΕΛΒΟ, των Ναυπηγείων, για τις οποίες εταιρείες έχει ήδη αποφασιστεί η ανάληψη ενεργειών για την αναδιάρθρωσή τους, ώστε να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες για τη δημιουργία βιώσιμων επιχειρήσεων.

 

10 χρόνια μετά την κρίση ο μεγάλος ασθενής της ελληνικής οικονομίας παραμένει το κράτος. Ο τρόπος που λειτουργεί και διοικείται είναι το μεγαλύτερο αντικίνητρο για κάθε μικρή ή μεγάλη επένδυση. Δυστυχώς ούτε η σημερινή Κυβέρνηση φαίνεται διατεθειμένη να το μεταρρυθμίσει. Απόδειξη ότι τα κριτήρια στελέχωσης του παραμένουν στενά κομματικά. Να βολέψουμε τα δικά μας παιδιά. Οι όποιες εξαιρέσεις παρατηρούνται, απλά υπάρχουν για να επιβεβαιώνουν τον κανόνα. Συμφωνείτε με αυτή τη διαπίστωση κύριε Υπουργέ;

Δεν συμφωνώ. Οι όποιες εξαιρέσεις έχουν το αντίθετο πρόσημο, και διορθώνονται. Ο κανόνας δείχνει ότι γίνονται βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση. Νομοθετήσαμε ήδη μια νέα δομή και λειτουργία, προκειμένου να περιορίσουμε τη γραφειοκρατία, την πολυνομία και την αδιαφάνεια.

Και προχωράμε στον προγραμματισμό των προσλήψεων με βάση τις πραγματικές ανάγκες των υπηρεσιών του δημοσίου τομέα, με όρους και διαδικασίες πρόσληψης ξεκάθαρους και αδιάβλητους.

 

 

Σε μια έρευνα που δημοσιεύτηκε πρόσφατα, πληροφορηθήκαμε ότι από το 2010 και μετά, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες κατασκευάζουν τα περισσότερα αυτοκίνητα σε εργοστάσια εκτός Γερμανίας. Γιατί δεν έρχονται τα εργοστάσια στην Ελλάδα;

Αντίθετα οι συζητήσεις που γίνονται τελευταία στην κυβέρνηση είναι να δοθούν κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων που κατασκευάζονται σε άλλες χώρες. Έτσι θα έρθει η ανάπτυξη ;

Τα κίνητρα για την εγκατάσταση μεγάλων βιομηχανιών είναι οικονομικά και, μερικές φορές, γεωπολιτικά. Είναι γεγονός ότι η παγκοσμιοποίηση δημιουργεί ιδιαίτερα ανταγωνιστικές συνθήκες και ευνοεί τη μεταφορά των παραγωγικών διαδικασιών σε χώρες χαμηλότερου κόστους παραγωγής και μεγαλύτερου μεγέθους αγοράς.

Στη χώρα μας, λόγω χρόνιων, ενδογενών αδυναμιών, ο δευτερογενής τομέας και η βιομηχανία επλήγησαν ιδιαίτερα την περίοδο της κρίσης.

Στόχος της δική μας πολιτικής είναι η διαμόρφωση των συνθηκών για την προσέλκυση επενδύσεων. Στόχευσή μας είναι οι επενδύσεις, ως ποσοστό του ΑΕΠ, να διπλασιαστούν τα επόμενα χρόνια, και μάλιστα το συντομότερο δυνατόν.

Στην κατεύθυνση αυτή συμβάλλει η ενίσχυση της εμπιστοσύνης και αξιοπιστίας της Κυβέρνησης με την υλοποίηση φιλο-επενδυτικών πολιτικών, όπως είναι η μείωση φορολογικών συντελεστών και των ασφαλιστικών εισφορών, η ενίσχυση της ρευστότητας, η σταθεροποίηση του τραπεζικού συστήματος, καθώς και η βελτίωση του γραφειοκρατικού και αδειοδοτικού περιβάλλοντος, προκειμένου η Ελλάδα να καταστεί μια χώρα φιλική προς τις επενδύσεις αλλά και ανταγωνιστική έναντι των υπολοίπων χωρών.

Αναφορικά με τη παροχή κινήτρων για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, αυτή εντάσσεται στις πρωτοβουλίες που υλοποιεί η Κυβέρνηση για την προστασία του περιβάλλοντος και την προώθηση της «πράσινης», βιώσιμης οικονομίας. Η δράση αυτή έχει πολλαπλά οικονομικά οφέλη για την ελληνική οικονομία που συνδέονται εκτός από τη πολιτική σταδιακής απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα και με τις οικονομικές επιπτώσεις από την ρύπανση του περιβάλλοντος.

 

Στο μεταναστευτικό η Κυβέρνηση δεν φαίνεται να τα πηγαίνει πολύ καλά. Πολλοί λένε ότι ο Μητσοτάκης αθέτησε την προεκλογική του δέσμευση για αυστηρούς ελέγχους και φύλαξη συνόρων και ακολουθεί την πολιτική του ανθρωπισμού, που δεν διαφέρει και πολύ από την πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ. Έντονη ήταν και η κριτική του πρώην πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στο συνέδριο της ΝΔ, ο οποίος μίλησε για λαθρομεταναστευτικό.

Το ζήτημα είναι σύνθετο και δεν αφορά μόνο την Ελλάδα. Γι αυτό το λόγο, στη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ, ο Πρωθυπουργός τόνισε πως η Ελλάδα υπολογίζει στην ευρωπαϊκή αλληλεγγύη για την αντιμετώπιση του προβλήματος.

