Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

Ευρεία σύσκεψη υπό τον Χρήστο Σταϊκούρα για τον ελληνικό σιδηρόδρομο - Τι ζήτησε ο υπουργός, τι καταγγέλλουν οι μηχανοδηγοί!

Ζητήματα που αφορούν τη συνολική αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου, αλλά και θέματα ασφάλειας των μετακινήσεων ήταν το αντικείμενο ευρείας σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε υπό τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα.

Μετά και το τελευταίο περιστατικό του περασμένου Σαββάτου, όπου αμαξοστοιχία της Hellenic Train παραβίασε κόκκινο σηματοδότη, κρίθηκε αναγκαίο να γίνει μία συνολική συζήτηση για τα θέματα ασφαλείας στις μετακινήσεις.

Την ίδια ώρα οι μηχανοδηγοί καταγγέλλουν πως ένα χρόνο μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη “τα πράγματα στον σιδηρόδρομο παραμένουν όχι μόνο στάσιμα αλλά δραματικά χειρότερα”.

Στο υπουργείο λαμβάνουν σοβαρά υπόψιν τα τρία τελευταία περιστατικά, με καθυστερήσεις σε δρομολόγια λόγω τεχνικών προβλημάτων και παραβίασης φωτοσήμανσης και γι’ αυτό πραγματοποιήθηκε η σύσκεψη με όλους τους αρμόδιους φορείς.

Στην σύσκεψη συμμετείχαν οι υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τις Μεταφορές, Χριστίνα Αλεξοπούλου, ο γενικός γραμματέας Μεταφορών, Γιάννης Ξιφαράς, ο διευθύνων συμβούλου του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), Ιωάννα Τσιαπαρίκου και οι Roberto Rinaudo, Country Manager, και Γεώργιος Αναγνωστόπουλος, διευθυντής λειτουργίας της Hellenic Train.

Η πολιτική ηγεσία ζήτησε από τις δύο εταιρείες, ΟΣΕ και Hellenic Train, να δεσμευτούν για τη συνεχή και στενή συνεργασία τους σε όλα τα ζητήματα που άπτονται της σιδηροδρομικής ασφάλειας και αφορούν στην υποχρέωση αυστηρής τήρησης του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας, στο σύνολο του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου.

Στην ίδια κατεύθυνση κινήθηκε και η τοποθέτηση της ΡΑΣ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, δρομολογούνται δράσεις που αφορούν στην ενίσχυση του προσωπικού ασφάλειας, την επαναξιολόγηση σχετικών εσωτερικών κανονισμών, επανεκπαιδεύσεις προσωπικού, αλλά και τη σύσταση - από τον ΟΣΕ - ειδικής ομάδας παρακολούθησης των ραδιοεπικοινωνιών μεταξύ του προσωπικού κίνησης και των μηχανοδηγών.

Παράλληλα, επισημάνθηκε η ανάγκη αποτελεσματικής επίβλεψης της εφαρμογής των μέτρων που έχουν ήδη ληφθεί αλλά και προβλέπεται να ληφθούν από τη ΡΑΣ.

Σημειώνεται, ότι σε περίπτωση που εκ της διερεύνησης αναδειχθούν ευθύνες και σε πρόσωπα, τότε, θα αποδοθούν οι προβλεπόμενες κυρώσεις αρμοδίως. Κάτι που έχει ζητηθεί από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα με επιστολή του, προς τους εμπλεκόμενους φορείς.

“Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εφαρμόζει ένα συγκροτημένο σχέδιο για την ανάταξη και τη συνολική αναβάθμιση του ελληνικού σιδηρόδρομου” δήλωσε ο υπουργός και συγκεκριμένα όπως ανέφερε ολοκληρώθηκε εντός του χρονοδιαγράμματος που είχε θέσει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το τμήμα που υπολειπόταν από Οινόη μέχρι Τιθορέα, το αναβαθμισμένο Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας του τμήματος ΣΚΑ – Τιθορέα και το νέο Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας στη Λάρισα.

Το τμήμα από τον Δομοκό μέχρι τη Λάρισα, επί του οποίου τα συστήματα είχαν εγκατασταθεί και λειτουργούσαν, καταστράφηκε από τις φυσικές καταστροφές (κακοκαιρία Daniel), τον Σεπτέμβριο του 2023.

