Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

Μετεγγραφές Φοιτητών (ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ)

Γράφουν:

Ηλίας Προβόπουλος, Καθηγητής Φυσικής στο 6ο ΓΕΛ Λαμίας, τ. Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Στερεάς Ελλάδα. 

Σοφία Η. Προβοπούλου, Πρωτοετής Φοιτήτρια Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ.

 

 

Μία «Οδύσσεια» για περίπου 5000 φοιτητές κάθε χρόνο που «υποχρεώνονται»  να χάσουν το 1ο εξάμηνο των σπουδών τους.
Κάθε χρόνο πρωτοετείς φοιτητές μετεγγράφονται από την πόλη που είχαν περάσει σε μία άλλη. Αυτή η διαδικασία της μετεγγραφής των φοιτητών προϋποθέτει ορισμένα κριτήρια, τα οποία κατά καιρούς τροποποιούνται- όχι, όμως, σημαντικά. Η μετεγγραφή γίνεται - καλώς ή κακώς- για κοινωνικούς και οικονομικούς λόγους (π.χ.  είναι κοινός τόπος ότι είναι δύσκολο μία οικογένεια που έχει δύο ή και περισσότερα παιδιά φοιτητές σε διαφορετικές πόλεις να μπορέσει να τα συντηρήσει οικονομικά, όταν το εισόδημα δεν το επιτρέπει). Όμως, στην πράξη, η διαδικασία της μετεγγραφής, από προσωπική μας εμπειρία, είναι ιδιαίτερα κουραστική και χρονοβόρα και επιβεβαιώνει ότι η γραφειοκρατία στη χώρα μας δεν έχει νικηθεί, διότι δεν έχει αξιοποιηθεί επαρκώς η ψηφιακή τεχνολογία στη Δημόσια Διοίκηση.
Ας δούμε, λοιπόν, στην πράξη την εξέλιξη των φετινών μετεγγραφών.

11 Οκτωβρίου: Έναρξη μαθημάτων στα Πανεπιστήμια (με καθυστέρηση λόγω πανδημίας).
20 Οκτωβρίου: Δημοσιεύτηκε η Υπουργική Απόφαση σε Φ.Ε.Κ. για τις μετεγγραφές.
22 Οκτωβρίου: Εξεδόθη η ερμηνευτική εγκύκλιος.
25 Οκτωβρίου – 5 Νοεμβρίου: Η προθεσμία για υποβολή αιτήσεων μετεγγραφών. Η υποβολή των αιτήσεων και των δικαιολογητικών έγινε, ευτυχώς, ηλεκτρονικά.
24 Νοεμβρίου: Ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας τα αποτέλεσμα (ποιοι, δηλαδή, δικαιούνται τη μετεγγραφή).
8 Δεκεμβρίου: Έγινε η προσκόμιση δικαιολογητικών στη σχολή υποδοχής (με προσωπική παρουσία των φοιτητών).
Αυτό μπορούσε να γίνει ηλεκτρονικά ώστε να αποφευχθεί η μετακίνηση των φοιτητών από την μόνιμη κατοικία τους στην έδρα της Σχολής που έχει και κούραση και οικονομικό κόστος.  
15 Δεκεμβρίου: Έγινε η έγκριση από τη συνέλευση της Σχολής.
20 Δεκεμβρίου:  Πραγματοποιήθηκε η εγγραφή στη σχολή (με προσωπική παρουσία των φοιτητών).
22 Δεκεμβρίου: Μετά την καταχώριση των αιτήσεων, πραγματοποιήθηκε η παραλαβή κωδικών, δήλωση μαθημάτων και βιβλίων.

