Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

Athens Photo World: Σε Ουκρανό φωτορεπόρτερ για εικόνα της κατεστραμμένης Μαριούπολης το πρώτο βραβείο

Μια συγκλονιστική εικόνα από τα χαλάσματα της εμπόλεμης Μαριούπολης, τραβηγμένη από τον Ουκρανό φωτορεπόρτερ Evgeniy Maloletka, απέσπασε το πρώτο βραβείο του Athens Photo World 2022, και τα 15.000€ που το συνοδεύουν, το οποίο είναι αφιερωμένο στη μνήμη του αξέχαστου Έλληνα φωτογράφου Γιάννη Μπεχράκη, κατά την χθεσινή τελετή απονομής που πραγματοποιήθηκε στον Φάρο του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Το δεύτερο βραβείο, το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 5.000€ απονεμήθηκε στον Μιχάλη Πατσούρα για την επίσης συγκλονιστική φωτογραφία του με τίτλο «Still Human» (Ακόμη ανθρώπινοι).

Athens_Photo_World_winner2

Η βραβευμένη φωτογραφία του Μιχάλη Πατσούρα

 

Ο Ουκρανός φωτορεπόρτερ έδωσε το παρών στην εκδήλωση, παρέλαβε αφού παρέλαβε το βραβείο του, ευχαρίστησε την επιτροπή και τη διοργάνωση και μίλησε για τη σημασία της διάδοσης της δουλειάς του ώστε να γνωρίζει ο κόσμος τί συμβαίνει στη χώρα του και μετά συνομίλησε με τους παρευρισκόμενους.

Φέτος για δεύτερη χρονιά η κριτική επιτροπή του διαγωνισμού για το βραβείο Yannis Behrakis εξήρε και άλλη μια δουλειά απονέμοντάς της κατ’ εξαίρεση τον τίτλο της «Τιμητικής Διάκρισης» (Honorable Mention). Πρόκειται για μια συλλογή φωτογραφιών από τα τελευταία δύο ρεπορτάζ του βραβευμένου με Pulitzer Ινδού φωτογράφου Danish Siddiqui ο οποίος σκοτώθηκε στις 16  Ιουλίου 2021 καθώς κάλυπτε τις συγκρούσεις μεταξύ των Αφγανικών δυνάμεων ασφαλείας και των Ταλιμπάν στα σύνορα με το Πακιστάν.

Η Πρόεδρος (άνευ ψήφου) της κριτικής επιτροπής Ελισάβετ Σαρίδου Μπεχράκη δήλωσε σχετικά με τον φετινό διαγωνισμό και τη δουλειά του Evgeniy Maloletka:
«Όλος ο κόσμος παρακολουθεί με κομμένη την ανάσα τα γεγονότα στην Ουκρανία. Καταστροφή, θάνατος, οδύνη, φόβος. Ο Γιάννης θα ήταν εκεί. Έλεγε πάντα ότι είναι πιο δύσκολο να καλύπτεις έναν πόλεμο, μια κρίση στη χώρα σου. Αυτό κλήθηκε να κάνει και ο Evgeniy Maloletka. Κατέγραψε την πολιορκία της Μαριούπολης για περισσότερο από δυο εβδομάδες. Ρίσκαρε την ζωή του για να γίνει τα μάτια μας και η φωνή των κατατρεγμένων. Αυτών που δεν προλάβανε να πάρουνε την πρώτη τους ανάσα».

Η Corinne Dufka, Φωτοδημοσιογράφος και Διευθύντρια του Παρατηρητηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων της Δυτικής Αφρικής, μέλος της κριτικής επιτροπής του φετινού διαγωνισμού ανέφερε:  «Εφέτος, έχουμε τη χαρά να τιμούμε τον Ουκρανό φωτορεπόρτερ Evgeniy Maloletka με το Διεθνές Βραβείο Φωτορεπορτάζ Yannis Behrakis για τις συγκλονιστικές και εξαιρετικές φωτογραφίες του από την πολιορκία της Μαριούπολης. Οι συνάδελφοί μου κριτές Yunghi Kim, Dusan Vranic και εγώ εντυπωσιαστήκαμε από το σθένος που επέδειξε αφηγούμενος τις ιστορίες των Ουκρανών των οποίων οι ζωές διαλύθηκαν και καταστράφηκαν από τον πόλεμο. Οι εικόνες του από τραυματισμένους πολίτες, πενθούντες γονείς, κατεστραμμένα σπίτια και βιαστικές κηδείες, διηγούνται μια ιστορία πόνου που λίγοι από εμάς μπορούν να συλλάβουν. Είμαστε απίστευτα ευγνώμονες για τις θυσίες που έκανε ο Evgeniy για να αφηγηθεί την ιστορία της Μαριούπολης και μάλιστα με τόση χάρη, αμεσότητα και ανθρωπιά.

Τιμούμε επίσης τον επιλαχόντα Khalil Hamra, οι φωτογραφίες του οποίου από τις βίαιες συγκρούσεις στη Γάζα το 2021 μας συναρπάζουν και μας καθηλώνουν, καθώς εξερευνά τον πόνο, τον αγώνα και τις απώλειες των ανθρώπων. Και η συναρπαστική και επιτακτική ιστορία της Mahé Elipe για τις νεαρές γυναίκες στο Μεξικό που αντιστέκονται στην επιδημία βίας κατά των γυναικών και των κοριτσιών με χάρη, ανυπακοή και αγάπη. Τέλος, απονέμουμε τιμητική διάκριση στον Danish Siddiqui για την προσωπική του απεικόνιση των καταστροφικών επιπτώσεων της COVID-19 στην πατρίδα του, την Ινδία, και για τις συγκινητικές και δυνατές φωτογραφίες του από την ανακατάληψη του Αφγανιστάν από τους Ταλιμπάν, για τις οποίες, με τραγικό τρόπο, έκανε την υπέρτατη θυσία.

Καθένας από αυτούς τους φωτορεπόρτερ ενσαρκώνει αυτό για το οποίο έζησε και αγωνίστηκε ο Γιάννης: την αποκάλυψη των αγώνων των απλών ανθρώπων που προσπαθούν να ζήσουν τη ζωή τους και να αγαπήσουν τις οικογένειές τους μέσα στη φτώχεια, στις συγκρούσεις και στη βία».

Ο Νίκος Αποστολόπουλος, φωτορεπόρτερ ο ίδιος και Επίκουρος Καθηγητής του Τμήματος Φωτογραφίας και Οπτικοακουστικών Μέσων του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και μέλος της επιτροπής του διαγωνισμού για το Βραβείο Athens Photo World ανέφερε για τους φιναλίστ: «Αν οι προσεγγίσεις των φωτογράφων στην ανθρώπινη δυστυχία μοιάζουν είναι γιατί η ανθρώπινη δυστυχία γεννά σε όλους μας λίγο-πολύ τα ίδια συναισθήματα. Μου μοιάζει όμως αισχρή πολυτέλεια να χρησιμοποιεί ο φωτογράφος τη μιζέρια σαν “καμβά” για να παραθέσει την υψηλού επιπέδου εικαστική του αναζήτηση. Προτιμώ σε κάθε περίπτωση τον φωτογράφο που προσεγγίζει άμεσα το θέμα του, που δεν είναι “αποστασιοποιημένος” από τα δρώμενα, που παίρνει θέση, που οργίζεται, που κλαίει. Με αυτά τα κριτήρια (*) έγινε και η προσωπική μου επιλογή των φωτογράφων και των έργων τους για τα φετινά βραβεία. Για το ταξίδι αυτό στην “καρδιά του σκοταδιού” τους ευχαριστώ από βάθους καρδιάς».

 

Πηγή: protothema.gr

 

 

    

 

Απόψεις

Γράφει ο Χ.Τ. ο Βιτ’λιώτης13/04/2024Ελλάς Ελλήνων αχταρμάςΧώρα της προσωπίδαςΜ’ όλα τα φρούτα τις ψευτιάςΈμποροι της ελπίδας.--Η ψευτιά και το …μπουγέλοΈχουν μέλι στο...
randomness