Βουλή-Συζήτηση του νέου Κώδικα Τοπική Αυτοδιοίκησης- Απορρίφθηκε η αίτηση αντισυνταγματικότητας του ΠΑΣΟΚ, για την κατάργηση του δεύτερου γύρου στις αυτοδιοικητικές εκλογές
Απορρίφθηκε από την ολομέλεια της Βουλής, η ένσταση αντισυνταγματικότητας του ΠΑΣΟΚ, κατά των άρθρων του νέου Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που αφορούν στην κατάργηση του δεύτερου γύρου στις αυτοδιοικητικές εκλογές. Την ένσταση απέρριψε η κυβερνητική πλειοψηφία, ενώ υπέρ της ένστασης τάχθηκαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης.
Το αίτημα αντισυνταγματικότητας της διάταξης για τις αυτοδιοικητικές εκλογές, κατέθεσε - εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ - ο εισηγητής της μειοψηφίας στο νομοσχέδιο για τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Π. Δουδωνής, κατηγορώντας μάλιστα την κυβέρνηση για «προσπάθεια χειραγώγησης της ψήφου».
Όπως είπε ο κ. Δουδωνής, ο νέος Κώδικας αποτυγχάνει και στο επίπεδο της δημοκρατικής νομιμοποίησης και σε αυτό της οικονομικής αυτοτέλειας και αυτονομίας της ΤΑ. Συγκεκριμένα, είπε ότι στις Δημοκρατίες, η νομιμοποίηση στηρίζεται στο αδιάβλητο των εκλογών και στο ζήτημα του τρόπου εκλογής, και του εκλογικού νόμου. «Και ποια πρέπει να είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του εκλογικού νόμου; Ακριβώς αυτά που δεν είναι τα χαρακτηριστικά αυτού του εκλογικού νόμου που εισάγεται, ο οποίος είναι αλαμπουρνέζικος και έχει και καλπονοθευτικά χαρακτηριστικά» είπε ο κ. Δουδωνής. Σύμφωνα με τον βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, με τη σχετική πρόβλεψη του Κώδικα «είναι αδύνατον, σε πολλές περιπτώσεις, να αντιληφθεί κανείς ποιος είναι εν τέλει ο πρώτος. Διότι ο πρώτος, εν τέλει, είναι ο δεύτερος στην πρώτη επιλογή [. . .] Δεν μπορούμε να εξηγήσουμε ποιος θα εκλεγεί δήμαρχος ή περιφερειάρχης. Και αυτό, όσο και αν το υποτιμάτε, είναι πολύ βασικό χαρακτηριστικό της Δημοκρατίας, η γνώση των κανόνων του παιχνιδιού. Αλλά στη δυσκολία της αντίληψης σε σχέση με τους κανόνες του παιχνιδιού, υπάρχει μέσα της, και η έννοια της καλπονοθευτικότητας. Διότι πραγματικά, μπορεί να έχουμε δήμαρχο, δεύτερο στην πρώτη επιλογή, με βάση την εναλλακτική επιλογή, με πολύ χαμηλό ποσοστό. Γιατί, [. . .] με αυτό το το εκλογικό σύστημα απαντάτε στο πάθημά σας των προηγούμενων δημοτικών και περιφερειακών εκλογών», είπε ο κ. Δουδωνής και πρόσθεσε: «Έχετε λοιπόν υπόψη σας, και θα κάνω μία προφητεία, ότι το εκλογικό σύστημα το οποίο εισάγετε είναι άριστο για να μπερδέψετε τη λαϊκή εντολή, σε σχέση με τις προηγούμενες εκλογές. Προσέξτε μήπως είναι παγίδα για σας, για τις επόμενες.. Και έτσι, αποτύχετε στο βασικό σας σκοπό, που είναι να χειραγωγήσετε την ψήφο ούτως ώστε να μην έχετε δυσάρεστες εκπλήξεις. Αλλά αυτός ο σκοπός δεν μπορεί να είναι συνταγματικός σκοπός, δεν μπορεί να είναι νομοθετικός σκοπός, που συμφωνεί με το Σύνταγμα. Και για τους λόγους αυτούς, καταθέτουμε ένσταση της συνταγματικότητας, την οποία καταθέτω στα πρακτικά».
