Κατάθλιψη και στρες βιώνει μεγάλη μερίδα των ασθενών με ρευματοπάθειες
Κατάθλιψη, άγχος, δυσκολίες στις διαπροσωπικές σχέσεις, το γραφειοκρατικό τέρας ιδίως σε εργασιακά και ασφαλιστικά ζητήματα, αντιμετωπίζουν καθημερινά οι ασθενείς με ρευματοπάθειες. Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία της γραμμής ψυχολογικής υποστήριξης της Ελληνικής Εταιρίας Αντιρευματικού Αγώνα (ΕΛ.Ε.ΑΝ.Α) για το πρώτο εξάμηνο του 2016.
Η Γραμμή κατά το διάστημα αυτό δέχτηκε πάνω από 450 κλήσεις, 43% περισσότερες από αυτές που δέχτηκε καθ’ όλη τη διάρκεια του 2015. Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι κλήσεις ήταν μέσης διάρκειας 22 λεπτών και με κύριο τόπο προέλευσης την Αθήνα (σε ποσοστό 64%). Οι εξυπηρετούμενοι ήταν στη συντριπτική τους πλειονότητα γυναίκες σε ποσοστό 80%, κατά μέσο όρο 56 ετών και καλούσαν στην πλειονότητα τους για πρώτη φορά (σε ποσοστό 74%) , ενώ περίπου το 26% είχε ξανακαλέσει. Σε μικρό ποσοστό (21%), οι κλήσεις γίνονταν από συγγενικά ή φιλικά πρόσωπα.
Από το σύνολο των κλήσεων το μεγαλύτερο ποσοστό (19%) έγινε από άτομα με Ρευματοειδή Αρθρίτιδα. Ακολουθούσαν ανάλογα με την συχνότητα εμφάνισης, κλήσεις ατόμων με Αγκυλοποιητική Σπονδυλαρθρίτιδα (10%), με Ψωριασική Αρθρίτιδα (5%), με Οστεοαρθρίτιδα (3,6%), με Συστηματικό Ερυθηματώδη Λύκο (14,6%), Σκληρόδερμα (3%) και με Ινομυαλγία (5,3%).
Οι μισές περίπου κλήσεις αφορούσαν αποκλειστικά θέματα ψυχικής υγείας (καταθλιπτικό συναίσθημα, άγχος, δυσκολίες στις διαπροσωπικές σχέσεις). Κατά δεύτερο λόγο (23%) η γραμμή δεχόταν κλήσεις για ζητήματα ιατρικής φροντίδας (πρόσβαση στη θεραπεία, φαρμακευτική αγωγή), εργασιακά και ασφαλιστικά ζητήματα όπως η απώλεια ασφαλιστικής ικανότητας ή η διαδικασία πιστοποίησης αναπηρίας (12%) αλλά και ζητήματα που αφορούσαν την εγγραφή και την συμμετοχή στην ΕΛ.Ε.ΑΝ.Α.
Το 17% των κλήσεων εκείνων όπου γνωστοποιήθηκε η πηγή παραπομπής, έγινε από άτομα που πληροφορήθηκαν για τη λειτουργία της γραμμής από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, 13% ενημερώθηκε από το διαδίκτυο, 11% των καλούντων ήταν εγγεγραμμένα μέλη της ΕΛ.Ε.ΑΝ.Α., 8% είχαν ενημερωθεί από έντυπο υλικό του Συλλόγου, 7% είχαν παραπεμφθεί από κάποιο άλλο άτομο, 7% από το γιατρό τους και 3% από την Ελληνική Ρευματολογική Εταιρεία (Ε.Ρ.Ε.).
Πώς λειτουργεί η Γραμμή
Η Γραμμή δεχόμενη αιτήματα που απαντώνται άμεσα ή κατόπιν ραντεβού από ειδικά εκπαιδευμένο ψυχολόγο, παρέχει έναν εναλλακτικό τρόπο υπηρεσιών, ο οποίος είναι άμεσος, χωρίς οικονομική επιβάρυνση, με δυνατότητα πρόσβασης σε άτομα, που δυσκολεύονται να μετακινηθούν λόγω σωματικής αδυναμίας, έλλειψης χρόνου ή απομακρυσμένου τόπου διαμονής αλλά και σε αυτούς που δυσκολεύονται να συναντηθούν με τον επαγγελματία ψυχικής υγείας.
Η Γραμμή απευθύνεται σε περίπου 2, 5 εκατ. ασθενείς στην Ελλάδα που πάσχουν από κάποια πάθηση του μυοσκελετικού συστήματος, τις οικογένειες, και τους φίλους/φροντιστές τους ενώ στοχεύει αφενός στην πρόληψη διαταραχών της ψυχικής υγείας και αφετέρου στην διάγνωση τους και την κατάλληλη παραπομπή του ατόμου σε φορείς που μπορούν να προσφέρουν μια εξατομικευμένη φροντίδα.
Η Τηλεφωνική Γραμμή Ψυχολογικής Υποστήριξης για τις ρευματικές παθήσεις, (τηλ.:210-8237302) που είναι μία από τις πολλές δράσεις της Ελληνικής Εταιρείας Αντιρευματικού Αγώνα (ΕΛ.Ε.ΑΝ.Α.), λειτουργεί από το 2007 καθημερινά από Δευτέρα έως Παρασκευή 10.00 π.μ. – 16.00.
(ΠΗΓΗ PROTOTHEMA.GR)