Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

 

«έκαστος έφ ω ετάχθη»

Κρίσιμα ερωτήματα προς το υπουργείο Υποδομών και την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας αλλά και προς κάθε αλλο αρμόδιο διατυπώνει ο συμπολίτης μας καθηγητής του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου Κώνσταντίνος Τσαμαδιάς για τις Γεωτεχνικές εργασίες που γίνονται στο εργο ''Λαμία – Καρπενήσι, τμήμα παράκαμψη Μακρακώμης- ανατολικό μέτωπο Σήραγγας Τυμφρηστου'' . Ο καθηγητής με αφορμή δημοσίευμα του Λαμιακού Τύπου στο φύλλο της Παρασκευής 19 Απριλίου 2024 απευθύνει συγκεκριμένα ερωτήματα προς το υπουργείο Υποδομών -Μεταφορών και προς την Περιφέρεια Στερεάς .
 Ειδικότερα στο σημειωμά του ο κ. Τσαμαδιάς σημειώνει τα εξής :
''Διάβασα στο «Λαμιακό Τύπο» της Παρασκευής 19/4/24, στη σελ 1 και ρεπορτάζ στη σελ. 3 με τίτλο:
«Γεωτεχνικές έρευνες στο έργο Λαμία – Καρπενήσι, τμήμα παράκαμψη Μακρακώμης- ανατολικό μέτωπο Σήραγγας Τυμφρηστου».
Ομολογώ ότι διαβάζοντας το αναλυτικότερο κείμενο στη σελίδα 3, έμεινα με περισσότερες απορίες αντί να λύσω όσες μου δημιουργήθηκαν διαβάζοντας τη σελίδα 1.
Ως Πολίτης γνωρίζω ότι:
1. Ο οδικός άξονας Λαμία – Καρπενήσι –Αγρίνιο, αποτελεί αίτημα 10ετιών Ευρυτάνων, Φθιωτών και Αιτωλο-ακαρνάνων.
2. Στα χρόνια που πέρασαν, πολύς λόγος έγινε και υποσχέσεις δόθηκαν.
Όμως δεν υπήρξε ούτε ο αναγκαίος σχεδιασμός ούτε προφανώς υλοποίηση του έργου.
Ίσως δικαιολογημένα, αφού για τις ελληνικές κυβερνήσεις υπήρχαν υψηλότερης εθνικής σημασίας προτεραιότητες, για οδικούς άξονες.
3. Στην κεντρική Ελλάδα, προηγήθηκαν και ορθώς, σε σχέση με το αναφερόμενο έργο, τα μεγάλης εθνικής και ευρωπαϊκής κλίμακας έργα α. της ΠΑΘΕ και β. της Ιόνιας οδού, που διατρέχουν κατά μήκος: Νότια – Βόρεια ηπειρωτική Ελλάδα, στην ανατολική και τη δυτική πλευρά της κεντρικής Ελλάδας.
4. Τελευταία, η παρούσα κυβέρνηση κάνει και ορθώς το επόμενο βήμα.
Δρομολόγησε τους οδικούς άξονες:
ι. Λαμία-Άμφισσα-Ναύπακτος- Πάτρα και
ιι. Λαμία-Καρπενήσι-Αγρίνιο.
Οι οδικοί αυτοί άξονες τέμνουν σχεδόν οριζοντίως τη Στερεά Ελλάδα και συνδέουν τους οδικούς άξονες: ΠΑΘΕ και Ιόνια.
5. Ο σχεδιασμός και η κατασκευή των έργων αποτελεί αρμοδιότητα και ευθύνη του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών.
Η πρόκληση σύγχυσης από οποιαδήποτε πλευρά, δεν αλλάζει την πραγματικότητα. Μόνο ζημία μπορεί να προκαλέσει.
6. Το φθινόπωρο του 2023, ξεκίνησε, η κατασκευή της πρώτης, εκ των ανωτέρω δύο οδικών αξόνων.
7. Πριν από περίπου 3 μήνες, εξ όσων έχουν δει το φως της δημοσιότητας, από το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών επανελήφθη, επί το ορθόν, η διαγωνιστική διαδικασία του τρίτου, του πιο δύσκολου και υψηλού κόστους τμήματος, Μακρακώμη-Καρπενήσι.
Η δεύτερη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας βαίνει προς ολοκλήρωση και αναδεικνύεται ο ανάδοχος, που θα αναλάβει το έργο: μελέτη-κατασκευή.
Επίσης, εδώ και ένα μήνα, ανετέθη από το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών η μελέτη του πρώτου τμήματος: Σταυρός-Καστρί.
Έχω την πάγια θέση ότι, για κάθε δημόσιο έργο, μεγάλης ή μικρής κλίμακας, την κεντρική ευθύνη πρέπει να φέρει ένας δημόσιος φορέας, ο οποίος κοινωνικά και πολιτικά να λογοδοτεί.
Οι επικοινωνιακού τύπου προσπάθειες, καλοπροαίρετες ή εκ του πονηρού, εμπλοκής άλλων, μόνο σύγχυση και αδιαφάνεια προκαλούν.
Τούτων δοθέντων, ευλόγως, ως πολίτης ερωτώ:
ποιος θεσμός έχει τελικά, την ευθύνη μελέτης και κατασκευής του εν λόγω έργου;
Αν προκύψει κακοτεχνία, μικρή ή μεγάλη, και προκληθεί ατύχημα ή δυστύχημα, ποιος θα φέρει την ευθύνη;
Ειδικότερα, διερωτώμαι
α. Το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών παραχώρησε κάποια σχετική αρμοδιότητα στην περιφέρεια;
β. Η περιφέρεια ανταποκρίθηκε σε αίτημα του Υπουργείου Υποδομών και λαμβάνει μέρος σε γεωτεχνικές έρευνες;
Το Υπουργείο έχει δεσμευτεί ότι θα τις αξιοποιήσει?
γ. Η περιφέρεια ανταποκρίθηκε σε αίτημα ιδιώτη ή ιδιωτών? Για ποιο λόγο?
δ. Αν τίποτε από τα ανωτέρω δεν συμβαίνει μπορώ να θεωρήσω αυθαίρετη την εμπλοκή της περιφέρειας;
Αν ισχύει αυτή η εκδοχή, μπορεί να αναφερθεί ο λόγος?
ε. Απεύχομαι, αλλά αν μελλοντικά προκύψει κάποιο πρόβλημα στο εν λόγω σημείο, επαναλαμβάνω, ποιος θα φέρει την ευθύνη;
Θεωρώ ότι είναι επιτακτική ανάγκη τα διάφορα επίπεδα της ελληνικής πολιτείας να προχωρήσουν θεσμικά, συντεταγμένα και συμπληρωματικά, εφαρμόζοντας τους νόμους και βεβαίως τη ρήση: «έκαστος έφ ω ετάχθη».
 
                                                                                                                                                                         ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΣΑΜΑΔΙΑΣ
 

    

 

randomness