Επιστολή του Βουλευτή Δημ. Μπριάννη στον Πρωθυπουργό για τα διόδια
Επιστολή προς τον Πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά σχετικά με το φλέγον θέμα των διοδίων που απασχολεί τους κατοίκους της Φθιώτιδας απέστειλε ο Βουλευτής του Νομού Δημήτρης Μπριάννης.
Στην επιστολή του ο κ. Μπριάννης, αφού τονίζει το γεγονός ότι η Φθιώτιδα επιβαρύνεται από τη δημιουργία πληθώρας σταθμών διοδίων ζητά την προσωπική παρέμβαση του Πρωθυπουργού. Αναλυτικά στην επιστολή του αναφέρει:
Αξιότιμο κύριο
Αντώνη Σαμαρά
Πρωθυπουργό
Κύριε Πρόεδρε,
Από το Νομό Φθιώτιδας διέρχεται μεγάλο τμήμα του εθνικού αυτοκινητοδρόμου, το οποίο όμως έχει δυστυχώς επιβαρυνθεί υπέρμετρα από τη δημιουργία πλήθους σταθμών διοδίων, -οι οποίοι ολοένα και αυξάνονται-, και από την πρόσθετη επιβάρυνση του κόστους διέλευσης απ αυτούς, της τάξεως του 65%, σε σημείο που η χρήση του εθνικού αυτοκινητοδρόμου από τους πολίτες να καθίσταται πλέον από δυσχερής έως αδύνατη.
Το γεγονός ότι επιτέλους μετά από χρόνια, με πολλές θυσίες των Ελλήνων φορολογούμενων πολιτών αλλά και μέριμνα της πολιτείας και των εντεταλμένων οργάνων της, αποκτήσαμε ασφαλές οδικό δίκτυο κατά μέγα μέρος, δεν αποτελεί καύχημα για κανέναν, όταν από τις επικρατούσες συνθήκες που προανέφερα η χρήση του αυτοκινητοδρόμου και η ασφάλεια που αυτή παρέχει, γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη και αδύνατη για τους πολίτες, και η απόλαυση της ασφάλειας που αυτοί παρέχουν, «προνόμιο» ολοένα και λιγότερων, έτσι που μπορεί να υποθέσει κανείς ότι οι αυτοκινητόδρομοι έγιναν και απευθύνονται σε λίγους προνομιούχους.
Είναι γνωστό, ότι στο Νομό μας η σημερινή χρήση του αυτοκινητοδρόμου από τους κατοίκους είναι εκ των πραγμάτων επιβεβλημένη και αναγκαία, αφού οι περισσότεροι Δήμοι και τα χωριά μας είναι κατά μήκος της Ε.Ο και για την πιο απλή καθημερινή μετακίνηση πρέπει κατ’ανάγκη να χρησιμοποιείται το εθνικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμου, ενώ από την άλλη, το παράπλευρο οδικό δίκτυο δεν είναι έτοιμο, παρά την ρητή υποχρέωση των παραχωρησιούχων από τις συμβάσεις πριν την εγκατάσταση νέων σταθμών διοδίων, προκειμένου να προσφέρουν ασφαλές εναλλακτικό οδικό δίκτυο χωρίς την καταβολή τέλους διοδίων.
Ως παράδειγμα φέρω την επαρχιακή οδό Μώλου-Θερμοπυλών παραπλεύρως του σταθμού διοδίων της Αγίας Τριάδας, η οποία φανερώνει την ανεπάρκεια των σχετικών υποδομών, όπου οι πολίτες για την πιο απλή μετακίνησή τους από ή προς τα Κ.Βούρλα, -προσφιλή τόπο αναψυχής-, υποχρεούνται να διαβούν έναν κάκιστο καρόδρομο με λάσπες το χειμώνα και σκόνη το καλοκαίρι, γεμάτο πέτρες, που καταπονεί τα οχήματα.
Περαιτέρω, με την εγκατάσταση νέων σταθμών πλευρικά της εθνικής οδού, όπως στην είσοδο της παλαιάς οδού μέσω Μπράλου, αποκλείστηκε και από εκεί η πρόσβαση των οδηγών, που έως τώρα ήταν ελεύθερη, με κόστος διοδίων που είναι βέβαιο ότι στο άμεσο μέλλον θα διπλασιαστεί, και αναρωτιέται λοιπόν κανείς γιατί οι χρήστες- οδηγοί της παλαιάς εθνικής οδού, που προυπήρχε των συμβάσεων παραχώρησης, έχασαν και αυτό το δικαίωμα της ακώλυτης πρόσβασης από τον παλαιό δρόμο.
Η Φθιώτιδα, για πολλά χρόνια θρήνησε εκατοντάδες θύματα, νεκρούς και αναπήρους σε φυτική κατάσταση, από κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις λόγω του φονικότατου πέταλου του Μαλιακού, το οποίο αντικατέστησε πλέον ένας ασφαλής και σύγχρονος αυτοκινητόδρομος στο μεγαλύτερο μέρος του, όμως αντί το πρόβλημα να λυθεί οριστικά και διά παντός, τη θέση του φονικού πετάλου πήραν πολλά μικρότερα φονικά πέταλα παραδρόμων και ακατάλληλων, παράπλευρων, δευτερευόντων οδικών δικτύων, που όχι μόνο δεν παρέχουν καμία ασφάλεια, αλλά λειτουργούν πολλαπλασιαστικά ως προς τους κινδύνους που επιφυλάσσουν για τους ανύποπτους οδηγούς, οι οποίοι αναγκάζονται όλο και περισσότερο να τους προτιμούν, να αυξάνεται υπέρμετρα ο φόρτος της κυκλοφορίας από μικρά και μεγάλα οχήματα, να επιβαρύνεται ακόμη περισσότερο το ακατάλληλο οδικό δίκτυο, και καθημερινά να αυξάνονται τα τροχαία δυστυχήματα,-εν πολλοίς θανατηφόρα-, ενώ βαρέα οχήματα διέρχονται καθημερινά από χωριά και πλατείες όπου παίζουν ανυποψίαστα παιδιά.
Χωρίς να είμαστε αρνητές των έργων που έγιναν, ούτε βέβαια των σταθμών διοδίων και της καταβολής του αναγκαίου τέλους διέλευσης απ αυτούς, και σεβόμενοι τις ψηφισμένες από το Ελληνικό Κοινοβούλιο συμβάσεις παραχώρησης το έτος 2007 και 2013, δεν συνηγορούμε στην μέγιστη πλειοψηφία μας σε ακραίες, ανεδαφικές και λαικίστικες φωνές περί δήθεν πλήρους κατάργησης των σταθμών, αλλά δεν μπορούμε και να κλείνουμε αυτιά και μάτια στις μεγάλες κοινωνικές επιπτώσεις που δημιούργησε στην πράξη η εκτέλεση αυτών των συμβάσεων, για τις οποίες τουλάχιστον χρειάζεται επανεξέταση.
Η πράξη απέδειξε ότι συσσωρεύτηκαν πολλά προβλήματα, υπάρχει καταφανής δυσλειτουργία στη χρήση των αυτοκινητοδρόμων ,μεγάλες κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις που δεν πρέπει να αφήσουν αδιάφορη την Πολιτεία, ενώ υπάρχει μεγάλο πεδίο για ριζική αναμόρφωση και βελτίωση του υφιστάμενου καθεστώτος των διοδίων.
Η Ελλάδα θα μπορούσε να ακολουθήσει το πρότυπο προηγμένων χωρών της Ευρώπης, όπως η Ιταλία, όπου οι σταθμοί διοδίων βρίσκονται στις εξόδους και στις εισόδους των πόλεων, με δίκαιη και αναλογική χιλιομετρική χρέωση, ενώ στον εθνικό αυτοκινητόδρομο εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη και ταχεία κυκλοφορία των οχημάτων που δεν παρεμποδίζεται από την ύπαρξη συνεχών σταθμών διοδίων.
Επειδή το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα οξύ με μεγάλο κοινωνικό κόστος στην περιοχή, μη δυνάμενο να εξαντληθεί στον Κοινοβουλευτικό έλεγχο και μην υπάρχοντας νομικά εργαλεία που μπορούν να επιφέρουν άμεσο αποτέλεσμα όσον αφορά την αντιμετώπισή του, παρακαλώ, -γνωρίζοντας την κοινωνική ευαισθησία σας-, όπως επιληφθείτε προσωπικά για την πολιτική διευθέτηση του προβλήματος, ήτοι την αναθεώρηση και επανεξέταση των υφιστάμενων συμβάσεων παραχώρησης,- επί τω βελτίω και προς όφελος των χρηστών των αυτοκινητοδρόμων-, την μείωση των σταθμών διοδίων, του κόστους αυτών και την θεσμοθέτηση χιλιομετρικής χρέωσης, την λήψη πρόνοιας για τους κατοίκους του Νομού Φθιώτιδος, και των οικείων δήμων που βρίσκονται πέρα και γύρω από την Εθνική οδό, -και ιδιαίτερα των ασθενέστερων οικονομικά αυτών-,για ελεύθερη και ακώλυτη μετακίνηση, την κατάργηση των πλευρικών σταθμών που ουσιαστικά χρεώνουν στους πολίτες υπηρεσίες σε παράπλευρο, δευτερεύον επαρχιακό προυπάρχον οδικό δίκτυο, και τέλος την ύπαρξη ασφαλούς παράπλευρου οδικού δικτύου από εκείνους που έχουν υποχρέωση να το κατασκευάσουν πριν την καταβολή οποιουδήποτε αντίτιμου διοδίων και δημιουργίας νέων σταθμών.
Μετά τιμής
Ο υπογράφων Βουλευτής