Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

Νομοσχέδιο Yπο­υργείου Παιδείας: Σε υψηλούς τόνους η συζήτηση στη Βουλή

Οι εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας και της Παιδείας με την ελάχιστη βάση εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, βρέθηκαν στο επίκεντρο σφοδρής αντιπαράθεσης των πολιτικών αρχηγών στη Βουλή.

Κ. Μητσοτάκης: Η δημόσια εκπαίδευση να γίνει καταλύτης για συνολική πρόοδο και ανάπτυξη της χώρας

«Οι ρυθμίσεις για το νέο σχολείο έρχονται να συμπληρώσουν σημαντικές μεταρρυθμίσεις στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Δηλώνουν κυρίως την πολιτική μας επιλογή, η οποία είναι και προσωπική μου επιλογή, η δημόσια εκπαίδευση να καταστεί και πάλι εθνική προτεραιότητα, να γίνει μοχλός κοινωνικής κινητικότητας, ευκαιρία ατομικής προκοπής για όλους και καταλύτης για τη συνολική πρόοδο και ανάπτυξη της χώρας» είπε στη Βουλή ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στην πρωτολογία του, στη συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών». Όπως σημείωσε, σε αυτή την επιχείρηση αναβάθμισης του δημόσιου σχολείου αξιοποιούνται όλες οι δυνάμεις. «Περισσότεροι εκπαιδευτικοί. Έγιναν για πρώτη φορά μετά από 12 χρόνια 11.700 μόνιμοι διορισμοί. Σε συνέχεια 4.500 προσλήψεων που έγιναν στην ειδική αγωγή.
Ταυτόχρονα, καθιέρωση ξένης γλώσσας από το νηπιαγωγεία, 123 νέα προγράμματα σπουδών σε όλες τις βαθμίδες, εργαστήρια, νέος ψηφιακός εξοπλισμός, μαθήματα δεξιοτήτων παντού, επιμόρφωση διδασκόντων και διπλάσια πρότυπα και σχολεία και επαγγελματικά λύκεια. Μόνο φέτος για 4.039 θέσεις στα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, κατατέθηκαν παραπάνω από 13.000 μοναδικές αιτήσεις. Στα έξι πρότυπα επαγγελματικά λύκεια, από την πρώτη φάση ήδη έχει συμπληρωθεί ο αριθμός των ενδιαφερομένων που είχε συμπληρωθεί ολόκληρη τη χρονιά πέρσι».
Σύμφωνα με τον πρωθυπουργό, «η κοινωνία δεν είναι απλά πια πιο ώριμη από ποτέ για αυτές τις αλλαγές, τις επιζητά με ένταση. Καλύτερη μόρφωση των μαθητών μέσω της απελευθερώσης των εκπαιδευτικών. Περισσότερη ελευθερία στα σχολεία, στους δασκάλους και τους καθηγητές μας. Την ανάγκη για διαρκή επιμορφωση των διδασκόντων, την αξιολόγησή τους και ενίσχυση εκπαιδευτικών δομών. Αυτά επιχειρεί να κάνει το νομοσχέδιο. Πρόκειται για μία μεταρρύθμιση η οποία προσφέρει ανοικτή γνώση στα παιδιά και επιδεικνύει μεγάλη εμπιστοσύνη στους δασκάλους και καθηγητές μας» είπε. Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε πως «η ποιότητα της εκπαίδευσης συνδέεεται με την αυτονομία των σχολικών μονάδων. Η σύγκριση με διεθνή δεδομένα είναι απογοητευτική. Η Ελλάδα είναι ουραγός στις χώρες του ΟΟΣΑ.
Για όσα συμβαίνουν στις τάξεις, δεν εχουν λόγο όσοι μοχθούν σε αυτές, αλλά κάποιοι που κάθονται σε κάποια γραφεία μακριά από αυτές. Το αποτέλεσμα είναι ορατό. Μόνο εμείς και η Κύπρος διατηρούμε το μοναδικό σχολικό εγχειρίδιο. Αυτό αλλάζει. Στη θέση του αποκλειστικού βιβλίου θα υπάρχουν περισσότερες πηγές που το σχολείο θα επιλέγει. Σκοπός μας είναι η αποστήθιση σταδιακά να αντικαθίσταται από την κριτική και δημιουργική σκέψη».

