Καθημερινή Αδέσμευτη Εφημερίδα

  Αριθμός Πιστοποίησης: Μ.Η.Τ. 242014

ΤΑ ΚΑΛΑ ΚΑΙ ΤΑ ΣΤΡΑΒΑ

Γράφει ο
Ηλίας Σπυρόπουλος
συνταξιούχος εκπαιδευτικός

 

 

õΧωρίς εισαγωγές και προλόγους ας εισέλθουμε σε θέματα της καθημερινότητας, που κατά τη γνώμη μας παρουσιάζουν έντονο ενδιαφέρον και απασχολούν την κοινή γνώμη.

õ Να και μια είδηση λίαν εντυπωσιακή και οπωσδήποτε πρέπει να φέρει έντονους προβληματισμούς. Οι Σκανδιναβικές χώρες, αλλάζουν πλεύση και επιβάλουν και πάλι στα εκπαιδευτικά τους συστήματα, το χαρτί και το μολύβι.

Και το κάνουν αυτό διότι διαβλέπουν κινδύνους στους μαθητές κάθε βαθμίδας από την υπερβολική χρήση των ψηφιακών μέσων.

Έλαβαν υπ’ όψιν τις εισηγήσεις εκπαιδευτικών, παιδιάτρων και νευροεπιστημόνων.

Η δε υπουργός Παιδείας της Σουηδίας ανέφερε ότι η επιστροφή στο χαρτί στηρίζεται σε επιστημονικά δεδομένα που δείχνουν, ότι οι αναλογικές μέθοδοι, γραφή με το χέρι, ανάγνωση από έντυπα βιβλία δημιουργούν όπως τόνισε καλύτερες συνθήκες για την ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων, όπως η ανάγνωση και η γραφή σε σύγκριση με τα ψηφιακά εργαλεία. Γι’ αυτό είναι σημαντικό το ότι οι μαθητές πρέπει να εργάζονται με στυλό και χαρτί, να έχουν πρόσβαση σε σχολικά βιβλία και σε στελεχωμένες σχολικές βιβλιοθήκες.

Επίσης στη Σουηδία παρατηρήθηκε ότι οι επιδόσεις των μαθητών μειώνονται από χρόνο σε χρόνο και αυτό ύστερα από ενδελεχείς μελέτες, αποδόθηκε στις επιπτώσεις της άκρατης ψηφιοποίησης, στον τρόπο μελέτης των μαθητών και της πρόσληψης των απαραιτήτων γνώσεων. Και κατά τον αρμόδιο εκεί φορέα, ανάλογο με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής πολιτικής στην Ελλάδας, κατά την ψηφιακή ανάγνωση οι μαθητές διατρέχουν πολύ γρήγορα και επιφανειακά την ύλη και η προσοχή τους αποσπάται πατώντας το πλήκτρο και μπαίνοντας σε μια άλλη άσχετη πλατφόρμα.

Αυτό είναι εις βάρος της ουσιαστικής μάθησης. Πολύ σημαντικά τα νέα δεδομένα των σχετικών επιστημονικών ερευνών γύρω από αυτό το θέμα. οπωσδήποτε πρέπει να προσεχθούν και από τους δικούς μας αρμόδιους φορείς της εδώ εκπαιδευτικής διαδικασίας, αλλά και από εκπαιδευτικούς και γονείς.

Βέβαια δε ζητά κανείς την κατάργηση των ψηφιακών μέσων και εργαλείων αλλά τη λελογισμένη χρήση τους. Έχουν δοκιμασθεί οι παραδοσιακές μέθοδοι διδασκαλίας και εκμάθησης και έχει αποδειχτεί ότι είναι συμβατές με τις βιολογικές και ψυχικές προδιαγραφές του ανθρώπου, βοηθούν δε στην αρμονική ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχικών δυνάμεων.

