Πρωτοφανές : Αποχή υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου από τη Σύνοδο Πρυτάνεων ΤΕΙ στην Λαμία
Πρωτοφανείς καταστάσεις βιώνει ο χώρος της Παιδείας . Για πρώτη φορά στα χρονικά υπουργός Παιδείας αρνείται να παραβρεθεί και να μιλήσει σε σύνοδο πρυτάνεων γιατί δεν του αρέσει το θέμα συζήτησης . Απίστευτο κι ομως αληθινό . Με επιστολή του ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου εξηγεί τους λόγους που δεν αποφάσισε να απέχει απο την αυριανή σύνοδο πρυτάεων στο ΤΕΙ Στερεάς , στην οποία εχουν κληθεί να παραβρεθούν και να μιλήσουν βουλευτέςτου ΣΥΡΙΖΑ , οι Περιφερειάρχες Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός και Στερεάς Κώστας Μπακογιάννης , ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Γιώργος Πατούλης , ο Δήμαρχος Λαμιέων Νικος Σταυρογιάννης και Ακαδημαικοί . Με την προσβλητική για τις τοπικές κοινωνίες ενέργεια ο υπουργός Παιδείας απορρίπτει κάθε συζήτηση για επανασύσταση του Πανεπιστημίου Στερεάς και φαίνεται να πετάει στο καλάθι των αχρήστων την πρόταση Πανούση .Ειδικότερα στην επιστολή του ο υπουργός Παιδείας χαρακτηρίζει εξαιρετικά προβληματικό το πρόγραμμα της Συνόδου Πρυτάνεων ΤΕΙ και ως εκ τούτου, απαντά στον προεδρεύοντα Πρύτανη Β. Τριανταφύλλου «λειτουργεί απαγορευτικό ως προς τη συμμετοχή μας στη Σύνοδο» .
Βέβαια, επισημαίνει προς τη Σύνοδο ο κ. υπουργός, η ευθύνη της σύνταξης του Προγράμματος ανήκει σε εσάς, αλλά στο πλαίσιο μιας ακαδημαϊκής δεοντολογίας, επιτρέψτε μου να διατυπώσω κάποιες σκέψεις.
Ανάμεσα σε πολλά άλλα που δεν κατανοώ, τονίζει στην επιστολή του ο κ. Γαβρόγλου, το θέμα της Ημερήσιας Διάταξης στο οποίο καλούμαι να τοποθετηθώ ορίζεται ως «Ενιαίος χώρος Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Προϋποθέσεις, διαδικασίες και όροι για την συνένωση των Ιδρυμάτων Πανεπιστημιακού και Τεχνολογικού τομέα. Το μέλλον του Τεχνολογικού τομέα της Ανώτατης εκπαίδευσης».
Ο υπουργός Παιδείας εκφράζει την απορία του, «για το πώς είναι δυνατόν σε αυτήν την συγκυρία να συζητάμε ένα θέμα που έχουμε συζητήσει τόσο εξαντλητικά σε προηγούμενες Συνόδους» και τονίζει:
Το θέμα έχει εξαντλητικά πολλάκις συζητηθεί: Το θέμα στο οποίο μας καλείτε να τοποθετηθούμε, λοιπόν, έχει αφενός εξαντλητικά πολλάκις συζητηθεί μεταξύ μας εδώ και ένα τουλάχιστον χρόνο και αφετέρου έχει προχωρήσει η υλοποίησή του. Είναι απορίας άξιο σε τι αποσκοπεί μια νέα συζήτηση από μηδενική βάση όταν όλοι έχουμε διανύσει μεγάλη απόσταση μετά από μία κατάσταση στασιμότητας δεκαετιών.
Δεν έχω να προσθέσω τίποτα το καινούργιο: Προφανώς σέβομαι την επιλογή σας, αλλά ειλικρινά δεν έχω να προσθέσω τίποτα το καινούργιο.
Διαφορετικότητα των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ: Επιπλέον, το να δίνεται ιδιαίτερη έμφαση, μέσα και από τη θεματολογία και το λεκτικό του Προγράμματος, στην διαφορετικότητα των Πανεπιστημίων και των Τ.Ε.Ι., εστιάζοντας αμιγώς στην τεχνολογική διάσταση της εκπαίδευσης, είναι λάθος κοινωνικό, επιστημονικό αλλά και επιστημολογικό.