«Παντού στην Ευρώπη η αξιολόγηση είναι κανόνας»
Όπως συμπλήρωσε, «η σχολική διαδρομή πρέπει να γίνει και στην Ελλάδα η γόνιμη διαδρομή του παιδιού και εφήβου προς τον σταθμό του ώριμου και ολοκληρωμένου πολίτη.
Η γνώση τού σήμερα δεν ξέρουμε αν θα ανταποκρίνεται στα επαγγέλματα του αύριο. Δεν αρκεί ο μαθητής να γνωρίζει πληροφορίες. Πρέπει να μάθει πώς να μαθαίνει, πώς να προσαρμόζεται σε μία ομάδα. Εκεί έγκειται η δύναμη των λεγόμενων ήπιων δεξιοτήτων που θα μπορούν να προσφέρουν στα παιδιά μας αυτά τα ζητούμενα.
Τα σχολεία θα έχουν επίσης την ελευθερία να συγκροτούν τα δικά τους προγράμματα, να δημιουργούν ομίλους, να συνεργάζονται με άλλους φορείς.
Ο διευθυντής αναλαμβάνει τον ρόλο που δηλώνει ο τίτλος του. Διευθύνει, συνεργάζεται και αξιολογεί τους υφισταμένους του.
Ο προϊστάμενος κάθε μονάδας πια αποκτά και καινούριους συνεργάτες. Θα συνδράμουν τον διευθυντή οι υποδιευθυντές και άλλοι θεσμοί, όπως οι ενδοσχολικοί συντονιστές και οι υπεύθυνοι διασύνδεσης στα επαγγελματικά λύκεια. Η θητεία του διεθυντή αυξάνεται από τα τρία χρόνια στα τέσσερα».
Ο πρωθυπουργός τόνισε πως η αξιολόγηση είναι «απαραίτητο αντίβαρο που πρέπει να υπάρχει. Είναι μια απαραίτητη δικλείδα ασφαλείας για την αποφυγή προνομιακών σχέσεων μεταξύ συναδέλφων, αλλά και κατάχρησης μιας ηγετικής θέσης. Είναι εργαλείο διαρκούς βελτίωσης του εκπαιδευτικού έργου. Εφαρμόζεται παντού στον αναπτυγμένο κόσμο. Η αξιολόγηση αφορά δύο επίπεδα, τη σχολική μονάδα και τους λειτουργούς της. Κάθε σχολείο θα έχει τη δική του ιστοσελίδα και η πρόοδος προγραμμάτων θα αποτυπώνεται σε ανώνυμα τεστ αξιολόγησης των μαθητών.
Πια ανα τετραετία ή διετία, οι εκπαιδευτικοί θα αξιολογούνται για το έργο τους και την επιχειρησιακή τους συνέπεια. Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης θα αναλογούν είτε με μεγαλύτερη ευκολία στην ανάθεση θέσεων ευθύνης, είτε σε επιμόρφωση. Και οι αξιολογητές θα αξιολογούνται. Ο διευθυντής του σχολείου θα υπόκειται στη κρίση του διευθυντή εκπαίδευσης. Η αξιολόγηση αποτελεί πια ώριμο αίτημα της κοινωνίας. Επτά στους δέκα πολίτες κρίνουν απαραίτητη την αξιολόγηση στα σχολεία και εννέα στους δέκα συμφωνούν με τις νέες θεματικές ενότητες.
Στο εξωτερικό, παντού στην Ευρώπη, η αξιολόγηση είναι κανόνας. Αποτελεί συστατικό στης εκπαιδευτικής διαδικασίας» υπογράμμισε. «Οι σύμβουλοι εκπαίδευσης αυξάνονται σε 800 και προσλαμβάνονται ακόμα 1.100 ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί» συνέχισε ο πρωθυπουργός. «Ανά ομάδα σχολείων θα λειτουργούν γραφεία συμβουλευτικής και επαγγελματικού προσανατολισμού. Ο σκοπός μου είναι να αναδείξω το κοινωνικό περιεχόμενο αυτής της μεταρρύθμισης, τον εκσυγχρονιστικό της χαρακτήρα και τον αναπτυξιακό της δρόμο. Αν υπάρχει μία δύναμη που κινεί την εθνική οικονομία, είναι η δημόσια παιδεία» επισήμανε.
Για το δημόσιο σχολείο της επόμενης δεκαετίας, ο πρωθυπουργός εξήγησε πως «μιλάμε για το δημόσιο σχολείο που θα διακινεί ανοικτή γνώση σε χαρούμενους μαθητές με απελευθερωμένους και δημιουργικούς τους δασκάλους και τους καθηγητές μας. Ίσα δικαιώματα στην ευκαιρία σε κάθε παιδί. Το σχολείο οφείλει να είναι απαιτητικό, τόσο προς τους λειτουργούς του όσο και προς τους μαθητές του.
Η απελευθέρωση του δημόσιου σχολείου αποβαίνει σε όφελος των πιο αδύναμων. Αυτή η ισοπέδωση προς τα κάτω που σας αρέσει να αποκαλείτε εκδημοκρατισμό, στερεί από τα παιδιά το βασικό όπλο. Τα εθίζει στην ήσσονα προσπάθεια.
Γι' αυτό ζητώ να πάψουν να ακούγονται εύηχα ψέματα που κολακεύουν τα αυτιά αλλά καίνε τα μυαλά. Πού ακούστηκε ότι δεν χρειάζεται τάχα να ενισχυθεί η κατάρτιση σε μία χώρα η οποία με ανεργία 15% έχει έλλειψη από εξειδικευμένους και καλοπληρωμένους επαγγελματίες; Κάποιοι συνεχίζουν να μοιράζουν ψεύτικες υποσχέσεις. Οι νέοι δεν ζητούν ελπίδες που σύντομα σβήνουν αλλά προοπτικές που ανάβουν το μέλλον τους.
Είναι καιρός κ. Τσίπρα να σοβαρευτείτε και να σταματήσετε να δηλητηριάζετε όσους ακόμα δεν αντέχουν να σας ακούν. Δεν γίνεται να μην υπάρχει μια στοιχειώδης βάση εισαγωγής για τα πανεπιστήμια. Όπως δεν γίνεται να μην έχουν λόγο τα ιδρύματα για τον αριθμό των φοιτητών που θα υποδέχονται» είπε ο κ. Μητσοτάκης. Απευθυνόμενος εκ νέου στον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης, είπε: «Ξανασκεφτείτε αυτή την τόσο άτοπη υπόσχεση ότι δήθεν θα κρατούν οι υποψήφιοι τους βαθμούς τους. Δεν είναι κάτι που αντίκειται στην ακεραιότητα των πανελλαδικών εξετάσεων. Είναι κατάφωρη αδικία των μαθητών του επόμενου χρόνου.
Αν θέλετε να είστε συνεπής με ό,τι εννοείτε, τότε τολμήστε το. Προτείνετε τη διατήρηση της ελάχιστης βάσης, αλλά να μπαίνουν μόνο όσοι δεν την πιάνουν. Λέτε ότι θα έρθετε αναδρομικά να τους βάλετε στο πανεπιστήμιο από την πίσω πόρτα, όταν γνωρίζετε τα πραγματικά στοιχεία από τα ποσοστά αποφοίτησης ειδικά από μία σειρά από τμήματα με εξαιρετικά χαμηλή βάση εισαγωγής. Όλοι προσποιούμαστε, το παιδί μπήκε στο πανεπιστήμιο, με βάση εισαγωγής με 4 και φτάνει στα 25 να μη μπορεί να αποφοιτήσει. Και πιστεύετε ότι αυτό είναι για το καλό του παιδιού.
Αντί να τους κλείνετε με απύθμενο λαϊκισμό το μάτι, με ψηφοθηρική λογική που ανήκει σε άλλο αιώνα. Έχουμε κάθε λόγο να είμαστε αισιόδοξοι για το νέο σχολείο. Ζητώ την υποστήριξη όλων. Η δημόσια παιδεία είναι υπόθεση εθνική. Παρά τις αντιπαραθέσεις, θα ζητήσω να χαμηλώσουμε τους τόνους, να ξαναδιαβάσετε το νομοσχέδιο και κάθε ψύχραιμος παρατηρητής μπορεί να διακρίνει το προοδευτικό πνεύμα που το διαπνέει.
Κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ, πριν αποφασίσετε τι θα ψηφίσετε, ίσως να ακούσετε συμβουλή που διατυπώθηκε πριν από πολλά χρόνια. Ο εμβληματικός ηγέτης της ιταλικής Αριστεράς Ενρίκο Μπεριλικουέρ έλεγε: "σύντροφοι, είναι ώρα να αναπτύξουμε μια ιδιότητα που μας λείπει. Να ψάχνουμε την αλήθεια που κρύβεται στα λόγια των αντιπάλων μας». Εγώ σας ζητώ ενστικτωδώς να πάψετε να λέτε καληνύχτα, όταν οι άλλοι σας λένε καλημέρα» είπε ο πρωθυπουργός.