Αξιοσημείωτο είναι πως ο φοιτητής που είναι υπό μετεγγραφή δεν δικαιούται να παρακολουθεί μαθήματα στη σχολή υποδοχής, μέχρι την ολοκλήρωση της μετεγγραφής. Αυτό επιβεβαιώθηκε και από τη Γραμματεία (μετά από σχετική ερώτηση) αλλά και από τη λειτουργία της εφαρμογής edupass.
Βέβαια, στην πραγματικότητα δεν γινόταν κανένας έλεγχος για το αν είσαι φοιτητής στο συγκεκριμένο τμήμα. Οπότε, όποιος φοιτητής αναλάμβανε το ρίσκο να παρακολουθήσει μαθήματα, το κατάφερνε, αρκεί να πληρούσε τα υγειονομικά πρωτόκολλα.  
Αυτό σημαίνει ότι αυτοί που ψηφίζουν τους νόμους ή εκδίδουν τις αποφάσεις δεν αντιλαμβάνονται τη δυσκολία ή την αδυναμία στην εφαρμογή τους. Οπότε έχουμε νόμους και υπουργικές αποφάσεις που πολλές φορές δεν εφαρμόζονται στην πράξη. Τόσο καλά!
Ποιο είναι, λοιπόν, το αποτέλεσμα;
Ο φοιτητής που πήρε μετεγγραφή φέτος και συμμορφώθηκε με τους κανόνες της Υπουργικής απόφασης και τους νόμους, δεν παρακολούθησε παραδόσεις μαθημάτων μέχρι τα Χριστούγεννα στη σχολή υποδοχής. Επομένως του μένει ακόμα χρόνος μόλις 15 - 20 ημερών για να παρακολουθήσει μαθήματα και να συμμετάσχει στην εξεταστική του Φεβρουαρίου. Δεν είναι άδικο να έχει τέτοιο ξεκίνημα;
Μήπως κάποιοι πρέπει να ασχοληθούν σοβαρά με αυτή την διαδικασία των μετεγγραφών, που δυσχεραίνει το ξεκίνημα των σπουδών στους φοιτητές που δικαιούνται μετεγγραφή, για να δοθούν λύσεις;
Για να συμβάλλουμε στην επίλυση του προβλήματος υποβάλουμε τις παρακάτω προτάσεις:
1.    Η Υπουργική Απόφαση και η εγκύκλιος που την ακολουθεί μπορούν να εκδίδονται το αργότερο μέχρι τέλος Αυγούστου (οι όποιες αλλαγές να έχουν αποφασιστεί μέχρι τότε).
2.     Οι αιτήσεις για τη μετεγγραφή να γίνονται ταυτόχρονα με την αίτηση εγγραφής ή με τη λήξη της προθεσμίας των εγγραφών.
3.     Τα αποτελέσματα των αιτήσεων μετεγγραφών να ανακοινώνονται άμεσα (με τη λήξη προθεσμίας υποβολής αιτήσεων μετεγγραφών), αφού γίνεται ψηφιακή επεξεργασία των δικαιολογητικών, οπότε δεν έχουμε ανθρώπινη παρέμβαση.
4.     Άμεσα, επίσης, να προωθούνται τα ονόματα στις σχολές υποδοχής. Πόσο δύσκολο είναι να γίνει αυτό ψηφιακά;
5.     Τα δικαιολογητικά να κατατίθενται στη σχολή υποδοχής ηλεκτρονικά και κατά την εγγραφή στη σχολή (όπου ο φοιτητής εμφανίζεται αυτοπροσώπως) να παρουσιάζονται και τα έντυπα σε περίπτωση κάποιας διασταύρωσης ή επιβεβαίωσης στοιχείων.
    Η εφαρμογή των παραπάνω προτάσεων είμαστε βέβαιοι ότι θα λύσουν σε μεγάλο βαθμό το πρόβλημα.
    Δεν μπορεί να λέμε ότι κάνουμε ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους και η διοίκηση του Υπ. Παιδείας να υποβάλλει σε τόσο μεγάλη ταλαιπωρία τους πρωτοετείς φοιτητές που έχουν ανάγκη και δικαιούνται της μετεγγραφής.
    Πιστεύουμε ότι αν υπάρξει:
•    Πολιτική βούληση από την Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας
•    Ανάλογη υπευθυνότητα και σοβαρότητα στην αντιμετώπιση του θέματος, από τους υπηρεσιακούς παράγοντες όλων των επιπέδων που εμπλέκονται στην όλη διαδικασία
•    Πιθανή εμπλοκή του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τη λύση του ζητήματος, τότε μπορούμε να ελπίζουμε σε μια σημαντική βελτίωση της κατάστασης, προς όφελος των πρωτοετών φοιτητών και των οικογενειών τους. Η βελτίωση των υπηρεσιών του Κράτους προς τους πολίτες είναι διαρκής υποχρέωσή μας.


*    Προβόπουλος Ηλίας
    Καθηγητής Φυσικής στο 6ο ΓΕΛ Λαμίας,
    τ. Περιφερειακός Διευθυντής
    Εκπαίδευσης Στερεάς Ελλάδας.

**    Προβοπούλου Σοφία
    Πρωτοετής Φοιτήτρια
    Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ.

    

 

randomness