Η Σύνοδος εμμένει: Μου κάνει εντύπωση πώς η Σύνοδος εμμένει σε μία κατάσταση που τα ίδια τα ΤΕΙ, με την αποφασιστική συμβολή των μελών ΔΕΠ, έχουν αφήσει πίσω εδώ και πολύ καιρό. Δεν ήταν, πάντως, αυτή η δική μου εντύπωση ούτε από τις συζητήσεις που έχω κάνει ούτε και από τις απόψεις των μελών της Συνόδου.
Ο όρος «τεχνολογικός τομέας»: Να επισημάνω, βέβαια, ότι ο όρος «τεχνολογικός τομέας» συνεχίζει να χρησιμοποιείται από διάφορους που θέλουν να μην αναγνωρίσουν τη νέα πραγματικότητα των ΤΕΙ και να τα μειώσουν.
Πίσω από τη συγκρότηση του Προγράμματος κρύβονται νοοτροπίες: Δεν θα ήθελα να σας φέρω σε δύσκολη θέση και να αναζητήσετε διέξοδο με άλλα θέματα ημερήσιας διάταξης ώστε να «βρεθεί μια κάποια λύση». Η γνώμη μου είναι σαφής; πίσω από τη συγκρότηση του Προγράμματος κρύβονται νοοτροπίες που μας έφεραν σε πολλαπλά αδιέξοδα στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Αν όντως πιστεύουμε στο εγχείρημα, χρειάζονται αλλαγές νοοτροπίας όπως έγινε με το Υπουργείο που έμπρακτα έχει δείξει την αλλαγή αυτή, σε αντίθεση με ότι είχε γίνει για πολλά χρόνια.
Σύμφωνα με πληροφορίες στη Σύνοδο δεν θα παραβρεθεί ούτε ο πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής Καθηγητής Κώστας Μουτζούρης.
Το θέμα της ομιλίας του κ. Μουτζούρη σύμφωνα με το πρόγραμμα της Συνόδου ήταν «Η εμπειρία του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής».
ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
«Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι,
Σας ευχαριστώ για την πρόσκλησή σας να παραβρεθούμε στη Σύνοδο με τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου καθηγητή κ. Γ. Αγγελόπουλο.
Διαβάζοντας, όμως, το Πρόγραμμα της Συνόδου, θεωρώ ότι είναι εξαιρετικά προβληματικό και ως εκ τούτου, λειτουργεί απαγορευτικά ως προς τη συμμετοχή μας στη Σύνοδο. Βέβαια, η ευθύνη της σύνταξης του Προγράμματος ανήκει σε εσάς, αλλά στο πλαίσιο μιας ακαδημαϊκής δεοντολογίας, επιτρέψτε μου να διατυπώσω κάποιες σκέψεις.
Ανάμεσα σε πολλά άλλα που δεν κατανοώ, το θέμα της Ημερήσιας Διάταξης στο οποίο καλούμαι να τοποθετηθώ ορίζεται ως «Ενιαίος χώρος Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Προϋποθέσεις, διαδικασίες και όροι για την συνένωση των Ιδρυμάτων Πανεπιστημιακού και Τεχνολογικού τομέα. Το μέλλον του Τεχνολογικού τομέα της Ανώτατης εκπαίδευσης».
Ειλικρινά εκφράζω την απορία μου, για το πώς είναι δυνατόν σε αυτήν την συγκυρία να συζητάμε ένα θέμα που έχουμε συζητήσει τόσο εξαντλητικά σε προηγούμενες Συνόδους. Άλλωστε, με βάση εκείνες τις συζητήσεις προχωρήσαμε στις πρωτοβουλίες που πήραμε έως τώρα. Αναλυτικότερα:
• Έχει ήδη ιδρυθεί και προχωράνε οι διαδικασίες για την ολοκλήρωση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής
• Έχουν ήδη συσταθεί επιτροπές σχεδόν σε όλες τις περιφέρειες (Ιόνια, Θεσσαλία και Στερεά, Πελοπόννησο, Δυτική Μακεδονία, Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, Δυτική Ελλάδα) οι οποίες συζητούν δημιουργικά και, ορισμένες, έχουν καταλήξει σε συγκεκριμένες προτάσεις συνεργειών ανάμεσα στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.
• Έχουν συγκροτηθεί επιτροπές για επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων.