Η επιχειρηματολογία υπέρ της κοινωνικής ευθύνης δεν συνιστά διχαστική πολιτική
«Όταν αγωνιζόμαστε να πείσουμε συμπολίτες μας να εμβολιαστούν, δεν διχάζουμε τους πολίτες. Χρησιμοποιούμε τον ορθό λόγο και την επιστημονική γνώση. Είναι διχαστική πολιτική αυτή;» διερωτήθηκε, απευθυνόμενος στην πρόεδρο του ΚΙΝΑΛ, Φώφη Γεννηματά, ο πρωθυπουργός, στη δευτερολογία του στη Βουλή, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για «την αναβάθμιση του σχολείου και την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών».
Σύμφωνα με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, «η επιφυλακτικότητα με τους εμβολιασμούς είναι παγκόσμιο φαινόμενο. Έχουμε συμπολίτες μας που είναι επι της αρχής αρνητές και άλλους που διστάζουν. Είναι μεγάλη προσπάθεια να πείσουμε με σημαντικότερο επιχείρημα ότι το 4ο κύμα αφορά σχεδόν αποκλειστικά τους ανεμβολίαστους. Κάνω και σήμερα έκκληση στους συμπολιτές μας να σπεύσουν να εμβολιαστούν. Για να προστατεύσουν πέρα και πάνω από όλα τους εαυτούς τους. Η μετάλλαξη Δέλτα είναι εξαιρετικά μεταδοτική. Η επιχειρηματολογία υπέρ της κοινωνικής ευθύνης δεν συνιστά διχαστική πολιτική. Θα ήταν καλό αν είχαμε τελειως ξεκάθαρες θέσεις, αντί κάποιοι να προσπαθούν να τσαλαβουτούν στα θολά νερά της σύγχυσης» ανέφερε.
Απευθυνόμενος στον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης, είπε: «Λυπάμαι κ. Τσίπρα, γιατί κάνατε πίσω στο ζήτημα του υποχρεωτικού εμβολιασμού για τους υγειονομικούς και τους εργαζόμενους στις μονάδες φροντιδας ηλικιωμένων. Το να προσπαθείτε να εισάγετε την έννοια της υποχρεωτικής προεραιτικότητας, πατάτε σε δύο βάρκες. Όταν θέλετε να αρέσετε σε όλους, τελικά δεν θα αρέσετε σε κανέναν» είπε.
Στη συνέχεια ο πρωθυπουργός, απευθυνόμενος και πάλι στον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, σημείωσε: «Να ενημερώσω κ. Τσίπρα ότι έδωσα πανελλήνιες εξετάσεις. Ήταν απαραίτητες για να προσμετρηθεί ο βαθμός τους στο απολυτήριο. Όλοι όσοι ζούμε την ελληνική πραγματικότητα έχουμε αίσθηση της προσπάθειας που το σύστημα πανελλαδικών συνεπάγεται για τα παιδιά και τις οικογένειές τους.
Παραμένει σύστημα βαθιά αντικειμενικό και βαθιά αξιοκρατικό. Αρκεί να ρίχνει κανείς μια ματιά στο προφίλ των επιτυχόντων για να διαπιστώσει την ευρεία κοινωνική και γεωγραφική διαστρωμάτωση, η είσοδος δεν είναι ταυτισμένη με συγκεκριμένα οικονομικά χαρακτηριστικά.
Η συζήτηση για την ελάχιστη βάση εισαγωγής είναι καλό που γίνεται. Η απόφασή μας δεν είναι μια δημοφιλής απόφαση, έχει και πολιτικό κόστος, είναι μια δυσάρεστη απόφαση. Πράγματι, έχει αποτέλεσμα να μειωθεί ο αριθμός που μπαίνουν. Όμως, είναι επιβεβλημένη, όχι μόνο γιατί αποτέλεσε μέρος του προεκλογικού μας προγράμματος. Τίποτα δεν πρέπει να σας είναι ξένο. Η ΝΔ είναι συνεπής με όσα είχε δεσμευτεί να κάνει. Είπατε κ. Τσίπρα ότι είμαστε στον μέσο όρο της ΕΕ στους απόφοιτους πανεπιστημίων και φοιτητές. Είναι λάθος. Με βάση τα στοιχεία της Eurostat, είμαστε τελευταίοι και πρώτοι μετά την Τουρκία στον αριθμό των φοιτητών. Το ερώτημα είναι αν αυτό είναι καλό για την κοινωνία και αν είναι καλό για τους φοιτητές».
«Κοιτάξτε σήμερα την αγορά εργασίας. Τι διαπιστώνουμε με ανεργία 15%; Μια τεράστια δυσαρμονία μεταξύ της προσφοράς, των αποφοίτων, και της ζήτησης. Άλλα σπουδάζουν, άλλα πτυχία παίρνουν και άλλες δεξιοτητες και γνώσεις ζητά η αγορά εργασίας» τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Συνεχίζοντας, υπογράμμισε: «Έχουμε την επιλογή να κλείσουμε τα μάτια και να ισχυριζόμαστε ότι όλα είναι καλά. Εγώ δεν έχω ήσυχη τη συνειδήσή μου με αυτή την προοπτική. Δείτε τι γίνεται στη Γερμανία. Έχει πολύ μικρότερο αριθμό φοιτητών κι έχει ένα εξαιρετικό σύστημα τεχνικής εκπαίδευσης. Έχει λύσει τον γόρδιο δεσμό απασχόλησης μέσα από αυτόν τον διπλό δρόμο.
Όταν λέτε ότι σκοπός μας είναι να στηρίξουμε τα κολλέγια, γίνεστε εσείς ο καλύτερος χορηγός τους, γιατί έχουμε τα δημόσια ΙΕΚ. Και αν δείτε τα στοιχεία των αποφοίτων των δημοσίων ΙΕΚ, βρίσκουν πιο εύκολα δουλειά από τα πτυχία των δημοσίων πανεπιστημίων.
Ας κάνουμε προσπάθεια να ξαναχτίσουμε την αξιοπρέπεια της δουλειάς. Έχετε επιλέξει να ειρωνευτείτε το σχόλιο που έκανα προεκλογικά. Η αξιοπρέπεια της δουλειάς που συνδέεται με την τεχνική εκπαίδευση πρέπει να καθιερωθεί ως επιθυμητή.
Εμείς έχουμε απάντηση σε αυτά τα στατιστικά. Εσείς πώς απαντάτε; Εμείς θα έχουμε πολιτικό κόστος από αυτή την επιλογή. Το αναλαμβάνω με θάρρος, γιατί ξερω ότι κάνουμε το σωστό για την επόμενη γενιά.
Και για πείτε μου κ. Τσίπρα, που αναφέρεστε με τόσο απαξιωτικό τρόπο στα κολλέγια, για ρωτήστε τον κ. Φίλη γιατί όταν κάνατε προσκλήσεις εκπαιδευτικών, δεχόσασταν και αποφοίτους κολλεγίων; Σταματήστε αυτή την υποκρισία.
Ήταν κ. Τσίπρα καλή πολιτική, ερχόσασταν με βουλευτικές τροπολογίες της τελευταίας στιγμής να στήνετε τμήματα της τελευταίας στιγμής; Συμφωνείτε κ. Φίλη; Κύριε Τσίπρα, τι λέτε για αυτό τώρα που τα βλέπετε από μια απόσταση;».
Αναφερόμενος στη βάση εισαγωγή» στα πανεπιστήμια, ο κ. Μητσοτάκης δήλωσε: «Είχαμε πράγματι λίγες τέτοιες περιπτώσεις παιδιών που έγραψαν καλά, αλλά δεν έπιασαν την ελάχιστη βάση εισαγωγής στο ειδικό μάθημα. Ξέρω περιπτώσεις που έγραψαν στο σχεδιο πχ λίγο κατω από το 14.
Αυτά τα παιδιά θα εισαχθούν σε αρχιτεκτονικές σχολές, αλλά όχι της πρώτης επιλογής. Κάποιοι έγραψαν καλύτερα. Αυτή είναι η λογική των εξετάσεων. Επιβραβεύονται αυτοί που γράφουν καλύτερα. Οι κανόνες είναι γνωστοί εκ των προτέρων. Αν υπάρχουν περιπτώσεις κάποιας στρέβλωσης, εδώ είμαστε να δούμε αν μπορούν να διορθωθούν. Δεν ακυρώνουν, όμως, τη συνολική πολιτική για τη βάση εισαγωγής. Συμφωνείτε κάποιος που γράφει κάτω από 5 να μπαίνει; Όταν γράφεις 3, συνιστά περιφρόνηση της όλης διαδικασίας. Θα μπεις με οποιονδήποτε βαθμό, αλλά ποιο είναι το αποτέλεσμα; Όπως ο φοιτητής έχει δικαιώματα, έχει και υποχρεώσεις. Θα ήθελα να πείτε αν συμφωνείτε με τις πάρα πολλές περιπτώσεις που έγραψαν 3 και 5 και έμπαιναν στα δημόσια πανεπιστήμια. Όλη αυτή η προσπάθεια να πείτε πόσο μακριά είμαστε από τους νέους, προτιμώ να είμαι χρήσιμος με παρεμβάσεις των οποίων τα αποτελέσματα θα τα δουμε σε βάθος χρόνου. Αυτό είναι το σωστό. Υλοποιούμε τολμηρή πολιτική για την εκπαίδευση του 21ου αιώνα. Τουλάχιστον η κ. Γεννηματά αναφέρθηκε σε κάποιες πτυχές του νομοσχεδίου. Αλλά εσείς κ. Τσίπρα ούτε μία λέξη δεν είπατε για το νομοσχέδιο. Συμφωνείτε με την έννοια της αξιολόγησης; Ναι ή όχι; Συμφωνείτε με τη διεύρυνση γνωστικού αντικειμένου των σχολείων; Συμφωνείτε με το να δίνουμε περισσότερη αυτονομία στα σχολεία; Ναι ή όχι;» διερωτήθηκε ο πρωθυπουργός.