Σχολιάζοντας τη σχετική τοποθέτηση του εισηγητή της μειοψηφίας, Π. Δουδωνή, ο παριστάμενος υπουργός Εσωτερικών, Θ. Λιβάνιος είπε ότι η ένσταση αντισυνταγματικότητας θα μπορούσε να είχε τον τίτλο «δεν μας αρέσει το εκλογικό σύστημα, άρα είναι αντισυνταγματικό». Το Σύνταγμα «δεν θέτει κάποιο συγκεκριμένο εκλογικό σύστημα. Πολλώ, δε, περισσότερο, σύστημα δύο γύρων ή πλειοψηφικό σύστημα ή αναλογικό σύστημα ή οτιδήποτε σύστημα» παρατήρησε ο κ. Λιβάνιος και υπογράμμισε ότι το σύστημα των δύο γύρων, που εφαρμόστηκε από το ‘74 μέχρι σήμερα, «έχει κλείσει τον κύκλο του». Αυτό που έχει μεγάλη σημασία είναι η πραγματική νομιμοποίηση των δημοτικών και περιφερειακών αρχών «μέσα από την αύξηση της συμμετοχής», είπε ο κ. Λιβάνιος.
Ως «ευρεία άσκηση συνταγματικής φακιρικής» περιέγραψε τη συζητούμενη ρύθμιση ο κ. Δουδωνής, επικρίνοντας την κυβέρνηση ότι προωθεί «ένα εκλογικό σύστημα, κομμένο και ραμμένο, για να βγαίνουν αυτοί που θέλει η κυβέρνηση: θα μπορούσατε να θεσπίσετε μια διάταξη που να λέει θα έχουμε πάντα πρωθυπουργό Μητσοτάκη, Πρόεδρο Δημοκρατίας Τασούλα, και δήμαρχο Μπακογιάννη.. Δεσμευόμαστε ότι αυτό το σύστημα, με εμάς, δεν θα εφαρμοστεί ποτέ [. . .] Ο λαός δεν πρέπει να αποφασίζει με αόριστες επιλογές και με αντιδημοκρατικά και καλπονοθευτικά μέτρα, είπε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ.
«Προσχηματική και γι΄αυτό απορριπτέα» χαρακτήρισε την ένσταση ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, Δ. Καιρίδης. Απευθυνόμενος μάλιστα στα έδρανα του ΠΑΣΟΚ, είπε ότι «θα ήσασταν σε καλύτερη κατάσταση αν είχε εκλεγεί ο κ. Μπακογιάννης, βλέποντας τα προβλήματα που σας έχει δημιουργήσει ο Χάρης Δούκας.. «Είναι βούτυρο στη φέτα μας η δημαρχία Δούκα, διότι αποτελεί μια ζωντανή επαναλαμβανόμενη και συστηματική δυσφήμιση του περίφημου λαϊκού μετώπου το οποίο θέλετε να συγκροτήσετε, ο πρώην χώρος του ΣΥΡΙΖΑ με το ΠΑΣΟΚ.
Ο αγορητής του ΣΥΡΙΖΑ, Θ. Ξανθόπουλος, είπε ότι υπάρχει ο κίνδυνος, να υπάρχει συνδυασμός που έχει πάρει γενικώς περισσότερες ψήφους από όλους τους άλλους συνδυασμούς και, επειδή δεν είναι πρώτης επιλογής οι ψήφοι του, να μην είναι στο δεύτερο γύρο. Αυτό αποτελεί στοιχείο αμφισβήτησης του δημοκρατικού πολιτεύματος και αποτελεί στοιχείο, αν όχι ανισοτιμίας, ακύρωσης της ψήφου.
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ, Ν. Καραθανασόπουλος, κάλεσε την κυβέρνηση, «εάν θέλετε να καταργήσετε» τη 2η Κυριακή, πηγαίνετε με «απλή αναλογική», και το Δημοτικό Συμβούλιο που θα εκλεγεί, να εκλέγει και τον δήμαρχο.
Από την Ελληνική Λύση, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του κόμματος Κ. Χήτας, είπε ότι η κυβέρνηση δεν παύει καθημερινά να μας εκπλήσσει με τα διάφορα σοφίσματα, προκειμένου να καταφέρει να μείνει γαντζωμένη στην εξουσία, αδιαφορώντας για το Σύνταγμα.
Ο αγορητής της «Νίκης», Γ. Ρούντας είπε ότι η κυβέρνηση καταργεί τον καθαρό και παραδοσιακό δεύτερο γύρο, και στην θέση του επιβάλλεται ένα δαιδαλώδες σύστημα δεύτερης προτίμησης, έναν πολύπλοκο μαθηματικό αλγόριθμο αναδιανομής ψήφων με στόχο να εκλέγονται δήμαρχοι με τεχνητό όριο του 42%.
Τέλος, ο πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας, Ζ. Κωνσταντοπούλου, υποστήριξε την ένσταση αντισυνταγματικότητας, κάνοντας λόγο για ακραίες «λοβιτούρες» που γίνονται με τις εκλογικές διαδικασίες.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ



Αριθμός Πιστοποίησης: Μ.Η.Τ. 242014