Επίσης ολοκληρώθηκε, τον Δεκέμβριο του 2023, η Σύμβαση για την εγκατάσταση συστήματος αυτόματης προστασίας συρμών (ETCS – Level 1), επί της γραμμής στα τμήματα ΣΚΑ – Τιθορέα, Δομοκός – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας και Οινόη – Χαλκίδα.

Ολοκληρώθηκε επίσης η εγκατάσταση του συστήματος «ΟΣΜΟΣ», δηλαδή της ενόργανης παρακολούθησης σε 14 μεγάλες σιδηροδρομικές γέφυρες του τμήματος Τιθορέα – Δομοκός, με επεξεργασία δεδομένων σε πραγματικό χρόνο και η λειτουργία του νέου υποσταθμού έλξης στο Περιβόλι Δομοκού.

Η δημιουργία και λειτουργία των Κέντρων Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) του σιδηροδρομικού δικτύου στην Κόρινθο, το ΣΚΑ, το Λιανοκλάδι, ενώ τελεί υπό ολοκλήρωση αυτό της Λάρισας.

Η σύνταξη τευχών δημοπράτησης του έργου της ραδιοκάλυψης GSM-R και στα υπολειπόμενα τμήματα του βασικού σιδηροδρομικού άξονα ΠΑΘΕ/Π, λαμβάνοντας υπόψη όλες τις παραμέτρους για τη διασύνδεση του νέου συστήματος με αυτό που έχει ήδη εγκατασταθεί σε τμήματα του ίδιου άξονα.

Ολοκληρώθηκε, τον Δεκέμβριο του 2023, η τοποθέτηση 300 καμερών συνεχούς παρακολούθησης των συρμών.

Η τοποθέτηση έγινε στις σήραγγες του Πλαταμώνα, των Τεμπών, της Όθρυος και του Καλλίδρομου, καθώς και στις δίδυμες σήραγγες των Αγίων Αναργύρων.

Οι εικόνες καταγράφονται σε πραγματικό χρόνο στα Κέντρα Ελέγχου Σηράγγων. Επίσης, εγκαταστάθηκαν κάμερες υπέρυθρης ανίχνευσης εστιών θερμότητας εντός των σηράγγων, αλλά και των συρμών που διατρέχουν τις σήραγγες.


Τι καταγγέλλουν οι μηχανοδηγοί


“ Ένα χρόνο μετά το προδιαγεγραμμένο έγκλημα στα Τέμπη τα πράγματα στον σιδηρόδρομο παραμένουν όχι μόνο στάσιμα αλλά δραματικά χειρότερα”, αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης κατηγορώντας την κυβέρνηση και τη διοίκηση του ΟΣΕ ότι έχουν αφήσει τη χώρα χωρίς τρένα, ενώ καταγγέλλουν σωρεία προβλημάτων αναφορικά με την ασφάλεια του σιδηροδρόμου.

Ενδεικτικό είναι ότι όπως αναφέρουν οι μηχανοδηγοί εδώ και 7 μήνες η κυκλοφορία των τρένων στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη για μήκος διαδρομής 95 χιλιομέτρων γίνεται σε μονή γραμμή κυκλοφορίας χωρίς φωτοσήματα και τηλεδιοίκηση.

“Οι εξαγγελίες κουράζουν και διαψεύδονται από την πραγματικότητα που ζούμε καθημερινά εργαζόμενοι και επιβάτες” σημειώνουν.

Ακόμα ζητούν συνάντηση με την πολιτική ηγεσία για να γίνει μία ουσιαστική συζήτηση “θέτοντας ρεαλιστικούς στόχους για την ανάταξη του σιδηροδρόμου”, επισημαίνοντας ταυτόχρονα ότι σε πολλά τμήματα του δικτύου που η συγκοινωνία έχει διακοπεί είναι άγνωστο το πότε θα υπάρξει αποκατάσταση.

Τονίζουν ακόμα ότι οι επενδύσεις σε υλικοτεχνική υποδομή έχουν παραπεμφθεί στις καλένδες, ενώ η υποστελέχωση του
ΟΣΕ γιγαντώνεται.