Αλ. Τσίπρας: Θα καταργήσουμε την «αθλιότητα» με την ελάχιστη βάση εισαγωγής

Μείζον ζήτημα για το μέλλον της ελληνικής κοινωνίας χαρακτήρισε ο Αλέξης Τσίπρας το μέλλον των παιδιών.
Στην ομιλία του κατά τη συζήτηση για το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις», ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι είναι η μοναδική κυβέρνηση από τη Μεταπολίτευση και μετά που θέλησε να αλλάξει το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και να εφαρμόσει την αλλαγή την ίδια χρονιά.
«Ποτέ άλλοτε δεν έγινε αυτό», είπε χαρακτηριστικά προσθέτοντας ότι η κυβέρνηση όχι μόνο επέλεξε να μην δώσει ένα διάστημα προσαρμογής αλλά το έκανε την πιο δύσκολη χρονιά στην ιστορία των πανελλαδικών εξετάσεων, λόγω πανδημίας.
Ο κ. Τσίπρας έκανε λόγο για «κόφτες» και «κρυφούς κόφτες» που στερούν την προοπτική σπουδών στο δημόσιο πανεπιστήμιο, τονίζοντας ότι είναι πάνω από 20.000 υποψήφιοι. «Πρόκειται για τη μεγαλύτερη μείωση εισακτέων από την ίδρυση του ελληνικού πανεπιστημίου, από το 1837», είπε χαρακτηριστικά.
Ο πρόεδρος της αξιωματικής αντιπολίτευσης υπογράμμισε ότι η υπουργός Παιδείας έφερε τροπολογίες που εξισώνουν στην πράξη τα πτυχία από τα κολέγια με τα πτυχία από τα πανεπιστήμια. «Η σκοπιμότητάς σας δεν είναι η μεταρρύθμιση», υποστήριξε ο κ. Τσίπρας εηκαλώντας την κυβέρνηση ότι εξυπηρετεί τα ιδιωτικά συμφέροντα, αναφέροντας πως αν ήταν η μεταρρύθμιση ή ο «πόνος» της κυβέρνησης μην τυχόν και υπάρχουν πτυχιούχοι που δεν έχουν τη δυνατότητα να γράψουν καλό βαθμό στις πανελλαδικές, θα όριζε βάση εισαγωγής ή κριτήρια και στα ιδιωτικά κολέγια.
Καταλογίζοντας έπειτα «ιδεολογική εμμονή» στον πρωθυπουργό και την υπουργό Παιδείας, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ τους κατηγόρησε για άγνοια για το τι σημαίνει το ελληνικό πανεπιστήμιο και τι σημαίνουν οι πανελλαδικές. «Γιατί ουδέποτε φοιτήσατε σε αυτό», είπε. «Δεν έχει τη γνώση της διαδικασίας αυτής», πρόσθεσε. Επίσης, καταλόγισε στον πρωθυπουργό και στην υπουργό δόλο και δολοπλοκία γιατί όπως ανέφερε «ενώ είπατε ότι κόβονται μαθητές με 3 και με 4 λόγω της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, τελικά κόβονται και άριστοι μαθητές» και ρώτησε: «θα διορθώσετε αυτή την αδικία;».
Συνεχίζοντας αναφορικά με την ελάχιστη βάση εισαγωγής, ο κ, Τσίπρας έκανε λόγο για «αθλιότητα». Στερεί χωρίς λόγο το όνειρο χιλιάδων μαθητών για εισαγωγή στο πανεπιστήμιο, είπε και δεσμεύτηκε πως θα την καταργήσει όταν «έρθει η πολιτική αλλαγή». Εξηγώντας, ο κ. Τσίπρας είπε πως «για να θεραπεύσουμε τις φετινές αδικίες η δική μας κυβέρνηση θα προχωρήσει στην εξής ρύθμιση:
- Θα ανοίξει παράλληλο μηχανογραφικό ειδικά για τους υποψηφίους που δεν έχουν εισαχθεί στο Πανεπιστήμιο το 2021 λόγω της ΕΒΕ. Τα Τμήματα που πλέον θα είναι προσβάσιμα μέσω του ειδικού μηχανογραφικού σε αυτούς τους υποψήφιους είναι όσα δεν τους ήταν προσβάσιμα λόγω ΕΒΕ το 2021. Τα μόρια με τα οποία θα διεκδικήσουν πρόσβαση σε αυτά τα Τμήματα είναι τα μόρια που συνέλεξαν το 2021.
- Θα σεβαστούμε τον αριθμό των συνολικών θέσεων που διέθεσε η κυβέρνησή σας για το 2021. Δηλαδή τις 77.415 θέσεις. Όμως δεν θα αφήσουμε ούτε μία θέση κενή. Δεν θα κρυφτούμε πίσω από τις αποφάσεις των ιδρυμάτων για να κόψουμε νέες και νέους και αντί για 77.500 θέσεις να δώσουμε, όπως κάνετε εσείς, 50 ή 60 χιλιάδες θέσεις. Αφού η Πολιτεία κρίνει ότι οι θέσεις πρέπει να είναι 77.500 θα είναι 77.500. Εμείς δεν κλέβουμε στο ζύγι! Δεν θα κλέψουμε από τα νέα παιδιά ούτε μία θέση!
-Άρα λοιπόν: Τον Ιούλιο του 2022 ανοίγει παράλληλο ειδικό μηχανογραφικό αποκλειστικά για υποψηφίους του 2021, οι οποίοι στο μηχανογραφικό που άνοιξε τον Ιούλιο του 2021 δεν είχαν πρόσβαση σε κάποια Τμήματα λόγω ΕΒΕ και δεν εισήχθησαν σε κανένα Τμήμα. Συμπληρώνουν το νέο ειδικό μηχανογραφικό επιλέγοντας Τμήματα με σειρά προτίμησης.
-Ταυτόχρονα, για τους υποψήφιους που εισήχθησαν αλλά έπεσαν θύματα των στρεβλώσεων της ΕΒΕ και των συντελεστών βαρύτητας, θα παρέχεται δυνατότητα μεταγραφής σε ομοειδές τμήμα εφόσον τα συνολικά μόρια εισαγωγής του υποψηφίου είναι περισσότερα από αυτά του τελευταίου εισακτέου στο τμήμα που θέλει να μεταγραφεί».
Όπως είπε, «είναι μια πράξη προληπτικής αποκατάστασης της δικαιοσύνης».  Τέλος, αναφερόμενος στους μαθητές τους χαρακτήρισε «θύματα μιας φανατισμένης και εμμονικής κυβέρνησης που νομίζει ότι διαλύοντας τη δημόσια παιδεία, θα εκδικηθεί τους πολιτικούς της αντιπάλους».

Είστε ιδεοληπτικός κι εμμονικός - Έχουμε ευθύνη να αποκαταστήσουμε τη δικαιοσύνη
«Είσαστε ιδεοληπτικός και εμμονικός, είσαστε μία μειοψηφία της μειοψηφίας, ενώ εμείς έχουμε ευθύνη να αποκαταστήσουμε τη δικαιοσύνη» είπε ο Αλέξης Τσίπρας στη Βουλή, στη δευτερολογία του, απαντώντας στην κατηγορία του Κυριάκου Μητσοτάκη για λαϊκισμό και κατηγόρησε τον πρωθυπουργό και την υπουργό Παιδείας για «ψέμα και σνομπισμό» στην αντιμετώπιση των μαθητών που κόπηκαν με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Απαντώντας στον Κυριάκο Μητσοτάκη, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είπε ότι τα επιχειρήματά του για το ποσοστό των αποφοίτων των ελληνικών Πανεπιστημίων δεν ευσταθούν. Παρέθεσε στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος για να υποστηρίξει ότι το ποσοστό αποφοίτων τα τελευταία χρόνια είναι υψηλότερο από τον μέσο όρο της ΕΕ, για τις ηλικίες 18-24 ετών, ενώ, όπως είπε, ο κ. Μητσοτάκης παρέθεσε στοιχεία που αφορούσαν εισακτέους παλαιοτέρων ετών και αντίστοιχα μεγαλύτερες ηλικίες.
«Το ανθρώπινο κεφάλαιο της χώρας μας είναι ανταγωνιστικό πλεονέκτημα» ανέφερε ο Αλέξης Τσίπρας και προσέθεσε ότι το πρόβλημα είναι ότι οι νέοι φεύγουν στο εξωτερικό.
«Εμείς παλεύουμε όχι να κόβονται οι νέοι από τις σχολές, αλλά να εισάγονται και να κάνουν καλές σπουδές» τόνισε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Σημείωσε δε ότι η ΕΕ θέλει αύξηση του ποσοστού των αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και κατηγόρησε τον πρωθυπουργό ότι «εσείς έρχεστε να κάνετε δίχως επιχειρήματα τα αντίθετα».
Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έκανε λόγο για «δύο διαφορετικούς κόσμους" όσον αφορά την εκπαιδευτική διαδικασία, ενώ κατηγόρησε τον πρωθυπουργό και την κυβέρνηση για «ιδεοληψία» και «ελιτίστικη αντίληψη».
Αναφέρθηκε σε στοιχεία που δείχνουν ότι το ποσοστό αποφοίτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια είναι στο 43,7% σε σχέση με 40,1% μέσο όρο στην ΕΕ, για τις ηλικίες 18-24 ετών, τονίζοντας ότι σύσταση της Κομισιόν είναι να ανέβει στο 50%.
Επίσης, σημείωσε ότι σε προηγούμενη κυβέρνηση της ΝΔ πάλι είχε μπει ελάχιστη βάση εισαγωγής το 10, χωρίς μάλιστα το «πλέγμα των διατάξεων με τους κρυφούς κόπτες» που υπάρχει τώρα. Αυτό, όπως είπε, καταργήθηκε από την μετέπειτα κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ, με την κ. Διαμαντοπούλου να έχει δηλώσει ότι δεν αποδείχθηκε ότι «πέτυχε στο ελάχιστο την άνοδο της ποιότητας των σπουδών» κι αρνήθηκε ότι είναι ο ΣΥΡΙΖΑ ο μόνος που διαφωνεί γιατί «λαϊκίζει», όπως κατηγορήθηκε από τον πρωθυπουργό.
Καταλόγισε δε στην κυβέρνηση ότι υλοποιεί «όσα ακριβώς ζητούσε η Τρόικα από το 2015 έως το 2018», μιλώντας για «ταυτόσημη πολιτική και ιδεολογική στάση».
Ειδικότερα, αναφερόμενος στο ζήτημα της ατομικής αξιολόγησης, υπογράμμισε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ δεν είναι κατά της έννοιας της αξιολόγησης γενικότερα και υποστηρίζει μια «κουλτούρα αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου, αλλά είναι κατά της τιμωρητικής ατομικής αξιολόγησης».
«Είναι πράγματι δύο διαφορετικοί κόσμοι. Σήμερα έγινε αντιληπτό ότι ο ένας κόσμος είναι ο προοδευτικός, δημοκρατικός κόσμος που θέλει συλλογικές διαδικασίες, θέλει να προκόψει το κάθε παιδί που εχει τη δυνατότητα ανεξάρτητα από την οικονομική του δύναμη και θέλει ουσιαστικά να επενδύσουμε στην εκπαίδευση, το σχολείο και το πανεπιστήμιο» είπε, τονίζοντας ότι η «άλλη πλευρά» έχει μια «ελιτίστικη αντίληψη». «Εϊναι ελιτισμός να πιστεύεις ότι στην εποχή της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης πρέπει να κόβεις τη δυνατότητα παιδιών να σπουδάσουν, γιατί με αυτόν τον τρόπο θα δημιουργήσεις δήθεν καλύτερη ποιότητα παροχόμενων υπηρεσιών» πρόσθεσε.
«Καλύτερη ποιότητα παρεχόμενων σπουδών και γνώσης θα δημιουργήσουμε μ' ένα σχέδιο αναβάθμισης ποιοτικής και των σχολείων και των πανεπιστημίων, με αύξηση του προϋπολογισμού για την Παιδεία και των κονδυλίων για το σχολείο και το πανεπιστήμιο, με προσλήψεις καθηγητών και πανεπιστημιακών. Έτσι θα φτιάξουμε το πανεπιστήμιο και το σχολείο, το δημοκρατικό και το προοδευτικό για την επόμενη μέρα του τόπου, όχι με αποκλεισμούς, όχι με κόφτες, όχι με μια ελιτίστικη αντίληψη που μας γυρνάει πολλά χρόνια πίσω» ανέφερε ο κ. Τσίπρας.

Φώφη Γεννηματά: «Χαμένη ευκαιρία για την εκπαίδευση»

Για μια ακόμη «χαμένη ευκαιρία» για την εκπαίδευση έκανε λόγο η Φώφη Γεννηματά, παρεμβαίνοντας στη συζήτηση του νομοσχεδίου για την αναβάθμιση του σχολείου στην Ολομέλεια της Βουλής και υποστήριξε ότι η κυβέρνηση συνεχίζει να διαμορφώνει ένα ασφυκτικό και αυταρχικό πλαίσιο διοίκησης της εκπαίδευσης και την ίδια ώρα πολλαπλασιάζει τα στελέχη της εκπαίδευσης και τα επιλέγει με απόλυτα κομματικό έλεγχο, ενώ περνά από τον συγκεντρωτισμό στον υπερσυγκεντρωτισμό. «Αντί για καινοτομία και μεταρρύθμιση, έχουμε μια αντιμεταρρύθμιση με τη δημιουργία κομματικού στρατού, μια ενίσχυση της γραφειοκρατίας και του συγκεντρωτισμού», είπε και συμπλήρωσε ότι το κόμμα της θα καταψηφίσει μεν επί της αρχής, αλλά θα στηρίξει τα άρθρα για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
Η επικεφαλής του ΚΙΝΑΛ ξεκίνησε την ομιλία με τις εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας, επικρίνοντας την κυβέρνηση ότι καλλιέργησε νέο εφησυχασμό ενώ με τη ρητορική της επιβάλλει -όπως είπε- νέο διχασμό που είναι εξαιρετικά επικίνδυνος. «Ναι στον εμβολιασμό, όχι στον διχασμό, εμβολιαζόμαστε γιατί νοιαζόμαστε», είπε και πρότεινε να ολοκληρωθεί κατά προτεραιότητα ο εμβολιασμός των εκπαιδευτικών.
Καταλόγισε έλλειμμα σχεδίου στην κυβέρνηση και πρόσθεσε: «Πάλι πορεύονται χωρίς σχέδιο και με λανθασμένους χειρισμούς κλόνισαν την εμπιστοσύνη των πολιτών. Επικρατεί ένα αλαλούμ. Την μία μέρα ο ένας υπουργός απειλεί και εξαγγέλλει νέα μέτρα και την επόμενη ο άλλος αδειάζει στεγνά τον συνάδελφό του. Με λόγο διχαστικό ο ίδιος ο Πρωθυπουργός και στελέχη της Κυβέρνησης, αντί να πείσουν όσους έχουν προβληματισμούς και ερωτηματικά για το εμβόλιο, καλλιεργούν ένα νέο διχασμό, σε αντιεμβολιαστές και μη, ενώ ασχολήθηκαν μόνο με την επικοινωνία του ζητήματος και τον έλεγχο μέσω από αυτήν των ΜΜΕ. Μπορεί να πιστεύετε ότι η πόλωση αυτή σας εξυπηρετεί πολιτικά, όμως είναι βαθιά επικίνδυνη για τη δημόσια υγεία, την κοινωνική συνοχή και τελικά για την ίδια τη Δημοκρατία».

Δ. Κουτσούμπας: Μνημείο σκοταδισμού το νομοσχέδιο για την Παιδεία

Μνημείο σκοταδισμού χαρακτήρισε το νομοσχέδιο για την αναβάθμιση του σχολείου που συζητείται από χθες στη Βουλή και αναμένεται να ψηφιστεί σήμερα Τετάρτη, ο Δημήτρης Κουτσούμπας. Σε παρέμβασή του στην Ολομέλεια ο γενικός γραμματέας του ΚΚΕ έκανε λόγο για πρεμούρα της κυβέρνησης να εμπορευματοποιήσει την παιδεία, υποστηρίζοντας ότι η νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης φέρνει εκπαιδευτικό μεσαίωνα και δεν θα εφαρμοστεί γιατί θα το αντιπαλέψει ο κόσμος της εκπαίδευσης. Υποστήριξε ότι οι ρυθμίσεις του δεν έχουν καμία σχέση με το αναβαθμισμένο σχολείο και δεν δίνει απάντηση ούτε στον εκπαιδευτικό, ούτε στον μαθητή, ούτε στον γονιό. «Σήμερα στη Βουλή θα εισπράξετε από το ΚΚΕ ένα μεγάλο και ηχηρό όχι και αύριο θα το πετάξουμε στον σκουπιδοτενεκέ εκεί που πραγματικά ανήκει», κατέληξε ο Δημήτρης Κουτσούμπας.

Κ. Βελόπουλος: Έχετε κάνει εγκλήματα με τα σχολικά βιβλία

«H αποστολή του σύγχρονου εκπαιδευτικού και του σύγχρονου σχολείου, δεν είναι να εκχερσώνει ζούγκλες αλλά να αντρεύει ερήμους. Όλες οι κυβερνήσεις από το 1974 και μετά, κάθε 6 μήνες φέρνουν και ένα νομοσχέδιο για την παιδεία. Αλλά δυστυχώς το αποτέλεσμα είναι πως το ένα είναι χειρότερο από το άλλο. Ένα χρόνο πριν είχατε φέρει άλλο νομοσχέδιο με τίτλο “αναβάθμιση σχολείου”. Σας ρωτώ: Τι άλλαξε;», ανέφερε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, Κυριάκος Βελόπουλος, μιλώντας στη Βουλή κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου του υπουργείου Παιδείας. Συνεχίζοντας ο κ. Βελόπουλος άσκησε κριτική για το περιεχόμενο των σχολικών βιβλίων και υποστήριξε ότι σε αυτά υπάρχουν κείμενα «που στέλνουν λάθος μηνύματα στα παιδιά». «Αντί να διορθώσετε αυτά, σήμερα φέρνετε ένα νέο νομοσχέδιο με το οποίο δημιουργείτε νέες θέσεις εργασίας για συμβούλους και επόπτες», ανέφερε.

    

 

Απόψεις

Γράφει ο Χ.Τ. ο Βιτ’λιώτης13/04/2024Ελλάς Ελλήνων αχταρμάςΧώρα της προσωπίδαςΜ’ όλα τα φρούτα τις ψευτιάςΈμποροι της ελπίδας.--Η ψευτιά και το …μπουγέλοΈχουν μέλι στο...