Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

  Αριθμός Πιστοποίησης: Μ.Η.Τ. 242014

Στα funds τα χρέη Αγροτών και Επαγγελματιών!

• 7 στους 10 επαγγελματίες και αγρότες έχουν οφειλές στα ασφαλιστικά ταμεία - Διαμαρτυρία από το Περιφερειακό Επιμελητηριακό Συμβούλιο Στερεάς Ελλάδας

Δημοσιεύθηκε ο νόμος που δίνει στις εισπρακτικές εταιρίες και funds τα χρέη των αγροτών και των ελεύθερων επαγγελματιών προς τον ΕΦΚΑ. Η διάταξη – “όνειδος”, που αναθέτει σε ιδιώτες τις ληξιπρόθεσμες οφειλές επαγγελματιών και αγροτών προς τον ΕΦΚΑ/ ΚΕΑΟ, περιλαμβάνεται στο άρθρο 215 του ν. 5193/ 2025 (ΦΕΚ Α 56). Παρόμοια διάταξη δεν έχει προηγούμενο στην Ευρώπη!!
Χιλιάδες αγρότες και ελευθεροεπαγγελματίες κινδυνεύουν να χάσουν την περιουσία τους!

Σημειώνουμε ότι:

- 7 στους 10 επαγγελματίες-αγρότες χρωστούν στον ΕΦΚΑ

- Το συνολικό ύψος των οφειλών τους ανέρχεται στα 50 δις ευρώ

- 300.000 επαγγελματίες και αγρότες αδυνατούν λόγω χρεών στον ΕΦΚΑ να συνταξιοδοτηθούν!

Με το άρθρο 215 του ν. 5193/2025 του Υπουργείου Οικονομικών, ο οποίος τιτλοφορείται “Ενίσχυση της Κεφαλαιαγοράς και άλλες διατάξεις” και δημοσιεύθηκε σήμερα, ανατίθεται εφεξής η “εκτέλεση υπηρεσιών υποστηρικτικής φύσεως” για την είσπραξη των οφειλών των επαγγελματιών προς τον ΕΦΚΑ/ΚΕΑΟ σε ιδιωτικές εισπρακτικές εταιρίες.

Δείτε εδώ την διάταξη του άρθρου 215 του ν. 5193/2025 που θα φέρει πολλά δεινά στους αγρότες και τους επαγγελματίες το επόμενο διάστημα:





Το Περιφερειακό Επιμελητηριακό Συμβούλιο Στερεάς Ελλάδας, απέστειλε επιστολή στην Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Νίκη Κεραμέως, αντιδρώντας στην απόφαση να δοθούν σε εισπρακτικές εταιρείες οι οφειλές των ελευθέρων επαγγελματιών στα ασφαλιστικά ταμεία.

 

Η επιστολή αφορά στη νομοθετική ρύθμιση μέσω της οποίας δίνεται η δυνατότητα σύμπραξης του ΕΦΚΑ με ιδιωτικές εταιρείες, για τη διαχείριση των ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών εισφορών του ΚΕΑΟ.

Όπως σημειώνει το Περιφερειακό Επιμελητηριακό Συμβούλιο Στερεάς Ελλάδας στο οποίο εκπροσωπείται και το Επιμελητήριο Φθιώτιδας “παρόλο που προβλέπεται στο άρθρο η απαγόρευση είσπραξης οφειλών από τις εισπρακτικές εταιρείες επισημάνθηκε ότι ο κίνδυνος για την επανάληψη απρεπών φαινομένων και οχλήσεων των οφειλετών είναι ορατός.

Επίσης, ότι η κυβέρνηση έχει τον τρόπο να εντοπίζει τους στρατηγικούς κακοπληρωτές μέσω σύγχρονων ελεγκτικών πρακτικών και μέσω της αξιοποίησης προηγμένων ψηφιακών εργαλείων.

Επιπλέον ζητήθηκε το εν λόγω ζήτημα που έχει ανακύψει να αντιμετωπιστεί με όρους στήριξης της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας.

Αντιδράσεις υπάρχουν και από την Εθνική Συνομοσπονδία Εμπορικών Επιχειρήσεων. Με επιστολή της επισημαίνει ότι η μέχρι σήμερα οδυνηρή εμπειρία διδάσκει την σε καθημερινή βάση επίμονη και με απρεπή τρόπο τηλεφωνική ενόχληση των εμπόρων από εισπρακτικές εταιρείες.

Γι’ αυτό και η προφασιζόμενη βελτίωση της εισπραξιμότητας του e – ΕΦΚΑ όχι μόνο δεν πρόκειται να επιβεβαιωθεί στην πράξη αλλά τουναντίον και εξαιτίας της επιπλέον πίεσης θα οδηγήσει σε περαιτέρω συρρίκνωση του εγχώριου επιχειρείν.

Η ΕΣΕΕ υπογραμμίζει πως η συνεχής διόγκωση των χρεών, τα οποία ανήλθαν συνολικά στα τέλη του 2024 στα 49,3 δις ευρώ εκ των οποίων τα 13,9 δις ευρώ ανήκουν σε ασφαλισμένους του πρώην ΟΑΕΕ, δεν οφείλεται επ’ ουδενί στους οφειλέτες και στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις απ’ όπου επί το πλείστον επιχειρούν. Άλλωστε, το γεγονός πως όσοι χρωστούν ποσά ύψους έως 30.000 ευρώ, που αποτελούν τη συντριπτική πλειοψηφία των υπόχρεων (το 87% επί των περίπου 2,16 εκ. οφειλετών) και αντανακλούν μόλις το 26,2% του συνολικού χρέους προς τον e – ΕΦΚΑ, μαρτυρά την αντικειμενική αδυναμία ανταπόκρισης στις συνεχώς διογκούμενες υποχρεώσεις που δημιούργησαν οι διαδοχικές κρίσεις (χρέους, υγειονομικής, ενεργειακής).

Σε αυτό το πλαίσιο η ΕΣΕΕ τονίζει πως ο εντοπισμός των στρατηγικών κακοπληρωτών αλλά και η συμμόρφωση των μεγαλοοφειλετών θα έπρεπε υπό κανονικές συνθήκες να ήταν η κύρια και αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα, καθώς οι σύγχρονες ελεγκτικές πρακτικές και η αξιοποίηση ψηφιακά προηγμένων εργαλείων και εφαρμογών, όπως εκείνες της τεχνητής νοημοσύνης/ηλεκτρονικών βιβλίων-διασταυρώσεων, θα ενίσχυαν το αίσθημα της ισότιμης και δίκαιης αντιμετώπισης των υπόχρεων. Περαιτέρω, σημειώνεται στην Επιστολή, «η δυνατότητα πρόσβασης ιδιωτικών εταιρειών σε ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα και πληροφορίες, εγκυμονεί κινδύνους με νομικές μάλιστα προεκτάσεις και κυρώσεις κατά του εθνικού ασφαλιστικού φορέα, εξαιτίας παραβίασης του υφιστάμενου σχετικού νομοθετικού πλαισίου (προστασία δεδομένων/GDPR)».

Για όλους τους παραπάνω λόγους η ΕΣΕΕ ζητά “την θέσπιση μίας διευρυμένης και ρεαλιστικής ρύθμισης οφειλών, ασφαλιστικών και φορολογικών, στο Δημόσιο σε έως 100 (ή 120) μηνιαίες δόσεις, με σταθερές και κοινές επιτοκιακές επιβαρύνσεις στα επίπεδα του 3% – 4%”. Με αυτόν τον τρόπο, υποστηρίζει , θα δοθεί η ευκαιρία να ρυθμίσουν τα χρέη τους οι μικρές επιχειρήσεις που επιθυμούν αλλά λόγω της οικονομικής ασφυξίας που υφίστανται δεν μπορούν να διευθετήσουν τις υποχρεώσεις τους, αποκτώντας μία περιορισμένη αλλά άκρως απαραίτητη για την επιβίωσή τους ρευστότητα.

- Η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης προς τον ενιαίο ασφαλιστικό φορέα θα καταστεί εφικτή μονάχα εάν λάβουν τέλος οι παράλογες και άδικες οικονομικές επιβαρύνσεις των οφειλετών από τα πρόσθετα τέλη, τόκους και προσαυξήσεις, επί των ποσών της κύριας οφειλής.

Το γεγονός πως τα τελευταία εκτιμώνται στο 39,9% επί του συνολικού χρέους των 49,3 δις ευρώ χρήζει εξορθολογισμού και επείγει η επαναφορά του καταργηθέντος από το 2013 ανώτατου ορίου ανατοκισμού των ληξιπρόθεσμων οφειλών που δεν έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση.