Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

Η μόρφωση είναι δικαίωμα, όχι προνόμιο

Γράφει η Δρ. Βασιλική Λάζου,

διδάσκουσα Τμήματος Πολιτικών Επιστημών ΑΠΘ 

 

Κυβερνητική προπαγάνδα και σύγκρουση με την πραγματικότητα:

➢ Το ... ευρωπαϊκό παράδειγμα. Τελευταία είναι η Ελλάδα ως προς τη χρηματοδότηση και στελέχωση των πανεπιστημίων της. Η δημόσια παιδεία χρηματοδοτείται μόλις με το 2,8% του ΑΕΠ έναντι του 5,6% που ισχύει κατά μέσον όρο στην Ευρώπη. Προ κρίσης και μνημονίων το σύνολο των πανεπιστημίων λάμβανε από την πολιτεία 380 εκ. ευρώ. Σήμερα λαμβάνει μόλις 126 εκ. ευρώ.

Αναλογεί μόλις 1 καθηγητής ανά 47 φοιτητές, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 1 ένας καθηγητής ανά 13 φοιτητές.

➢ Η ιδιωτικοποίηση των πανεπιστημίων δεν θα φέρει ...το Χάρβαρντ. Κανένα μεγάλο και γνωστό πανεπιστήμιο της Ευρώπης ή των ΗΠΑ δεν έχει εκδηλώσει την πρόθεση να έρθει στη χώρα μας, όπως δεν έχει πάει στις πολυπληθέστερες και πλουσιότερες Γερμανία, Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία. Θα έρθουν μόνο funds, που κανείς δεν ξέρει ποιοι κρύβονται πίσω τους, και ...τριτοκλασάτα πανεπιστήμια.

➢ Δεν θα γυρίσουν οι Έλληνες φοιτητές που σπουδάζουν στο εξωτερικό. Μόνο ένα ελάχιστο ποσοστό, 5%,  κάνει προπτυχιακές σπουδές. Όπως σημειώνει ο καθηγητής του ΕΜΠ Δημήτρης Δαμίγος, «Το μεγαλύτερο ποσοστό μεταβαίνουν στο εξωτερικό για μεταπτυχιακές σπουδές, προσδοκώντας κατά κύριο λόγο, και σύμφωνα με σχετικές έρευνες, την επαγγελματική αποκατάσταση στη χώρα που επιλέγουν να σπουδάσουν. Η ίδρυση, επομένως, ιδιωτικών πανεπιστημίων δεν θα έχει σημαντική επίδραση στη μείωση των αριθμών αυτών και η επίκληση της κυβέρνησης στους Έλληνες που σπουδάζουν στο εξωτερικό είναι προσχηματική. Αν επιθυμούσε πραγματικά να παραμείνουν οι φοιτητές αυτοί στην Ελλάδα δεν θα καταργούσε ούτε θα συγχώνευε τα προηγούμενα χρόνια δεκάδες Σχολές και Τμήματα πανελλαδικά, ούτε θα θέσπιζε την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής αφήνοντας δεκάδες χιλιάδες υποψήφιους εκτός ΑΕΙ».

Λέμε ΟΧΙ στα ιδιωτικά πανεπιστήμια γιατί:

➢ Το νομοσχέδιο που προβλέπει την ίδρυσή τους είναι αντισυνταγματικό. Παραβιάζει το Σύνταγμα και οδηγεί τη Δημοκρατία και το κράτος δικαίου  σε επικίνδυνα μονοπάτια. Το άρθρο 16 απαγορεύει ρητά τη σύσταση ανωτέρων σχολών από ιδιώτες. «Η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση». Δεν χρειάζεται να είναι κάποιος συνταγματολόγος για να αντιληφθεί ότι οι λέξεις «απαγορεύεται» και «αποκλειστικά» είναι σαφείς και απόλυτες και δεν μπορούν να ερμηνευτούν διαφορετικά.  

➢ Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια καταργούν τις ίσες ευκαιρίες πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση. Η εμπορευματοποίηση της παιδείας οδηγεί σε ακόμα μεγαλύτερες ανισότητες και διακρίσεις. Το παράδειγμα της εμπορευματοποίησης της υγείας είναι ενδεικτικό. Η ύπαρξη ιδιωτικών νοσοκομείων όχι μόνο δεν βελτίωσε τις δημόσιες δομές υγείας αλλά οδήγησε στη ιδιωτικοποίηση των δημοσίων (βλέπε απογευματινά επί πληρωμή χειρουργεία).

➢ Η φράση μη-κρατικά πανεπιστήμια είναι ψευδεπίγραφη. Πρόκειται στην ουσία για ιδιωτικές και κερδοσκοπικές επιχειρήσεις με ιδιοκτήτες επιχειρηματικά συμφέροντα και funds.

➢ Δεν υπάρχει καμία εκπαιδευτική ανάγκη για την ίδρυση επιπλέον πανεπιστημίων στην Ελλάδα. Τι άλλαξε άραγε από τον Απρίλιο 2019 που η μετέπειτα Υπουργός Παιδείας κ. Νίκη Κεραμέως επιχειρηματολογούσε κατά της ίδρυσης Νομικής Σχολής στην Πάτρα δηλώνοντας ότι «Το πρόβλημά μας είναι ότι δεν έχουμε πειστεί για την αναγκαιότητα ίδρυσης μιας 4ης Νομικής Σχολής, τη στιγμή που χιλιάδες δικηγόροι αντιμετωπίζουν το σκληρό πρόσωπο της ανεργίας»;  Όπως σημειώνει ο καθ. Ηλίας Γεωργαντάς, πρόεδρος του τμήματος Πολιτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης, «με το νόμο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια που εισάγεται στη Βουλή το τεχνικό, αλλά και εξόχως προσχηματικό, επιχείρημα περί μελετών σκοπιμότητας καταρρέει σα χάρτινος πύργος. Και μία και δύο και τρεις και δεκατρείς νομικές, ιατρικές ή οικονομικές σχολές θα ιδρυθούν εκεί που θέλει ο ιδιώτης (...) Χωρίς χωροταξικό σχεδιασμό, χωρίς διάγνωση αναγκών, χωρίς κανένα απολύτως αριθμητικό όριο στον αριθμό των αδειών που θα δοθούν στα ιδιωτικά παραρτήματα».

Λέμε ΝΑΙ στη δημόσια, δωρεάν δημοκρατική εκπαίδευση.

Τη μόνη εκπαίδευση που μπορεί να οδηγήσει σε ευημερία και πρόοδο ολόκληρη την κοινωνία. Διεκδικούμε το αυτονόητο τη βελτίωση, χρηματοδότηση και στελέχωση των δημόσιων πανεπιστημίων. Η μόρφωση είναι δικαίωμα, όχι προνόμιο.