Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

 

Η Ευρώπη, ο Ε-65 και ο Σιδηρόδρομος! (Άρθρο του Χρήστου Αλεξανδρή)

Στην τελετή εγκαινίων του νέου αυτοκινητόδρομου Ε-65 τόσο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, όσο και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας επεσήμαναν στις ομιλίες τους πως ο δρόμος αυτός που έχει τεράστια αναπτυξιακή σημασία για τις πόλεις της Κεντρικής Ελλάδας δεν ήταν ποτέ δυνατόν να κατασκευαστεί χωρίς τη συμμετοχή της Ελλάδας στην Ευρώπη και την εξασφάλιση των απαραίτητων κονδυλίων από τα προγράμματα του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. 

Ενόψει των ευρωεκλογών τα λόγια αυτά του πρωθυπουργού και του υπουργού Υποδομών έχουν ιδιαίτερη σημασία και αξία γιατί εκτιμώ ότι δεν έχουμε αναδείξει στο βαθμό που θα έπρεπε την συμβολή της ευρωπαϊκής ένωσης στην αναπτυξιακή πορεία της χώρας. Και μάλιστα σε μια περίοδο που οι αντιευρωπαϊστές σηκώνουν και πάλι κεφάλι. Επιστρέφοντας στην τελετή των εγκαινίων, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι παρά τις εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις που έτρεξαν από τα ευρωπαϊκά προγράμματα, ο αυτοκινητόδρομος Ε-65, ένας δρόμος που “πέρασε από σαράντα κύματα” όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο πρωθυπουργός, έως ότου παραδοθεί ολοκληρωμένος θα έχει περάσει κοντά μια 20ετία. Ενώ δηλαδή η Ευρώπη μας δίνει τα λεφτά, εμείς δυσκολευόμαστε να τα αξιοποιήσουμε.

Ο Ε-65 είναι ένα έργο που δοκιμάστηκε στην οικονομική κρίση. Έφτασε να είναι κολοβό, όπως ειπώθηκε στην εκδήλωση.

Να έχει δηλαδή παραδοθεί μόνο το μεσαίο τμήμα, το νότιο τμήμα να αντιμετωπίζει σημαντικά τεχνικά προβλήματα και το βόρειο τμήμα το οποίο συμπληρώνει το δρόμο και τον καθιστά οικονομικά ανταγωνιστικό να βρίσκεται σε χρηματοδοτικό κενό. Αυτό που συνέβη χθες ήταν η ενοποίηση των τμημάτων. Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σταϊκούρα “αυτή είναι η σωστή λέξη που αποδίδει την πραγματικότητα σε ότι αφορά το έργο”. Τουλάχιστον στον αυτοκινητόδρομο Ε-65 η σύμβαση προχώρησε παρά τις δυσκολίες και υλοποιείται.

Στην ομιλία του χθες ο πρωθυπουργός εκτός από την προφανή αναπτυξιακή διάσταση που έχει ο νέος οδικός άξονας, αναφέρθηκε και στα πολύ σημαντικά ζητήματα που έχουν να κάνουν με την οδική ασφάλεια. “Ξέρουμε πολύ καλά, είπε χαρακτηριστικά, ότι κάθε φορά που παραδίδεται ένας καινούργιος αυτοκινητόδρομος έχουμε σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και οι δρόμοι αυτοί έρχονται και συμβάλλουν στην εθνική μας στρατηγική για τη μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων στο μισό, έως το 2030.

Η αξία των λόγων του πρωθυπουργού κρίνεται όμως και σε έναν άλλο άξονα. Στο σιδηρόδρομο.

Όλοι αναγνωρίζουν σήμερα, ότι αν είχε υλοποιηθεί η σύμβαση 717 που αφορούσε το σύστημα τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού δικτύου, η τραγωδία των Τεμπών κατά πάσα πιθανότητα θα είχε αποφευχθεί. Στην περίπτωση όμως της σύμβασης για την ασφάλεια των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών δεν υπάρχει κανένα χρηματοδοτικό κενό σαν κι αυτό που υπήρξε στον Ε-65. Εδώ συναντάμε την ανικανότητα του ελληνικού κράτους να αξιοποιήσει προς όφελος των πολιτών του τα ευρωπαϊκά κονδύλια.

Χρήστος Αλεξανδρής

Δημοσιογράφος