Υπογράμμισε ότι ζητάμε την αναθεώρηση του συστήματος του Δουβλίνου, έναν λογικό επιμερισμό των βαρών όσον αφορά την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος και ένα κοινό ευρωπαϊκό σύστημα ασύλου, τονίζοντας ότι είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με ιδέες και προτάσεις, όσον αφορά την επίτευξη αυτού του στόχου.

Στο εσωτερικό, η πολιτική μας στηρίζεται σε τέσσερις βραχίονες. Εκπονήθηκε και βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη συγκροτημένο σχέδιο το οποίο προβλέπει φύλαξη των συνόρων με τη συγκρότηση Ενιαίου Φορέα Επιτήρησης Συνόρων, επιτάχυνση των διαδικασιών εξέτασης των αιτήσεων ασύλου, λειτουργία κλειστών κέντρων σε νησιά και άμεσες επιστροφές. Ψηφίσαμε ήδη το νόμο για την επίσπευση και την αυστηροποίηση των διαδικασιών εξέτασης των αιτήσεων ασύλου και προχωρούμε στη δημιουργία κλειστών κέντρων.

Κι αυτό όχι μόνο γιατί δεν μπορεί να κυκλοφορούν ανεξέλεγκτα στη χώρα, αλλά και διότι πρέπει να σταλεί ένα ξεκάθαρο μήνυμα σε όσους σχεδιάζουν ή σκέφτονται να μπουν παράνομα στη χώρα, ότι δεν δικαιούνται άσυλο.

 

Κύριε Σταϊκούρα πολλοί λένε ότι ο πρωθυπουργός δεν σας εμπιστεύτηκε απλά ένα υπουργείο, αλλά μια ηλεκτρική καρέκλα. Συνήθως όταν αρχίσει να υποχωρεί η δημοτικότητα μιας κυβέρνησης, ο πρώτος που το αντιλαμβάνεται είναι ο Υπουργός Οικονομικών. Σας φοβίζει αυτό;

Είναι τιμή που ο Πρωθυπουργός μου εμπιστεύτηκε ένα κρίσιμο υπουργείο.

Θέλω να γνωρίζεται ότι μπήκα στην πολιτική για να συμβάλλω στην πρόοδο και την ισχυροποίηση της πατρίδας μας. Και μάλιστα τα 10 από τα 12 χρόνια, δοκίμασα και δοκιμάστηκα σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες.

Δεν επέλεξα ως στεγνός καριερίστας πολιτικός, στα δύσκολα να έχω περιφερειακό ρόλο, για να μπω στην πολιτική στα εύκολα.

Πρωτίστως με ενδιαφέρει να δρω πολιτικά και να προσφέρω, σε δύσκολες ή εύκολες συνθήκες, με θεμέλιο και οδηγό τις αξίες μου, τη συνείδησή μου και το χρέος μου έναντι της πατρίδας και των πολιτών, κυρίως αυτών που ανήκουν στα χαμηλά και μεσαία οικονομικά και κοινωνικά στρώματα.

Από τις πράξεις μου, τα πιθανά λάθη και τις παραλείψεις μου, θα αξιολογηθώ και θα κριθώ. Έχω εμπιστοσύνη στην αξιολόγηση και την κρίση των πολιτών.

 

Πρόσφατα πήρατε μια πρωτοβουλία για τις υποδομές του Πανεπιστημίου στη Λαμία. Που βρίσκεται αυτό το θέμα;

Πράγματι, στις 30 Οκτωβρίου, πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Οικονομικών, συνάντηση εργασίας με τις Πρυτανικές αρχές του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Εκτός άλλων, αποφασίστηκε η ταχύτατη εκπόνηση μελέτης για κτιριακές υποδομές στην έκταση των 26 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (πρώην ΤΕΙ Στερεάς), δίπλα στις υφιστάμενες εγκαταστάσεις του.

Η Μελέτη υποβάλλεται, στα μέσα Ιανουαρίου, ως ενιαία με αυτή που αφορά υποδομή στο Βόλο, που είχε ήδη ολοκληρωθεί στις 30 Οκτωβρίου, στη Γενική Γραμματεία Ιδιωτικών Επενδύσεων και ΣΔΙΤ, του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Προσδοκώ ότι όλα θα πάνε καλά. Η προσπάθεια για τη δημιουργία «καλών» υποδομών για την Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση, την Έρευνα και την Καινοτομία στη Λαμία συνεχίζεται.

 

Και μια τελευταία ερώτηση, τι θα γίνει με την Έκθεση Λαμίας; Υπάρχει κάποια σκέψη για χρηματοδότηση κάποιας επένδυσης σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και την Περιφέρεια; Θυμίζω ότι επί των ημερών σας και πριν την κρίση είχε ξεκινήσει μια προσπάθεια αλλαγής.

Το υφιστάμενο νομικό καθεστώς προβλέπει τρεις μετόχους. Τον Δήμο Λαμιέων, την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας και το Εμπορικό και Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Λαμίας.

Σε ότι με αφορά, αναφέρομαι στην αξιοποίηση του χώρου στον οποίο η έκθεση αποτελεί ένα μόνο ετήσιο γεγονός. Χρειάζεται πενταετές σχέδιο το οποίο να διασφαλίζει τη βιωσιμότητα του φορέα. Τις ειδικότερες θέσεις μου τις έχω καταρχήν καταθέσει στους επικεφαλής των μετόχων. Αναμένω τη συνέχιση υλοποίησης των αποφάσεων ή τον εναλλακτικό σχεδιασμό τους.

Φωτογραφίες

    

 

Απόψεις

# Μπροστάρης σε όλους τους αγώνες των εργαζομένων της ΛΑΡΚΟ το στέλεχος του ΚΚΕ και Περιφερειακός Σύμβουλος Στερεάς ο Κώστας Μπασδέκης, έχει αναδείξει το πρόβλημα σε όλα...
randomness