Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

Moυσειο...λόγος «75 ξεχωριστά μουσεία που αγαπήσατε»

Γράφει η Ηλιάνα Ζιώγα

Μουσειολόγος
Σύμβουλος Διαχείρισης
Πολιτιστικής Κληρονομιάς

 

Η δημοσίευση του πρώτου μας άρθρου για τα δικαιώματα των παιδιών, η παρουσίαση και ανάλυση του ολοκληρωμένου προγράμματος Mουσειακής Aγωγής που υλοποιήσαμε στα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης του Δήμου Λαμιέων, κέντρισε το ενδιαφέρον των αναγνωστών μας! Tα σχόλια που λάβαμε μέσω των μηνυμάτων, τόσο για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα όσο και για τα εικαστικά έργα των μαθητών, μας παρότρυναν να δημοσιεύσουμε ένα ακόμη άρθρο με εικαστικά έργα μαθητών από τη Λαμία με τίτλο το «Δικό μου Μουσείο», που δημιούργησαν στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος της Μουσειακής Αγωγής.

Ένα από τα θεμελιώδη δικαιώματα των παιδιών είναι η ελεύθερη έκφραση και η ελευθερία της δημιουργίας. Έτσι, στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα τα μουσειακά θέματα αναπτύχθηκαν μέσω της τέχνης. Οι μαθητές μέσω των τεχνών είχαν την ευκαιρία να αναπτύξουν δεξιότητες, να εξερευνήσουν και να δημιουργήσουν με διάφορα υλικά τέχνης βιώνοντας μια μοναδική καλλιτεχνική εμπειρία.  





Η τέχνη είναι σημαντική για τα παιδιά ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της πρώιμης ανάπτυξή τους. Έρευνες αναφέρουν, ότι η τέχνη και οι δραστηριότητες που αναπτύσσονται, διαμορφώνουν την ικανότητα αντίληψης του εγκεφάλου στην πρώιμη παιδική ηλικία. Η τέχνη εμπλέκει τις αισθήσεις των παιδιών και βοηθά στην ανάπτυξη της γνωστικής, κοινωνικής-συναισθηματικής και πολυαισθητηριακής δεξιότητας. Κατά τη διάρκεια της σχολικής προόδου στο δημοτικό, οι μαθητές, με την ενασχόληση τους με τη τέχνη, παρουσιάζουν σημαντικά στοιχεία ανάπτυξης της αυτοεκτίμησης, δημιουργικότητας, εφευρετικότητας. Ο καλύτερος τρόπος για να αναπτυχθεί η δημιουργικότητα στα παιδιά, είναι η επαφή με ποικιλία υλικών και η διάθεση χρόνου για να δημιουργήσουν μόνα τους. Ενθαρρύνετε τα παιδιά να δοκιμάσουν μια νέα εμπειρία τέχνης.





Επιπλέον, η συζήτηση κατά τη διάρκεια της δημιουργίας, με ερωτήσεις ανοιχτού τύπου παρέχουν την ευκαιρία στα παιδιά να προβληματιστούν σχετικά με τις διαδικασίες, τις τεχνικές, τα εργαλεία, τα υλικά, καθώς την ερμηνεία και τους πιθανούς τρόπους χρησιμοποίησης τους. Η συζήτηση για την τέχνη είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να αναπτύξουν τα παιδιά γλωσσικές δεξιότητες, καθώς μιλούν για το χρώμα, το σχήμα και το μέγεθος ενώ περιγράφουν τη δουλειά τους σε φίλους. 

Η τέχνη βοηθά στην ανάπτυξη των γνωστικών δεξιοτήτων, δίνει στα παιδιά ευκαιρίες να πάρουν αποφάσεις και να μάθουν από αυτές την εμπειρία να κάνουν επιλογές για το έργο τέχνης τους. Η τέχνη προσφέρει ευκαιρίες για αυτοέκφραση Τα παιδιά εκφράζουν πώς αισθάνονται και σκέφτονται για τον κόσμο μέσα από την τέχνη τους, που τους δίνει έναν τρόπο να εκφράσουν την συναισθήματα και ιδέες που δεν έχουν τα λόγια να μιλήσουν σχετικά με. Αυτός ο τρόπος έκφρασης βοηθά τα παιδιά να αντεπεξέλθουν στις φυσικές πιέσεις της ενηλικίωσης. Η τέχνη βοηθάει τα παιδιά να αναπτύξουν μια αίσθηση της δικής τους ατομικότητας, μια αίσθηση αυτοσεβασμού και εκτίμησης για τη δουλειά των άλλων





Κατά τη διάρκεια του εκπαιδευτικού προγράμματος, οι μαθητές ερωτήθηκαν για τα έργα τους και τα παρουσίασαν στην τάξη. Συγκεκριμένα, στα έργα με τίτλο το «Δικό μου Μουσείο», οι μαθητές σε ρόλο ξεναγού, «ξενάγησαν» τους συμμαθητές τους στις αίθουσες και στα εκθέματα των Μουσείων τους με κάθε λεπτομέρεια (φωτισμός, προθήκες, λεζάντες κλπ). Παράλληλα, οι μαθητές γνώρισαν τους επαγγελματίες του μουσείου και τις αρμοδιότητες τους.




Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των εικαστικών έργων οι μαθητές, χρησιμοποίησαν έννοιες της τέχνης που διδάχθηκαν κατά τη διάρκεια του έτους και περιέγραψαν αναλυτικά τη διαδικασία και το τελικό αποτέλεσμα του έργου τους. Σας παρουσιάζουμε τα εικαστικά έργα μαθητών και μαθητριών με τίτλο το «Δικό μου Μουσείο», το «Μουσείο Στεφανιών» από τη μαθήτρια Ε. Μ., το «Μουσείο Περούκας» από τη μαθήτρια Ι. Τ., το «Μουσείο Σημαίας» από τον μαθητή Κ. Σ., το «Μουσείο Μπάλας» από τον μαθητή Μ. Ε., το «Μουσείο Παγωμένων Αγαλμάτων» από τη μαθήτρια Γ. Τ. Η τέχνη είναι μια διαδικασία δημιουργίας, εξερεύνησης, ανακάλυψης και πειραματισμού, ιδιαίτερα σημαντική για τους μαθητές, όπως ανέφερε ο Pablo Picasso «Κάθε παιδί είναι ένας καλλιτέχνης. Το πρόβλημα είναι πώς θα παραμείνει καλλιτέχνης όταν μεγαλώσει».

 

    

 

Ενημερωτικά δελτία

Ενημερωθείτε άμεσα από την εφημερίδα μας για τις τελευταίες ειδήσεις μέσα από την ηλεκτρονική σας διεύθυνση.