• Εντός των ημερών δημοσιοποιείται το νομοσχέδιο για το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και το ΤΕΙ Ηπείρου
• Έχει δημοσιευθεί σε ΦΕΚ η Υπουργική απόφαση με τα κριτήρια για τη δυνατότητα παροχής διδακτορικών από Τμήματα των ΤΕΙ, ένα από τα πάγια αιτήματα των Ιδρυμάτων σας.
• Έχουν ήδη διατεθεί από τα τέλη Δεκεμβρίου πόροι από τον Τακτικό Προϋπολογισμό για την ενίσχυση όσων ΑΕΙ προβαίνουν σε συνέργειες.
Το θέμα στο οποίο μας καλείτε να τοποθετηθούμε, λοιπόν, έχει αφενός εξαντλητικά πολλάκις συζητηθεί μεταξύ μας εδώ και ένα τουλάχιστον χρόνο και αφετέρου έχει προχωρήσει η υλοποίησή του. Είναι απορίας άξιο σε τι αποσκοπεί μια νέα συζήτηση από μηδενική βάση όταν όλοι έχουμε διανύσει μεγάλη απόσταση μετά από μία κατάσταση στασιμότητας δεκαετιών.
Προφανώς σέβομαι την επιλογή σας, αλλά ειλικρινά δεν έχω να προσθέσω τίποτα το καινούργιο.
Επιπλέον, το να δίνεται ιδιαίτερη έμφαση, μέσα και από τη θεματολογία και το λεκτικό του Προγράμματος, στην διαφορετικότητα των Πανεπιστημίων και των Τ.Ε.Ι., εστιάζοντας αμιγώς στην τεχνολογική διάσταση της εκπαίδευσης, είναι λάθος κοινωνικό, επιστημονικό αλλά και επιστημολογικό. Μου κάνει εντύπωση πώς η Σύνοδος εμμένει σε μία κατάσταση που τα ίδια τα ΤΕΙ, με την αποφασιστική συμβολή των μελών ΔΕΠ, έχουν αφήσει πίσω εδώ και πολύ καιρό. Δεν ήταν, πάντως, αυτή η δική μου εντύπωση ούτε από τις συζητήσεις που έχω κάνει ούτε και από τις απόψεις των μελών της Συνόδου. Να επισημάνω, βέβαια, ότι ο όρος «τεχνολογικός τομέας» συνεχίζει να χρησιμοποιείται από διάφορους που θέλουν να μην αναγνωρίσουν τη νέα πραγματικότητα των ΤΕΙ και να τα μειώσουν.
Δεν θα ήθελα να σας φέρω σε δύσκολη θέση και να αναζητήσετε διέξοδο με άλλα θέματα ημερήσιας διάταξης ώστε να «βρεθεί μια κάποια λύση». Η γνώμη μου είναι σαφής; πίσω από τη συγκρότηση του Προγράμματος κρύβονται νοοτροπίες που μας έφεραν σε πολλαπλά αδιέξοδα στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Αν όντως πιστεύουμε στο εγχείρημα, χρειάζονται αλλαγές νοοτροπίας όπως έγινε με το Υπουργείο που έμπρακτα έχει δείξει την αλλαγή αυτή, σε αντίθεση με ότι είχε γίνει για πολλά χρόνια.
Τα σχόλιά μου και ο τόνος της επιστολής εμπίπτουν στο πλαίσιο της ειλικρινούς συνεργασίας που έχουμε, και, άρα, της δυνατότητας που δίνει μία τέτοια συνεργασία προκειμένου όλοι να εκφράζουμε τις απόψεις μας με όση μεγαλύτερη σαφήνεια γίνεται.
Ελπίζω να έχουμε τη ευκαιρία να συζητήσουμε τα ουσιαστικά θέματα της συγκυρίας σε επόμενη Σύνοδο. Ελπίζω, επίσης, οι κατά την γνώμη μου ατυχείς χειρισμοί να είναι αποτέλεσμα μιας πιεστικής καθημερινότητας, και όχι κάτι συνειδητό για την αποθάρρυνση συμμετοχής του Υπουργείου μας στη Σύνοδο.
Σας εύχομαι καλή επιτυχία και όπως πάντα είμαι στη διάθεσή σας.
Με εκτίμηση
Κώστας Γαβρόγλου
Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων