Μουδιασμένα και διστακτικά κινείται η αγορά της Λαμίας - Ο ΘΥΜΟΣ ΤΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ!
• Ιδιοκτήτες καταστημάτων μιλούν στον “Λ.Τ.” για το click away: “Είναι μέτρο που θα ωφελήσει τους λίγους”
Ρεπορτάζ: Χρήστος Αλεξανδρής
Γιάννης Τσεκούρας
“Θηλιά στο λαιμό” των μικρών εμπορικών καταστημάτων θεωρούν οι έμποροι της Λαμίας το click away. Θεωρούν πως είναι ένα μέτρο που θα ωφελήσει τους λίγους, καθώς οι περισσότερες εμπορικές επιχειρήσεις της πόλης, δεν έχουν τη δυνατότητα να το υποστηρίξουν, δεδομένου οτι δεν διαθέτουν e–shops. Αντιπροτείνουν την εξυπηρέτηση των πελατών μέσα στο κατάστημα, κατόπιν τηλεφωνικού ραντεβού.
Την Παρασκευή, στις 11/12, ανακοινώθηκαν τα νέα μέτρα για τον τρόπο λειτουργίας της αγοράς.
Συγκεκριμένα, από τη Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου άνοιξαν τα κομμωτήρια και τα βιβλιοπωλεία, ενώ το λιανεμπόριο λειτουργεί με τη μέθοδο του click-away ήδη από την Κυριακή. Αυτό σημαίνει πως ο πελάτης θα κάνει την παραγγελία του μέσω e-shop ή τηλεφωνικά, ενώ στη συνέχεια θα κατευθύνεται στο κατάστημα για να παραλάβει το προϊόν. Η πληρωμή θα γίνεται ηλεκτρονικά ή με POS, εκτός του καταστήματος.
Όσον αφορά όμως το λιανεμπόριο, φαίνεται πως η μέθοδος του click-away φέρνει και αντιδράσεις, ειδικά από τις μεσαίες και τις μικρές επιχειρήσεις, ένα μέρος των οποίων φυτοζωεί. Όπως φαίνεται, πολλοί θεωρούν πως τα νέα μέτρα δεν θα καταφέρουν να σώσουν πολλά πράγματα.
Οι εμποροι ζητούν ταυτόχρονη επαναλειτουργία όλων των καταστημάτων και όχι συγκεκριμένων κλάδων, κάτι που δημιουργεί αναπόφευκτα αδικίες και συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού.
Να σημειώσουμε ότι η πλειοψηφία των καταστημάτων λιανικής στη Λαμία είναι αδύνατον να λειτουργήσει μόνο με ραντεβού, μεθόδους τύπου “click away” ή μέσω του ψηφιακού καναλιού, το οποίο διαθέτουν λιγότερες από 2 στις 10 εμπορικές επιχειρήσεις.
Το μερικό άνοιγμα της αγοράς, από χθες ,εφερε καταναλωτές και επιχειρηματίες σε επαφή με μια νέα πραγματικότητα στην οποία προσπαθούν να προσαρμοστούν.
Στα κουρεία , στα κομμωτήρια και στα βιβλιοπωλεία, η κίνηση ηταν αυξημένη , ωστόσο στα υπόλοιπα εμπορικά καταστήματα το σύστημα «click away» δεν λειτούργησε καθώς πολλοί εμποροι προτίμησαν να κρατήσουν τις επιχειρήσεις τους κλειστές , ενω οσοι ανοιξαν τα καταστηματά τους διαπίστωσαν οτι «είναι δύσκολα τα πράγματα για το λιανεμπόριο», καθώς οι περισσότεροι εμποροι αλλά και οι καταναλωτές δεν φαίνεται να είναι εξοικειωμένοι με τους νέους κανονισμούς .
Οι εμποροι της Λαμίας έχουν τοποθετήσει στις εισόδους των καταστημάτων τους την απαραίτητη σήμανση , ενημερώνουν τους καταναλωτές, με γραπτές ανακοινώσεις που έχουν τοποθετήσει στις προθήκες, σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας του συστήματος, «παράδοση εκτός».
Ωστόσο, επικρατεί προβληματισμός στον εμπορικό κόσμο, που περιμένει να δει τι θα γίνει με την πάροδο των ημερών, αλλά και δικαιολογημένος θυμός για τον τρόπο που αντιμετωπίζει η κυβέρνηση τα εμπορικά καταστήματα , σε αντίθεση με αλλες επιχειρήσεις οπως τα σούπερ μάρκετ και τις Τράπεζες .
Σε κάθε περίπτωση πάντως οι εμποροι της Λαμίας επιδίδονται σε μία αγωνιώδη προσπάθεια να προσαρμοστούν και να δοκιμάσουν το click away , ενώ την ίδια στιγμή τα κομμωτήρια, τα βιβλιοπωλεία αλλά και τα καταστήματα που έχουν παράλληλα και e-shop δείχνουν να απορροφούν την ελάχιστη κίνηση που υπάρχει μέσα στο εμπορικό κέντρο της πόλης.
Δεν είναι λίγοι οι έμποροι που προσπαθούν να προσαρμοστούν κατά κάποιο τρόπο στο click away. Ακόμη και επιχειρήσεις που δεν είχαν την υποδομή έστησαν άρον-άρον ιστοσελίδες όπου δίνουν τη δυνατότητα στους αγοραστές να επιλέγουν προϊόντα και στη συνέχεια επικοινωνούν με μηνύματα στο πλαίσιο του click away για να παραλάβουν τα εμπορεύματα όπως ορίζει η νομοθεσία.
Ο εμπορικός σύλλογος της Λαμίας ζητά την λήψη μέτρων καθώς όπως σημειώνει, το χτύπημα στο λιανεμπόριο είναι τεράστιο.
Μουδιασμένα και διστακτικά κινείται από χθες η αγορά της Λαμίας , ενώ ελάχιστος ήταν και ο κόσμος που πήγαινε προς τα καταστήματα της πόλης, για να δει τις βιτρίνες.
Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν, πως δεν υπάρχει μεγάλη ανταπόκριση στα καταστήματα click away, καθώς το αγοραστικό κοινό έχει άγνοια και ως προς τη διαδικασία. Στο πλαίσιο αυτό, οι παραγγελίες γίνονται με βάση το πελατολόγιο που έχει το κάθε κατάστημα τηλεφωνικά, εδώ και χρόνια. Δηλαδή, μας εξήγησαν καταστηματάρχες ο ενδιαφερόμενος με το τηλέφωνο παραγγέλνει αυτό που επιθυμεί από το κατάστημα.
Χρήστος Βέλλιος (ιδιοκτήτης Κοσμημαατοπωλείου) : Πολλά μαγαζιά φοβάμαι πως το νέο έτος δεν θα ξανανοίξουν»
Ο Χρήστος Βέλλιος, ιδιοκτήτης του κοσμηματοπωλείου V JEWLS στη Λαμία, διαφωνεί με τον προβλεπόμενο τρόπο λειτουργίας του λιανεμπορίου. «Ειδικά στο δικό μας επάγγελμα, αν ο πελάτης δεν φορέσει το προϊόν, δεν θα αγοράσει τόσο εύκολα χρυσαφικά, κοσμήματα κ.λπ. Είναι μεγάλο πρόβλημα».
Τονίζει επίσης πως η περίοδος που διανύουμε είναι ίσως η καλύτερη για τα περισσότερα καταστήματα. «Όλα μα όλα τα μαγαζιά, τη συγκεκριμένη εποχή, συγκεντρώνουν τον μεγαλύτερο τζίρο της χρονιάς. Από το δικό μου μαγαζί, το κοσμηματοπωλείο, μέχρι τα μαγαζιά με τα ρούχα, τα παιχνίδια, όλα. Είναι η καλύτερη περίοδος όλων των επιχειρηματιών. Δυστυχώς φέτος, όλοι αυτοί οι άνθρωποι δεν έχουν σχεδόν καθόλου τζίρο».
Επισημαίνει επίσης, πως στη προηγούμενη καραντίνα όλα τα μέτρα ασφαλείας τηρούνταν κανονικά, γι’ αυτό και θεωρεί πως σε μια ζώνη σαν τη Λαμία, θα μπορούσαν να λειτουργήσουν όλα τα μαγαζιά, τηρώντας τους κανόνες. Σχετικά με τις παραγγελίες από το ίντερνετ, αναφέρει πως «έχουμε κανονικά και e shop, αλλά δυστυχώς δεν έχει την επισκεψιμότητα που θα ήθελα. Πολύ Λίγα πράγματα. Ο κόσμος κατευθύνεται συνήθως στα μεγάλα καταστήματα».
Τέλος, σχετικά με τη βοήθεια του κράτους, τονίζει πως δεν είναι αρκετή. «Δεν βλέπω πάντως ουσιαστική βοήθεια από το κράτος. Το να παίρνουν παράταση οι υποχρεώσεις σου 70 μέρες, δεν είναι λύση. Μετά πώς θα τις πληρώσεις; Πολλά μαγαζιά φοβάμαι πως το νέο έτος δεν θα ξανανοίξουν».
Αλεξάνδρα Παπαμιχαήλ ( ιδιοκτήτρια του καταστήματος “Το Κουκλόσπιτο” ): ''Δεν εχουμε δεί ουσιαστική βοήθεια απο το κράτος ''
Η Αλεξάνδρα Παπαμιχαήλ, ιδιοκτήτρια του καταστήματος “Το Κουκλόσπιτο”, το οποίο πουλά είδη δώρων, και πρώην γραμματέας του εμπορικού συλλόγου, αναφέρεται αρχικά στη κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στα περισσότερα μικρά καταστήματα, ως αποτέλεσμα της απουσίας ουσιαστικής ενίσχυσης από το κράτος.
«Πραγματική οικονομική ενίσχυση εμείς δεν είχαμε, σαν ελεύθεροι επαγγελματίες. Αυτό που ουσιαστικά έκανε η Κυβέρνηση, είναι να μας δανείσει τα λεφτά μας. Για παράδειγμα, οι επιστρεπτέες προκαταβολές είναι οι προκαταβολές που έχουμε δώσει εμείς για τον φόρο μας, για την επόμενη χρονιά, τα οποία μας τα δίνει μαζεμένα πίσω, για να μας τα πάρει στη συνέχεια εντόκως. Πρόκειται δηλαδή για δανεισμό».
Επίσης, επισημαίνει πως «είμαστε υποχρεωμένοι να καταβάλουμε κανονικά τις εισφορές μας, έστω κι αν τις έχει παρατείνει προς τα πίσω. Οι ασφαλιστικές εισφορές μας δεν διαγράφονται, ακόμη κι αν ήμασταν κλειστά για κάποιους μήνες. Επίσης, δεν έχει γίνει καμία μείωση σε τιμολόγια των ΔΕΚΟ (ΔΕΗ, Νερό κ.λπ). Αυτά τρέχουνε κανονικότατα». Το κράτος δηλαδή, απλώς πηγαίνει τα χρέη των ελεύθερων επαγγελματιών προς τα πίσω, συσσωρεύοντάς τα. Ακόμη και με την ενίσχυση των 2 χιλιάδων, η πρώην γραμματέας του εμπορικού συλλόγου τονίζει πως «με τα δύο χιλιάρικα δεν μπορούμε να συντηρήσουμε και την επιχείρηση, και τους εαυτούς μας και τα σπίτια μας. Όταν τρέχουν οι λογαριασμοί στο μαγαζί, τρέχουν και στο σπίτι».
Σχετικά με τα νέα μέτρα, η Αλεξάνδρα Παπαμιχαήλ δηλώνει τα εξής : «Δεν ξέρω κατά πόσο το clickaway βοηθά όλους εμάς του μικρούς, όσους δεν έχουμε e-shop, που δεν ξέρουμε πώς να το διαχειριστούμε. Ίσως είναι και αθέμιτος ανταγωνισμός. Κρατώ όμως κάποιες επιφυλάξεις. Σίγουρα, κάποιος που έχει e-shop ήδη, μπορεί να το διαχειριστεί καλύτερα από μένα που δεν έχω, και παλεύω από το facebook να κάνω μια διαφήμιση». Επιπλέον, πάγια απαίτηση των περισσότερων εμπόρων, σύμφωνα με την ίδια, είναι η μείωση των ενοικίων.
«Πρέπει το κράτος να υποχρεώσει τους ιδιοκτήτες ακινήτων να ρίξουν το ενοίκιο περίπου 20% με 30% κάτω. Όχι μόνο στις περιόδους που είμαστε κλειστά. Να γίνει μόνιμο, έτσι ώστε να μπορέσουμε, μετά τη ζημιά που έχουμε υποστεί εδώ και ένα χρόνο, να ορθοποδήσουμε». Τέλος, τονίζει πως είναι προβληματικό μέχρι και το άνοιγμα των εποχικών καταστημάτων. «Άνοιξαν τα εποχικά καταστήματα, θεωρώντας εποχικά αυτά που πουλάνε δεντράκια, λαμπάκια και γενικά ό,τι έχει να κάνει με Χριστουγεννιάτικη Διακόσμηση. Ένας έμπορος ο οποίος έχει αγοράσει χειμωνιάτικα ρούχα, παπούτσια, μπότες κ.λπ για να πουλήσει, δεν συγκαταλέγεται στα εποχικά;» αναρωτιέται.
Γιάννης Βλαχογιάννης ( ιδιοκτήτης καταστήματος υποδημάτων ): ''Υπάρχει μια τιμωρητική διάθεση προς τα μικρά καταστήματα''
Ο Γιάννης Βλαχογιάννης, είναι ιδιοκτήτης καταστήματος υποδημάτων. Παράλληλα, είναι πρόεδρος του εμπορικού συλλόγου Λαμίας, στο Διοικητικό Συμβούλιο που έχει προκύψει από την προσωρινή διοίκηση, αλλά και μέλος του Δ. Σ. του Επιμελητηρίου Φθιώτιδας, κατέχοντας την θέση του προέδρου του εμπορικού τμήματος.
Αρχικά, σχετικά με την μέθοδο του click-away, εκφράζει την δυσαρέσκειά του. «Μέσω Επιμελητηρίου είχαμε κάνει κάποιες επαφές με τους βουλευτές του νομού, όπου τους είχαμε πει πως αυτό το μέτρο δεν μπορεί να εφαρμοστεί στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις.
Η ιστορία με το clickaway υπήρχε εδώ και ένα μήνα. Για να επανέλθουμε σε αυτό που ονομάζουμε κανονικότητα, που έχει γίνει καραμέλα πια, το μέτρο αυτό δεν είναι ο σωστός δρόμος». Υπάρχουν άλλωστε κάποιες αντικειμενικές δυσκολίες, όπως επισημαίνει, ειδικά για μαγαζιά σαν το δικό του. «Αν εσύ θες να πάρεις ένα ζευγάρι παπούτσια, πιτζάμες, ένα εσώρουχο, ένα παντελόνι, οτιδήποτε, είναι δυνατόν να το δοκιμάσεις στο πεζοδρόμιο; Είναι δυνατόν να δεις όλα τα πράγματα που έχει ένα μαγαζί για πώληση, από την πόρτα; Αυτό σημαίνει πως το μαγαζί θα πρέπει να έχει σελίδα στο ίντερνετ, προκειμένου να δεις όλα όσα έχει, να διαλέξεις ένα από αυτά, να επικοινωνήσεις με τον ιδιοκτήτη, να του πεις το νούμερο, εκείνος να έχει την πολυτέλεια του χρόνου να το ψάξει, να στο έχει έτοιμο, για να έρθεις εσύ στη πόρτα να το πάρεις και να φύγεις. Κάτι τέτοιο είναι εξαιρετικά δύσκολο». Θεωρεί λοιπόν πως πρέπει τα καταστήματα να λειτουργήσουν όπως τα σούπερ μάρκετ.
«Αυτά που εμένα μου ζητάνε να τα πουλήσω στη πόρτα, τα πουλάνε και τα σούπερ μάρκετ, όπως ένα ζευγάρι παντόφλες. Γιατί εκεί έχουν το δικαίωμα οι πολίτες να μπουν και να τα επεξεργαστούν; Ανοιχτό μαγαζί με κλειστή πόρτα δεν γίνεται. Ίσως υπάρχει μια τιμωρητική διάθεση προς τα μικρά καταστήματα, τα οποία άντεξαν στα τόσα χρόνια της κρίσης. Ίσως μας πληροφορούν με έμμεσο τρόπο ότι το παραδοσιακό εμπόριο πνέει τα λοίσθια. Στη παρούσα φάση, αυτό που συμβαίνει είναι αθέμιτος ανταγωνισμός».
Τονίζει επιπλέον ότι οι μικροί έμποροι, καλούνται να ανταποκριθούν στα έξοδα ενός έτους, του 2020, κατά το οποίο δούλεψαν 6 μήνες. «Βέβαια, οι 52 Κυριακές αξίζει να σημειώσουμε πως πρέπει να προφυλαχθούν σαν κόρη οφθαλμού».
Όσον αφορά την βοήθεια από το κράτος, η λύση, σύμφωνα με τον Γιάννη Βλαχογιάννη, θα ήταν η διαγραφή κάποιων χρεών και όχι η παράτασή τους. «Δεν είναι ωραίο να συσσωρεύονται τα χρέη». Χάνοντας ένα σημαντικό κομμάτι της περιόδου των εορτών, ειδικά τα εποχικά καταστήματα βρίσκονται στο χείλος της καταστροφής.
«Οι γιορτές και γενικά ο Δεκέμβριος, όπου έχει και πολλές ονομαστικές γιορτές, είναι ένα μεγάλο μέρος του ετήσιου τζίρου (γύρω στο 35%). Εμείς πέρυσι, πέρα από αυτές τις γιορτές, χάσαμε και το Πάσχα αλλά και τον πρώτο μήνα του καλοκαιριού». Συνεπώς, χάνοντας και αυτές τις γιορτές, πολλές μικρές επιχειρήσεις είναι αδύνατο να συνεχίσουν να λειτουργούν.
Μυρτώ Κουκούλη( ιδιοκτήτρια καταστήματος εσωρούχων ): '' Τα μικρά μαγαζιά οδηγούνται προς κατάρρευση''
Η Μυρτώ Κουκούλη, είναι ιδιοκτήτρια καταστήματος που πουλάει κάλτσες, καλσόν και εσώρουχα. Περιγράφοντας την γενικότερη κατάσταση, αναφέρει πως «είναι μια δύσκολη εποχή. Ήρθε και το δεύτερο κύμα που έχει ισοπεδώσει τα πάντα. Τα μέτρα για τα μικρά μαγαζιά δεν καλυτερεύουν την κατάσταση, ακόμη κι αν τελικά εφαρμοστούν πλήρως. Για τους ιδιοκτήτες των μικρών μαγαζιών, είναι μια από τις πιο δύσκολες περιόδους». Τονίζει ωστόσο ότι «μπροστά στην ανθρώπινη ζωή, οτιδήποτε άλλο δεν έχει αξία. Σε σύγκριση με την οικονομία, σίγουρα η υγεία έρχεται σε πρώτο πλάνο. Θέλω να πιστεύω πως οι ειδικοί γνωρίζουν καλύτερα από εμάς».
Σχετικά με το click-away, επισημαίνει πως «ειδικά όσοι δεν έχουν δυνατότητα πωλήσεων στο ίντερνετ, δεν έχουν ιστοσελίδα δηλαδή, είναι δύσκολο να ορθοποδήσουν. Τα μικρά μαγαζιά οδηγούνται προς κατάρρευση. Ένα πολύ μεγάλο ποσοστό θα είναι δύσκολο να συνεχίσει, καθώς όπως φαίνεται θα πορευτούμε κάποιους μήνες ακόμη με μέτρα». Παραθέτει ωστόσο και η ίδια τους προβληματισμούς της σε σχέση με τα καταστήματα που ακολουθούν άλλα μέτρα, όπως τα βιβλιοπωλεία. «Αυτό που δεν μπορώ να καταλάβω, είναι η διαφορά ενός μαγαζιού που πουλάει ένα κοστούμι, ένα ρούχο, ένα παντελόνι, με ένα μαγαζί που πουλάει βιβλία. Γιατί δηλαδή να υπάρχει διαφοροποίηση εκεί;. Το ίδιο ισχύει και με τα κομμωτήρια». Τέλος, θεωρεί πως έτσι χάνεται η ταυτότητα των μικρών μαγαζιών. «Τα μικρά μαγαζιά σημαίνουν επαφή και διαπροσωπικές σχέσεις. Χάνοντας αυτό, θα πέσουν σε μαρασμό».
Ένα από τα κοινά σημεία των ανθρώπων που δέχτηκαν να μιλήσουν, ήταν το γεγονός πως αδιαμφισβήτητα η τοπική οικονομία της Λαμίας κινείται από τους τοπικούς καταναλωτές, στηριζόμενη κυρίως στα μικρά και μεσαία μαγαζιά, οι ιδιοκτήτες των οποίων με τη σειρά τους συμβάλλουν στη συνέχεια ως καταναλωτές και οι ίδιοι. Το έθεσε με γλαφυρό τρόπο ο Γιάννης Βλαχογιάννης: «Είμαστε όλοι εν δυνάμει καταναλωτές, ενώ ταυτόχρονα είμαστε και αιμοδότες μιας οικονομίας μικρού βεληνεκούς, που λέγεται Λαμία ή Φθιώτιδα. Δεν μπορεί ξαφνικά όλοι να αρχίσουμε να αιμορραγούμε, γιατί δεν θα βρούμε αίμα να κάνουμε μετάγγιση μετά».
Δωρεάν θα είναι τα μηνύματα για τους καταστηματάρχες που δεν έχουν ηλεκτρονικό κατάστημα, μέσω της πλατφόρμας e-katanalotis της γενικής γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή. Αυτό ανακοίνωσε ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Παναγιώτης Σταμπουλίδης διευκρινίζοντας ότι οι επιχειρήσεις που δεν έχουν ηλεκτρονικό κατάστημα θα μπορούν να χρησιμοποιούν την ψηφιακή πλατφόρμα e-katanalotis του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για να ενημερώνουν τους καταναλωτές για τις παραγγελίες μέσω click away.
Η πλατφόρμα του υπουργείου θα λειτουργεί ως ενδιάμεσος για την επικοινωνία μεταξύ καταναλωτή και εμπόρου. Θα στέλνει ο καταναλωτής ένα μήνυμα με τον αριθμό παραγγελίας, θα στέλνει και ο έμπορος αντίστοιχα ένα μήνυμα με τον αριθμό παραγγελίας. Θα ταυτοποιείται ο αριθμός παραγγελίας και μέσω της πλατφόρμας θα πηγαίνει στον καταναλωτή το sms για να μετακινηθεί και να παραλάβει το εμπόρευμα που έχει παραγγείλει. Οπότε, το SMS που θα έπρεπε να στείλει η επιχείρηση στον πελάτη θα είναι δωρεάν, μέσω της πλατφόρμας e-katanalotis.