Εμείς οι παλαιοί εκπαιδευτικοί βλέποντας τη μεγάλη και πολλές φορές την αλόγιστη χρήση της καταιγιστικής πληροφορίας από τα ψηφιακά μέσα, εκφράσαμε εξ’ αρχής την άποψη να υπάρξει και εδώ η χρυσή τομή. Ναι χρυσή τομή και σ’ αυτόν τον καινούργιο τομέα που προέκυψε από την ψηφιακή καταιγίδα.

Το να περνάμε κατ’ ευθείαν στην αντίπερα όχθη στον λίαν ευαίσθητο τομέα της παιδείας είναι μέγα παιδαγωγικό σφάλμα και αντιβαίνει στους μηχανισμούς της ανθρώπινης φύσης.

 õ Και πάλι η στήλη θα επανέλθει στο δημογραφικό θέμα, που το θεωρεί φλέγον και υψίστης σπουδαιότητας για την πατρίδα μας.

Αφορμή έλαβε από δημοσκόπηση που δημοσιεύτηκε, έγινε μεταξύ νέων και από την οποία προέκυψε, ότι το 44% των νέων μας ζητούν ευκαιρία να φύγουν από τη χώρα μας και να μεταναστεύσουν. Και δεν μιλάμε μόνο για επιστήμονες τους οποίους μορφώνουμε, ετοιμάζουμε, τους εξοπλίζουμε με πτυχία και μεταπτυχιακά και ολοκληρωμένους τους στέλνουμε για να τους καρπωθούν άλλες χώρες. Αυτοί που έχουν φύγει απ’ αυτή την κατηγορία ξεπερνούν τις 300.000.

Μιλάμε για νέους οι οποίοι και πτυχία ανωτάτων και ανωτέρων σχολών και τεχνικούς αποφοίτους σχολών, αλλά και για ανειδίκευτους οι οποίοι πρέπει να αποτελούν το εργατικό δυναμικό  ή να απασχολούνται στον πρωτογενή τομέα.

Και όλοι ερωτηθέντες σύμφωνα με τη δημοσκόπηση απάντησαν, ότι οι εδώ αποδοχές και οι μισθοί, δεν επαρκούν να καλύψουν τις βασικές ανάγκες. Και με εισόδημα 700-800 ευρώ που δήλωσε το μεγαλύτερο ποσοστό των ερωτηθέντων δεν καλύπτονται οι βιοτικές τους ανάγκες. Επίσης οι ερωτηθέντες δήλωσαν, ότι για να ανταπεξέλθουν κάνουν ή προσπαθούν να βρουν και δεύτερη δουλειά.

Σε ερώτηση των δημοσκόπων για ιεράρχηση των αναγκών τους ως προς την εργασία τους, στην πρώτη θέση βρίσκονται οι χαμηλές αποδοχές και η συνεχής αύξηση του τιμαρίθμου, ο ελεύθερος χρόνος τους, ο ρυθμός εργασίας.

Επίσης ζητούν συνεχή μετεκπαίδευση, απόκτηση δεξιοτήτων και νέων τεχνικών εμπειριών. Ύστερα από όλα αυτά τα δεδομένα δεν μας προξενεί εντύπωση, ότι μεγάλο ποσοστό των νέων μας σκέφτεται να φύγει στο εξωτερικό για αναζήτηση καλύτερης θέσης εργασίας.

Αυτά ας τα λάβουν υπ’ όψιν τους οι ιθύνοντες του τόπου και πάραυτα ας λάβουν τα προσήκοντα μέτρα. Το δημογραφικό συνυφασμένο με την υπογεννητικότητα και την ερήμωση της υπαίθρου είναι κατά τη γνώμη της πλειοψηφίας των Ελλήνων, μέγας κίνδυνος για την πατρίδα. Η συνεχής εισαγωγή μεταναστών ως προσωρινή ανακούφιση, μακροχρόνια αποτελεί μεγίστη απειλή για το κοινωνικό μας γίγνεσθαι.

 õ Και μια και ξεκινήσαμε χωρίς προλόγους και εισαγωγές σωστό είναι να κλείσουμε και χωρίς επιλόγους.

 

 

 

 

 

 

randomness